Lente discussietopic 2024

Topic gezien door 20434 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 01 mrt 2024 - 14:49

Vorige topic - Volgende topic

piekie, olivetomato en 9 gasten bekijken dit topic.

4seasons

Citaat van: dennis089 op zo 07 apr 2024 - 20:17We gaan nu echt de zomer in (met ff een paar koude dagen halverwege april.

Ja, graag zon en warmte.

Hoewel met een gratis winddroger,  hoop ik dat die pokkewind nu wel voor een langere tijd eens wegblijft.


Zon is wel hard nodig, goed voor de nodige vitamine D-aanmaak.



Der RoX

Vandaag echt prima geweest!! Aprilletje zoet!  8)
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Aii.. die noordoost stroming halverwege April lijkt toch weer een stuk steviger te gaan worden.
Dus na maanden van kou en regen en grauwe nattigheid krijgen we als toetje niet een lekkere afsluiting van de lente... nee het wordt gewoon nog kouder! Oo holy f....

Der RoX

Partycrasher hoor zo'n dronken Koning Winter
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Citaat van: Der RoX op di 09 apr 2024 - 14:34Partycrasher hoor zo'n dronken Koning Winter
zeg dat. eind april niet boven de 15 graden. das koud hoor!

En je moet beseffen. Maart en April zijn dan dus voorbij. Dat waren de eerste en tweede lentemaand al.. en zeg eerlijk... hoeveel lente hebben we gehad? Hier en daar eens een halve dag. En een paar keer dat het wel warmer was maar echt wel heel weinig zon.
Nog 1 maand lente te gaan, maar ik vind mei eerder een zomermaand dan een lentemaand. het is ja ook het eind van de lente.

Der RoX



Vooralsnog zitten we al maanden veel te hoog met de temperatuur
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Citaat van: dennis089 op di 09 apr 2024 - 16:25zeg dat. eind april niet boven de 15 graden. das koud hoor!

En je moet beseffen. Maart en April zijn dan dus voorbij. Dat waren de eerste en tweede lentemaand al.. en zeg eerlijk... hoeveel lente hebben we gehad? Hier en daar eens een halve dag. En een paar keer dat het wel warmer was maar echt wel heel weinig zon.
Nog 1 maand lente te gaan, maar ik vind mei eerder een zomermaand dan een lentemaand. het is ja ook het eind van de lente.

Niet zo negatief!  ;D  ;)

Iedereen beleeft het weer natuurlijk op een andere, subjectieve manier en daar heb ik overigens alle respect voor, maar feitelijk gezien beleven we eigenlijk niet eens een onaardige lente. Vergeet niet dat een Nederlandse lente juist pril verloopt, met afwisselend echte voorjaarsdagen, maar ook nog gure en koude periodes. Dat hoort bij ons klimaat. Wil je lange periodes met aangename temperaturen en veel zon (zoals in 2021), dan zit je hier eigenlijk niet op de juiste plek.

Kijken we terug naar maart 2024, dan vat het KNMI die samen als 'Recordwarm, droog en aan de sombere kant.' Voor alle details verwijs ik naar dit mooie overzicht: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2024/maart

Dat betekent dus dat we op het gebied van temperatuur en neerslag een aangename maand hebben beleefd. Het aantal zonuren viel inderdaad wat tegen helaas, maar niet abnormaal veel. Dat klinkt niet eens zo slecht toch? Het had bijvoorbeeld ook 'Recordkoud, nat  en somber' kunnen zijn  ;)

Dan de start van april, die verloopt in het algemeen toch best goed. Zeker afgelopen weekend met een aantal warme dagen. Ook vandaag een dag met geregeld zon. Vrijdag en zaterdag wordt het ook aangenaam lenteweer. Zeker geen slechte start. Vanaf maandag komen we inderdaad wel echt even in een ander weertype terecht, ronduit guur met momenten. Maar ook dit zien we de meeste jaren wel een enkele keer gebeuren in de lente en is volkomen normaal voor ons klimaat. De laatste decade van april lijkt juist weer een stuk stabieler te worden, dus ik zou april zeker nog niet afschrijven  ;)

Daarbij lijkt wel het temperatuursverloop nog erg bepalend te worden door de ligging van hogedrukgebieden. EC laat dat goed zien:



Hier zitten we bijna perfect met een zachte, zuidoostelijke aanvoer. Maar je ziet boven Scandinaviƫ een koude noordoostelijke stroming liggen die zomaar onze kant op gestuurd kan worden. Vanwege de termijn voorlopig niks over te zeggen.

Samenvattend heeft iedereen natuurlijk een eigen beleving van het weer, wat ook fijn is voor de diversiteit  ;D Om goed af te sluiten: Probeer te genieten van positieve puntjes, die zijn er altijd. Ben je bijvoorbeeld een echte lente-fan zoals Dennis, geniet dan van de zonnige en aangename momentjes op een dag. Ook al schijnt de zon niet altijd onafgebroken, ze komt altijd wel eens een langere periode tevoorschijn (zoals vandaag). Klagen kan zo nu en dan wel eens voor opluchting zorgen, maar het zal niks aan het weer veranderen. ;)

vivalavida

Citaat van: dennis089 op di 09 apr 2024 - 16:25zeg dat. eind april niet boven de 15 graden. das koud hoor!

En je moet beseffen. Maart en April zijn dan dus voorbij. Dat waren de eerste en tweede lentemaand al.. en zeg eerlijk... hoeveel lente hebben we gehad? Hier en daar eens een halve dag. En een paar keer dat het wel warmer was maar echt wel heel weinig zon.
Nog 1 maand lente te gaan, maar ik vind mei eerder een zomermaand dan een lentemaand. het is ja ook het eind van de lente.

De lente is nog niet eens een maand begonnen en jij hebt hem al weer afgeschreven  :P dat is sneller dan menig accountant een versnelde afschrijving doet  ;D

Ik ben in ieder geval blij dat er zonnige, droge en zelfs warme dagen bij zitten. Mei en juni nog te gaan. Benieuwd wat het gaat brengen

dennis089

Haha. jullie reacties ook he : >
Maar Armand heeft weer eens helemaal gelijk!
Hopelijk dadelijk na 14:00u nog wat zon zodat ik lekker buiten in de tuin kan zitten met onze kleine aanwinst die bijna 2 wordt en langzaam alles aan het afbreken is Oo

Der RoX

Het is hier inmiddels alweer zonnig en de zon is goed voelbaar. Soms is het best ok aan de westkust  8)
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Armand, je zei niks teveel.
Het was gisteren nog een heerlijke zonnige dag geworden en ook echt aangenaam warm in de tuin. Ik heb zelfs met de kleine Milo van bijna 2 jaar nog even de bbq aangegooid want we hadden nog een paar mini bbq worstjes over ^^
Zo hoort voorjaar te zijn!  8)

Nu mijn vraag aan jou of eventueel andere metereologen:
Ik zie in de pluim tot het eind van het weekend enkel nog bewolking, vrijwel 100 procent.
Gaan we geen zon meer krijgen dit weekend? ik dacht juist dat ook vooral zaterdag een mooie dag gaat worden maar EC pluim wil van zon niks weten volgens de meerderheid vd berekeningen.

Der RoX

Hier nu 12'c, grijs en heel vochtige lucht, bah...
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

ik weet niet wat de rest ervan vind, maar ik vind deze pluim echt geen pretje...

https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps_pluim&r=zuidoost

Waarom krijgen we opeens zolang zoveel kou over ons dak terwijl we al ver in de lente zijn geraakt Oo
Laat dit dan ook in de winter gebeuren........

flyineddy

Citaat van: dennis089 op do 11 apr 2024 - 22:39ik weet niet wat de rest ervan vind, maar ik vind deze pluim echt geen pretje...

https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps_pluim&r=zuidoost

Waarom krijgen we opeens zolang zoveel kou over ons dak terwijl we al ver in de lente zijn geraakt Oo
Laat dit dan ook in de winter gebeuren........

Oh, nu mogen we wel ineens winterweer in de winter hebben?  ;D
Ik denk gewoon dat het allemaal jouw schuld is en dat moeder natuur jou gewoon flink aan het pesten is.  ;)  :P

Maar volgens mij staan er nu in ieder geval 2 aangename dagen in het verschiet, dus ik ga proberen daarvan te genieten.  8)
En ja, dat betekent dat ik waarschijnlijk weer een stuk ga steppen.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX

Heb een vakantiehuisje in het oosten dit weekend en zie twee dagen 20+ staan 🥳

Daarna echter...  :o
WiNtEr!!11!1!@

Eveline

Citaat van: dennis089 op do 11 apr 2024 - 22:39ik weet niet wat de rest ervan vind, maar ik vind deze pluim echt geen pretje...

https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps_pluim&r=zuidoost

Waarom krijgen we opeens zolang zoveel kou over ons dak terwijl we al ver in de lente zijn geraakt Oo
Laat dit dan ook in de winter gebeuren........

Iets met karma is a bitch 🤣

Maar leuk is anders ja

Oh en Eddy, veel plezier met steppen  ;D

dennis089

Aiii aii aii.... elke dag dat ik de pluim bekijk lijkt die koude stroming zich te sterken.. Gaan we echt 2 weken (of misschien zelfs langer) kou beleven met elke nacht mogelijk nachtvorst en overdag niet warmer dan een gure koude 10 graden maximaal... Omg.... dit wordt afzien... daar gaat mijn tshirtje en korte broekje weer.... terug de kast in Oo

Ik heb dit nog nooit meegemaakt... een lenteloze lente (afgezien van een paar daagjes lekker lenteweer uiteraard), maar die lente is nu heeeeeeeeeeel ver weg :p  8)  8)  8)  8)  8)  8)  8)  8)  8)

Der RoX

Tja, als je 4 (minor/major) SSWs in een seizoen hebt, mag er best wel eens eentje invloed hebben in onze regio. Helaas is het deze keer wel heel laat 😎



Er is nog wel flinke spreiding op termijn...wordt het 7 of 19 graden de 25e...

Vooralsnog 2 mooie dagen in het verschiet 🥳
WiNtEr!!11!1!@

Bubba

Of ik heb er helemaal de ballen verstand van, maar ik vind het er allemaal niet zo negatief uitzien hoor, of ik heb de lente van vorig jaar nog in mijn hoofd, toen was het pas echt koud tot ver in Mei.

Nu komt de temperatuur waarschijnlijk niet onder de tien, en nachtvorst moet ik ook nog maar zien, en inderdaad de spreiding is volgens mij enorm.

Maar Pluimen lezen is niet mijn specialiteit.

Der RoX

Mei 2023 was vokgens KNMI 0.1 graden boven het langjarig gemiddelde, met vrij koude dagen en een paar warme.



Hier een stukje van het KNMI over deze maand;

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2023/mei



April 2023 was vooral de boosdoener, met ongeveer 1 graad kouder dan gemiddeld. Maart 2023 was juist wat warmer. (0.5 graden)

2024 is tot nu toe wel bizar warmer, met meerdere graden bovengemiddeld in februari en maart.  Januari viel wat dat betreft mee met 0.3 graden warmer
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal