Onweerskansen 19 en 20 juli

Topic gezien door 23554 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 18 jul 2017 - 06:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

F.Fredje

Citaat van: martijn op wo 19 jul 2017 - 20:01
Nee dit word hem niet meer vandaag denk ik. Maar we blijven hopen ;D
Zo te zien komt er nog een tweede en een derde lijn aan die nu nog boven Frankrijk liggen.
Ik verwacht morgenochtend tussen 5 en 9 nog wel het één en ander.

boxer

En wat gebeurd er op de frans/belgische grens.... Man man, mensen klagen al voordat de dag voorbij is.

Jan van Ooijen

Waarom zo negatief, kansen zijn echt nog niet verkeken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci


Jan van Ooijen

Stukje uit nieuwe Guidance:

Het belangrijkste aandachtspunt zijn de door de hoogtetrog dynamisch geforceerde onweersbuien. De kans op de randfenomenen (hagel van >2 cm, zware windstoten) ligt boven 60% en rechtvaardigt daarmee code oranje. Deze situatie is in potentie zwaarder dan een normaal zomeronweer, maar het blijft een zaak van continu monitoren van de situatie omdat er dus ook nog 30-40% kans is dat de onweersbuien niet (goed) tot ontwikkeling komen. De nieuwste runs hebben de zwaarte ervan afgebouwd en de hoogtetrog lijkt minder scherp te worden in airmassbeelden. Algehele beeld op basis van de nieuwste informatie: kans op zwaar onweer is kleiner geworden.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Giso84

Bah wat een negativieteit weer zeg !

Ik blijf gewoon rustig afwachten op een donderklap en hopelijk een verfrissende bui want het is vies benauwd.

@Marsel
Hoe zie jij de verloop van de avond/nacht?
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Energizer85

Weerplaza geloofd er niet zo veel meer van...

Weatherboy

Citaat van: Giso84 op wo 19 jul 2017 - 20:29
Bah wat een negativieteit weer zeg !

Ik blijf gewoon rustig afwachten op een donderklap en hopelijk een verfrissende bui want het is vies benauwd.

@Marsel
Hoe zie jij de verloop van de avond/nacht?

Heeft weinig met negativiteit te maken. De vore boven Duitsland heeft haast alle energie weggekaapt. Ik geef nog niet helemaal op maar kansrijk is het niet echt meer. Nog een uurtje wachten, komt er dan niks is het voorbij. Wellicht een rommeltje en wat lichte regen maar dat was t dan. De trog ligt volgens mij nu bij Le Havre!?

Jan van Ooijen

Citaat van: Energizer85 op wo 19 jul 2017 - 20:31
Weerplaza geloofd er niet zo veel meer van...

Citaat vanaf de site:


20.20 uur - zware onweersbuien blijven (nu nog) uit

De afgelopen uren zijn de zware onweersbuien van de middag naar Duitsland weggetrokken. Weerplaza heeft sindsdien de weersituatie in Frankrijk en België nauwlettend in de gaten gehouden. De ontwikkeling van nieuwe onweersbuien in die contreien, evenals in ons eigen land, is grotendeels opgehouden. Het lijkt er dus op, dat het risico op zware onweersbuien sterk is afgenomen.

We schrijven nadrukkelijk lijkt, want de atmosfeer is nog steeds behoorlijk onstabiel, met name tussen 2 en 6 kilometer hoogte. Dat blijkt uit zeer recente hoogtemetingen. Aan de grond treedt nu langzaam afkoeling op, in het westen van Nederland wat sneller want geholpen door binnenstromende zeelucht. Maar omdat de onstabiliteit dus hogerop zit, kunnen buien die nu ontstaan daar nog steeds van profiteren. Ook na zonsondergang. Waardoor moeten dan nog buien ontstaan? Er moet nog een zwakke storing passeren, die de lucht eventjes een 'zetje' geeft. Dat zetje kan dan buien doen ontstaan.

Het is daarom niet uitgesloten dat later vanavond nog een enkele stevige onweersbui vanuit het zuiden over het land trekt. Dit is de reden waarom het KNMI nu nog 'code oranje' aanhoudt. Bij een eventuele zware bui kunnen nog windvlagen tot 75 km/uur optreden. Het risico op grote hagel of wateroverlast door overvloedige regenval is wel echt kleiner geworden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

keesu

Weerplaza update 20:20 uur:

20.20 uur - zware onweersbuien blijven (nu nog) uit
De afgelopen uren zijn de zware onweersbuien van de middag naar Duitsland weggetrokken. Weerplaza heeft sindsdien de weersituatie in Frankrijk en België nauwlettend in de gaten gehouden. De ontwikkeling van nieuwe onweersbuien in die contreien, evenals in ons eigen land, is grotendeels opgehouden. Het lijkt er dus op, dat het risico op zware onweersbuien sterk is afgenomen.

