Lente discussietopic 2024

Topic gezien door 20359 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 01 mrt 2024 - 14:49

Vorige topic - Volgende topic

LutjeLuppo en 11 gasten bekijken dit topic.

Bubba

Deze cijfers zeggen mij niet zoveel, het gaat er om hoe je iets gevoelsmatig beleeft, vorig jaar had je weken lang een noord stroming met koude pokken wind dan kan de temperatuur wel goed zijn, ik heb het niet zo beleefd.

Net zoals er gezegd word dat het dit jaar BIZAR warm is tot nu toe ik vind die woordkeuze discutabel.

Der RoX

Dat klopt, er is nog altijd zoiets als gevoelstemperatuur. Zeker in de koudere maanden kan de wind gemeen koud aanvoelen,  (windchill) terwijl het qua temperatuur wel meevalt. 

Het verschilt ook nog per persoon en kan de een met 10 graden met een korte broek op de fiets, terwijl een ander het liefst nog alle winterkleding aanheeft. Een 42 graden op Kreta met lage luchtvochtigheid is beter te doen dan hier een dagje 28 graden met naderend onweer.

Ook een mooi voorbeeld is vandaag. Het is hier in Leiden nu 17 graden, maar wel windkracht 5/6 (zie plaatje hieronder) en ik vind het best koud aanvoelen, terwijl de zonkracht al aardig hoog is en je gewoon aanfikt als je niet oplet... Een ander loopt misschien al zonder shirt in de tuin te harken



Het feit is echter wel dat de gemiddelde temperatuur afgelopen februari meer dan 4 graden warmer was dan het langjarig gemiddelde. Dat is bijzonder veel ten opzichte van dit gemiddelde, ongeacht wij het wel of niet koud vinden aanvoelen.

En natuurlijk zijn er periodes geweest dat het allemaal nog veel kouder, droger, warmer of natter was, zoals het voorjaar van 2021 of maart 2018. Een nog verdere discussie zou kunnen zijn of het allemaal wel of niet normaal zou zijn, maar goed, daar ben ik zelf iig niet op uit.

Vooralsnog is het hier uit de wind heerlijk en morgen 23 graden in het oosten 🥳.



 
WiNtEr!!11!1!@

Eveline

Nou ik heb vanmiddag heerlijk op mijn balkon in de zon gezeten, dat was weer genieten!

dennis089

het is vooral het sombere weer geweest wat mij parten speelt.
het kan dan wel wat warmer geweest zijn maar 13 graden in maart zonder zon en dus een donkergrauwe hemel met een flinke vlaag wind is voor mij betreft gewoon onaangenaam.

Dan heb ik liever 10 graden, windstil en een helderblauwe lucht met zon. Dat vind ik veel aangenamer en kan ik ook lekker in de zon opwarmen. Dan zit ik al snel in tshirtje.

Dat is wat betreft de ellende voor mij dit voorjaar.
Het was met uitzondering van hier of daar een mooie dag vooral al maandenlang grauw somber weer met veel wind en heel weinig zon.

Ook vandaag duurde het tot 16:00u voordat het een beetje fijner weer werd. Dan is de dag al weer bijna om.

sjaak_trekhaak

Volgens de waarnemingen is het een graad of 13.5-14.0 hier, maar uit de wind in de zon is het gewoon prima zitten in een t-shirt!
Voelt fijner aan dan de 21 van gister begin van de middag met de wolken.

Wat dat betreft is weertype wat na komend weekend komt (fris met max 14-15c, maar zonnig) zo gek nog niet.  8)

Der RoX

Hier (Tubbergen) groot gedeelte van de dag half tot zwaarbewolkt en een frisse wind, maar uit deze wind was het heel goed te doen met een graadje of 14/15  8)



Zo terug naar de westkust, waar het alweer 3 graden kouder is 🤪
WiNtEr!!11!1!@

olivetomato

Ik doe lekker nog één dagje Kreta. 23 graden en geen wolkje aan de lucht.  ;D
Kan weertechnisch helaas niet zeggen dat ik sta te springen om weer naar huis te gaan  :(
Shine on you crazy Diamond

Energizer85

Was toch wel een heerlijk weekend met lente weer (zelfs hier aan de kust.

