Onweerskansen zondag 12 juni t/m zaterdag 18 juni

Topic gezien door 15680 bezoekers
Gestart door Marsel, za 11 jun 2016 - 18:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: Martijn1978 op do 16 jun 2016 - 20:37
Onweer in Ede. Stelt niet veel voor.
Zit voornamelijk hoog.  Wel veel regen.

Kan de donkere (te vroege) schemer hier wel beamen.

Arend

Gisteren in de avonduren nog een flinke hoosbui/wolkbreuk gehad. Vandaag tot nu toe nog geen mm neerslag. Mogelijk dat er de komende nacht en in de ochtend nog flink wat neerslag gaat vallen in de oostelijke helft van het land. In ieder geval laat WRF zoiets zien. De KNMI guidance zegt er het volgende over:

Modelbeoordeling:

De modellen geven de buien actueel redelijk weer, maar er ontstaan geleidelijk wel verschillen in de modeluitvoer vanwege het grillige karakter van de convectie. Vannacht geven alle modellen een indicatie voor buien/buiige regen in het oosten en noordoosten, te koppelen aan de vore behorende bij het uitdiepende laag boven Polen.

Neerslag:

Vanavond nog enkele geisoleerde (onweers)buien, gevolg van convergentie onderin, dagelijkse gang en inzaaiing vanuit middelbare bewolking. Vannacht nog enkele buien in het oosten en noordoosten bij de vore bij het uitdiepende laag boven Polen. Mogelijk dat deze nog forcering ondervinden van een zwakke hoogtetrog.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Nou, als het al onzeker was vanmiddag, dan is het nu alsnog zeker. Ik zie het ook flitsen en hoor het zacht rommelen. Heb zelfs een stukje oogenomen. Onweersdag 10 is nu al helemaal zeker een feit.

dondertje127

Huidig beeld richting west

Edit: Is aan het oplossen. Wel een aantal bliksemflitsen waargenomen en zelfs een CC. Ook was er goed gerommel te horen op afstand.

Armand

Nou Estofex waarschuwt morgen voor bijna heel Europa. Ook twee keer level 3 in Oost-Europa, belooft wat te worden dan.

Oxize



... N-France, Belgium/parts of the Netherlands to N/NW-Germany and S-UK ...

Ageostrophic response to the deepening LL vortex to the east results in a pronounced confluent flow regime over the area of interest (mainly N-Germany). Complexity increases as a few models develop a second circulation over Benelux, which would result in another convergence zone from N-France to NW-Germany. Similar to the previous days, forecast soundings show very moist profiles with elongated/thin CAPE profiles and very low LCLs but also augmented LL lapse rates (mainly diabatically driven) with substantial LLCAPE build-up. Hence another round of slow moving and gradually clustering thunderstorms is forecast to evolve during the forenoon hours. Those clusters leisurely spread east and excessive rain is likely. Also, aforementioned favorable LL CAPE forecast and augmented 0-2 km convergence signals indicate enhanced probabilities for another round of a few funnel/isolated tornado reports.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Jan van Ooijen

Guidance:

Actueel is de neerslag boven de noordwestelijke helft van het land grotendeels stratiform met enkele convectieve pitten. Eigenlijk heeft geen enkel model het echt goed te pakken, maar EC en Hirlam laten het stratiforme deel zoals gebruikelijk wat beter zien. MUCAPE zien we deze nacht in het noorden wat afnemen en in de zuidelijke helft van het land juist toenemen naar ca. 1000 J/kg. Waarschijnlijk door vochtfluxconvergentie in de zich ontwikkelende vore. Vrijdag in de loop van de dag een gebied met 1500-2000 J/kg MUCAPE boven het zuidoosten. Effectieve windschering orde 10-20 kn, bij de buien van vrijdag overdag in de vore zelfs orde 10 kn. Overwegend single cel of pulse storm en deels multicel dus. Zuidoost van de as van de vore zouden de buien zich vrijdag in lijnen kunnen rangschikken: het windregime is gunstig voor straatvorming met vanaf geringe hoogte al een vrij uniforme wind met ca. 20 kn. HIRLAM komt voor het zuidoosten met etmaalsommen van 20-40 mm op vrijdag (EC 10-20 mm), zaterdag alleen in Limburg nog 10-15 mm (EC 5-10 mm).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Ik kwam net dit kaartje tegen. Het geeft het aantal wolkbreuken in Nederland van de afgelopen 10 jaar aan. Zie je toch dat in een strook over midden Nederland toch wel op veel plekken enkele wolkbreuken geweest zijn

ron12

De zwaarste buien vallen bij een dauwpunt temperatuur van boven de 20 graden, dus het wordt steeds vochtigere in de atmosfeerhttp://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/regenintensiteit
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: ron12 op vr 17 jun 2016 - 09:08
De zwaarste buien vallen bij een dauwpunt temperatuur van boven de 20 graden, dus het wordt steeds vochtigere in de atmosfeerhttp://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/regenintensiteit

Ja het is echt benauwd

dondertje127

Weer hoor ik zacht gerommel van precies dezelfde plek waar ik gister de meest bescheiden rommel hoorde. Deze was nog iets bescheidener maar met stilte hier in de kamer (in tegenstelling tot gister) was het toch goed hoorbaar.