We schrijven nadrukkelijk lijkt, want de atmosfeer is nog steeds behoorlijk onstabiel, met name tussen 2 en 6 kilometer hoogte. Dat blijkt uit zeer recente hoogtemetingen. Aan de grond treedt nu langzaam afkoeling op, in het westen van Nederland wat sneller want geholpen door binnenstromende zeelucht. Maar omdat de onstabiliteit dus hogerop zit, kunnen buien die nu ontstaan daar nog steeds van profiteren. Ook na zonsondergang. Waardoor moeten dan nog buien ontstaan? Er moet nog een zwakke storing passeren, die de lucht eventjes een 'zetje' geeft. Dat zetje kan dan buien doen ontstaan.

Het is daarom niet uitgesloten dat later vanavond nog een enkele stevige onweersbui vanuit het zuiden over het land trekt. Dit is de reden waarom het KNMI nu nog 'code oranje' aanhoudt. Bij een eventuele zware bui kunnen nog windvlagen tot 75 km/uur optreden. Het risico op grote hagel of wateroverlast door overvloedige regenval is wel echt kleiner geworden.

flyineddy

Boven België ontstaan nu een paar onweersbuitjes. Hopelijk zet dit door en kan het uitbreiden. :)
We houden de moed erin. 8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

keesu

Richting Eindhoven wel een kleine bloemkool ontstaan maar lijkt niet door te groeien...

Remy

Het zou leuk zijn als er vandaag sowieso onweer komt hier.Heel de dag al lekker warm maar nog geen druppel regen gezien.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep

Onweersbui bij Le Havre neemt wat toe in kracht en lijkt te versnellen. Dat is een goed teken voor de onweerliefhebber.

bliksemdetectie

Mariska

Citaat van: Marsel op wo 19 jul 2017 - 15:44

Later op de avond/begin van de nacht dan ook weer wat verder oostelijk kans op een paar onweersbuien, maar het zwaartepunt voor vanavond zeer waarschijnlijk ergens over de westelijke en later noord(oost)elijke helft. Hieronder de vore in de waarnemingen duidelijk zichtbaar. Op satpics is op de windsprong een duidelijke lijn met TCu te zien en worden er in W-BE en NW-FR al enkele ontladingen geregistreerd. Met het inkomen van de shortwave zou eea de komende uren dus moeten activeren.

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 19 jul 2017 - 20:19
Stukje uit nieuwe Guidance:

Het belangrijkste aandachtspunt zijn de door de hoogtetrog dynamisch geforceerde onweersbuien. De kans op de randfenomenen (hagel van >2 cm, zware windstoten) ligt boven 60% en rechtvaardigt daarmee code oranje. Deze situatie is in potentie zwaarder dan een normaal zomeronweer, maar het blijft een zaak van continu monitoren van de situatie omdat er dus ook nog 30-40% kans is dat de onweersbuien niet (goed) tot ontwikkeling komen. De nieuwste runs hebben de zwaarte ervan afgebouwd en de hoogtetrog lijkt minder scherp te worden in airmassbeelden. Algehele beeld op basis van de nieuwste informatie: kans op zwaar onweer is kleiner geworden.

Als ik het stuk zo lees is vooral het westen en de noord-oostelijke helft waar het kan gaan spoken. Waarom is er dan daar geen code oranje afgegeven en wel in Noord-Brabant?

Vanmiddag is hier in Eindhoven slechts lichte regen gevallen en nu zit ik nog steeds lekker buiten net mijn wijntje en laptop. Dit geeft mij wederom het gevoel dat het KNMI wel weer erg voorbarig is geweest met die code oranje.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

NitroGenetics

Citaat van: Amnistia op wo 19 jul 2017 - 20:05
Wat zijn we weer lekker negatief..
ik denk dat het ook wel verdient is, ons gat is nogal anti onweer dit jaar, het is of belgie die immers ook weinig onweer gehad heeft of duitsland waar het een goudmijn is wat onweer betreft. denk dat het recht om te klagen er dit jaar wel mag zijn , veel kansen gehad die allemaal vaak leiden tot troep of restanten. zelf wacht ik het nog af en hou de hoop erin, maar het zakt je echt een keer in de schoenen

Ploeps

Bommetje in de buurt van Eindhoven?
Liefhebber van weer-uitersten.

flyineddy

Kijkend naar Blitzortung lijkt er een leuk buitje te ontstaan in de omgeving Eindhoven.
Ziet er redelijk actief uit. :)

Edit: zoals Ploeps ook zegt. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Mariska

Klopt, ik hoor het rommelen in de verte. De bui gaat hier ten oosten langs.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

pietjelol

Gaat in een keer hard daar in eindhoven.

Powered by EzPortal