Nu herfst in 3,2,1.....

Bacci

was een kort maar krachtig stormpje, zat zelfs wat natte sneeuwvlokken tussen  ;D

dennis089

echt wat een kl*te lente dit hoor... eerst zit je maanden.. echt maandenlang vastgeroest in een Westcirculatie die van geen ophouden weet.... heel de winter dat baggerweer en ook de lente ronduit grijs... en dan krijg je als toetje een vastgeroest noordwest/noord/noordoost stroming en ook die met aanzienlijk wat neerslag maar vooral ook koud!... het wordt de rest van de maand april niet 1x 15graden...  :'(

Eric

Citaat van: dennis089 op di 16 apr 2024 - 20:00echt wat een kl*te lente dit hoor... eerst zit je maanden.. echt maandenlang vastgeroest in een Westcirculatie die van geen ophouden weet.... heel de winter dat baggerweer en ook de lente ronduit grijs... en dan krijg je als toetje een vastgeroest noordwest/noord/noordoost stroming en ook die met aanzienlijk wat neerslag maar vooral ook koud!... het wordt de rest van de maand april niet 1x 15graden...  :'(

DENNIS! Komt goed......

TMCThomas

EC is erg belabberd in de laatste run. 850hpa temperaturen meermaals zelfs weer tot -8. In de winter levert een situatie als deze stevig winterweer op maar nu hebben we er niks meer aan, het levert enkel voor een lange periode fris weer op.




Armand

Frustrerend inderdaad dat deze setting zich niet 3 maanden geleden heeft voorgedaan, dan hadden we op en top winterweer gehad... In de Alpen overigens wel op en top winterweer momenteel met vooral aan de noordzijde veel sneeuw door ''Nordstau''. Een fenomeen wat afgelopen winter juist vaak uitbleef. Daar een sneeuwvalgrens die regelmatig zelfs beneden de 1000 meter duikt en het tot in de dalen wit kleurt. Zuur voor de meeste skigebieden die inmiddels gesloten zijn.

De koude lijkt zich volgende week ook te gaan verspreiden richting zuidwest Europa, waardoor mogelijk ook een groot deel van het Middellandse zeegebied met tegenvallende temperaturen gaat zitten van doorgaans beneden de 20 graden. Hier de temperatuurafwijking op 850hPa:



Echt een opvallend grote koudeuitbraak over Europa. Alleen Griekenland en Turkije komen in dit scenario in veel zachtere lucht terecht met zomerse tot tropische temperaturen

Eveline

Yeahhh, flits onweer!

TMCThomas

Hier ook pittige buien, daken wit van de hagel.


Der RoX

SSW ole ole. Inderdaad, als dit 4 maanden eerder was gebeurd, dan hadden we bingo gehad  8)
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Citaat van: Der RoX op wo 17 apr 2024 - 14:07SSW ole ole. Inderdaad, als dit 4 maanden eerder was gebeurd, dan hadden we bingo gehad  8)
Toen was de vortex helaas te stevig waardoor de kou niet kon uitbreken.. en nu helaas wel en komt het helaas voor ons precies over West Europa.. ik heb echt nog nooit zo'n belabberde lentepluim gezien... en niet een pluim van maart waar het net lente is... nee eind april he... en max 12 graden voor 2 weken lang! Verschrikkelijk... niet 1x 15graden........ wat een kou.. wat een ellende... blergh :<

marco-groningen

Was heerlijk weer hier vandaag. Alleen vanochtend een bui. De rest van de dag veel zon waardoor het uit de wind lekker genieten was in de tuin.


Tower

Citaat van: dennis089 op wo 17 apr 2024 - 20:27https://twitter.com/Wintersportweerman/status/1780512474350919998

Ach het kan in mei nog sneeuwen, ook al een paar keer mee gemaakt. Word je wakker is de wereld wit.
We zijn verwend afgelopen jaren met mooi en warm weer in april en mei. Maar vergeet niet dat wij best wel een staartje mee krijgen van de El Nino effect.

Powered by EzPortal