Gaat er weer helemaal los in Limburg zie ik.

Summer

Citaat van: dondertje127 op vr 17 jun 2016 - 18:23
Gaat er weer helemaal los in Limburg zie ik.

Klopt, maar mijn dorp heeft wederom de hele dag pech qua onweer. Wel een keer hevige regen gehad, maar that's it.
Momenteel in de verte prachtige donkere wolken, een juweeltje om te zien, maar helaas blijft het daar ook nu weer bij...
Weer geen onweer vandaag...tot nu toe slechts de hele periode maar een paar donderklappen mogen horen in al die weken  :-\

Summer

Citaat van: dondertje127 op do 16 jun 2016 - 20:59
Huidig beeld richting west

Precies wat ik hier zojuist ook van een afstand heb mogen waarnemen, onwijs prachtig blijft dit  :D

Armand

Citaat van: Summer op vr 17 jun 2016 - 18:49
Klopt, maar mijn dorp heeft wederom de hele dag pech qua onweer. Wel een keer hevige regen gehad, maar that's it.
Momenteel in de verte prachtige donkere wolken, een juweeltje om te zien, maar helaas blijft het daar ook nu weer bij...
Weer geen onweer vandaag...tot nu toe slechts de hele periode maar een paar donderklappen mogen horen in al die weken  :-\

Inderdaad ook hier in Bunde trekt alles op enkele kilometers na langs. Toch voldoende gehoord en gezien vandaag, dus ik mag niet klagen ;) In de regio Valkenburg en Hoensbroek toch al verschillende meldingen van wateroverlast. De buienlijn van enkele minuten geleden liet ook enkele flinke donderslagen achter en best veel wind. Hier nu weer 11 mm gevangen tot nu en dat brengt ons al ver over de 100 mm voor de maand juni tot nu toe, in andere delen van Limburg plaatselijk al richting 200 mm!

Je begint toch al flink te merken dat de grond verzadigd raak, enkele plekken van akkers staan binnen no-time vol met water en de grasvelden krijgen het ook moeilijk. Enig voordeel is dat de hele maand nog niet één keer planten heb moeten water geven ;D

jornonweer

was een zeer agressief onweer hier in belgisch limburg zo een 2 uurtjes geleden. een 15tal blikseninslagen op nog geen uur in de hele provincie! ook bij mij thuis op nog geen 500m op een boom ingeslagen, helaas niet gefilmd.. wel gezien en vooral gehoord, damn wat een harde klap, je voelde gewoon de geluidsgolf tegen je borstkas klappen. nog nooit zo een harde donder gehoord. BTW: ook een mooie shelfcloud ging vooraf.
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Had het totaal niet verwacht, maar rond half 1 vannacht zag ik toch een felle flits en wat gerommel. Onweersdag 12. Was immers nog wakker.

Marsel

Heb dit topic nog maar even met een dag verlengd. Geeft trouwens mooi aan hoeveel onweersdagen we deze juni al hebben op kunnen tekenen. Ik moet ver terug in mijn geheugen om een juni maand met zoveel onweer te vinden. Gister en eergister zelf ook twee onweersdagen bij kunnen schrijven. Bovendien even wateroverlast. Bijzondere periode is het geweest zo. Nu even de blik op donderdag richten en daarna weer terug naar 20C... :(

Armand

Hier zijn nu ook weer diepe roffels te horen, het wordt bijna een gewoonte ;D. Vanuit België trekt er weer een gebied met regen en onweer binnen. Ik heb met vandaag erbij ook 10 onweersdagen mogen noteren en 14 dagen waarop er regen viel in juni. Dat is inderdaad niet vaak voorgekomen. Nou is overigens wel vaak onweer geweest dat op afstand te horen en te zien was, maar dat maakt het niet minder leuk.

Summer

En ja hoor...onweersdag nummer 1 is genoteerd!  8)
Flinke plensregen en een paar stevige donderklappen, kon de grond voelen trillen  ;D
Jammer dat we zoiets niet krijgen als het donker is...dan zie je de flitsen tenminste...
Maar ik geniet volop, al is het alweer bijna voorbij helaas...

GeneralDuke

Zie ik weer allemaal activaties op de coldpools?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal