Onweerskansen zondag 12 juni t/m zaterdag 18 juni

Topic gezien door 15656 bezoekers
Gestart door Marsel, za 11 jun 2016 - 18:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eric


Tam

Valt wel weer mee vandaag.
Niet meer dan een rommeltje hier en daar.

Marsel

Citaat van: Tam op wo 15 jun 2016 - 18:45
Valt wel weer mee vandaag.
Niet meer dan een rommeltje hier en daar.

Ondanks dat ik vandaag ook andere beelden en berichten heb gezien en gehoord (wolkbreuken, spouts en wateroverlast) kreeg ook ik het idee dat de buiigheid niet 'helemaal' los kwam op de één of ander manier. Wel mooie luchten overigens, met soms sterke updrafts en plukken fractus die met hoge snelheid opgezogen werden. Visueel een veel aantrekkelijkere dag dan de voorbije dagen wat mij betreft.


GeneralDuke

Huh? Helga van Leur:
"Windhoos is geen tornado, maar het lijkt er wel wat op." Ze gaat ervoor dat een windhoos alleen maar van de wolkenbasis tot de grond reikt; een tornado daarentegen is een wolk van wel 8-10 km hoog.

Dat is gewoon onjuist toch?

Link
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: boxer op wo 15 jun 2016 - 20:29
http://www.telegraaf.nl/binnenland/26013616/__Windhoos_bij_Zwijndrecht__video___.html

Ik vind het toch wel gaaf hoor dat er een paar zijn geweest. Stond ook in de verwachting voor vandaag (landspout). Was een klassiekertje wat dat betreft.

Citaat van: GeneralDuke op wo 15 jun 2016 - 20:33
Huh? Helga van Leur:
*knip*

De verschillen zijn enorm en ze verwoord ze op een manier die het grote publiek aan moet spreken: simpel, op z'n 'Jan-boeren-fluitjes'. En in essentie heeft ze gelijk. Neemt niet weg dat er natuurlijk meer is dan je zou denken.

Komt er in het kort op neer dat de circulatie bij een spout onder een updraft vanaf de grond wordt opgewekt, veelal door stretching van een ondiepe vortex om een verticale as die al aanwezig was door bijvoorbeeld convergerentie. De vortex is dus van onderaf opgewekt, terwijl condensatie vanaf de wolkenbasis omlaag geschiedt.

Bij tornado's hebben we altijd een meso (mid-/upperlevel rotatie) en wordt dmv de afzakkende RFD naast die midlevel rotatie ook een low level rotatie opgewekt als aanwezige horizontale vorticiteit onder de updraft wordt gecentreerd en in de verticaal wordt gezet. Die gecombineerde rotatie is uiteindelijk vele malen dieper en veel dynamischer dan in het geval van een spout. Ik heb er al eens eerder iets over geschreven, zie dit topic en bijvoorbeeld hier.

Tam

Citaat van: Marsel op wo 15 jun 2016 - 20:12
Ondanks dat ik vandaag ook andere beelden en berichten heb gezien en gehoord (wolkbreuken, spouts en wateroverlast) kreeg ook ik het idee dat de buiigheid niet 'helemaal' los kwam op de één of ander manier. Wel mooie luchten overigens, met soms sterke updrafts en plukken fractus die met hoge snelheid opgezogen werden. Visueel een veel aantrekkelijkere dag dan de voorbije dagen wat mij betreft.

Ohw zeker visueel was het mooi ja.

Maar hier in het midden-oosten sterft het of ten zuiden uit of leeft het ten noorden op. Ik zit hier al dagen in een "kans op" gebied, lijkt de staatsloterij wel, alleen wat gesputter af en toe. Geen problem, die tijd komt hier nog wel een keer. Het is nog geen zomer (astrologisch) en ik vind het voorjaar tot nu toe prima zo.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 15 jun 2016 - 21:10
*uitleg over windhozen en tornado's*

Oké ik heb altijd begrepen dat tornado het Engelse woord is voor wat wij in het Nederlands een windhoos noemen, maar dat is dus niet zo. Is het Engelse woord voor een windhoos een spout dan ofzo?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op wo 15 jun 2016 - 21:59
Oké ik heb altijd begrepen dat tornado het Engelse woord is voor wat wij in het Nederlands een windhoos noemen, maar dat is dus niet zo. Is het Engelse woord voor een windhoos een spout dan ofzo?

Zoals ik er altijd naar kijk kennen we twee typen windhozen: die gekoppeld aan meso's: in het Engels tornado's; en tuba's/kleine dunne slurfjes: in het Engels spouts. Beiden zijn windhozen maar dus met totaal andere ontstaansgeschiedenis. Onze taal maakt niet echt onderscheid in dat opzicht, vandaar dat we vaak het engels erbij pakken aangezien daar wel een differentiatie te vinden is. Een hoos van het spout-type of een hoos van het 'tornado-type'. Beetje duidelijk?

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 15 jun 2016 - 22:31
Zoals ik er altijd naar kijk kennen we twee typen windhozen: die gekoppeld aan meso's: in het Engels tornado's; en tuba's/kleine dunne slurfjes: in het Engels spouts. Beiden zijn windhozen maar dus met totaal andere ontstaansgeschiedenis. Onze taal maakt niet echt onderscheid in dat opzicht, vandaar dat we vaak het engels erbij pakken aangezien daar wel een differentiatie te vinden is. Een hoos van het spout-type of een hoos van het 'tornado-type'. Beetje duidelijk?

Ja hoor duidelijk.
Had eigenlijk wel kunnen gokken dat die smalle slurfjes niet eenzelfde gigantische intrinsieke rotatie nodig hebben als echte dikke tornado's. Maar nooit echt over nagedacht :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

lander22

in oost Europa word het ook zeer interessant! http://www.estofex.org/

Southern Alps and northwest Balkans...

Moderate low-level moisture is expected across the Po-Valley with surface dewpoints around 16-17 C. NWP guidance produces convective preciptation across the region before 12 UTC, especially along the Alpine slopes. The intense upslope flow is expected to produce very high precipitation amounts, most likely in the Swiss-Italian border region and further east across NE Italy and western Slovenia.

Mixed-layer CAPE is rather modest with typical values in clear regions of around 1000 J/kg and almost not capped. The rather modest moisture and CAPE can be considered the primary limiting factor to the severe weather risk. Deep-layer (0-6 km bulk) shear is exceptionally strong, around 40 m/s. Variability among models in the low-hodographs is quite large, but areas of strong hodograph curvature are modelled in NWP models across northern Piemonte, Lumbardy, Veneto, Friuli, western Slovenia and western Croatia. In such areas 0-3 km helicity occasionally exceeds 400 m2/s2.

40 m/s!! deep layer shear das echt extreem hoog!  :o

Jan van Ooijen

Guidance:

Overdag opnieuw ontwikkeling van buien. MUCAPE in het zuiden, midden en westen rond 1000 J/kg bij 0-6 km windschering 20-25 kn. Modus dus multicel, vooral in het noorden ook single cel. Maximale CAPE*SHEAR/1000 van 30-35 regionaal in het zuidwesten en zuiden. In de nacht naar vrijdag aanhoudend MUCAPE 700-1000 J/kg in het midden en zuiden van het land. Neerslag waarschijnlijk nog behoorlijk convectief met aanhoudende onweerskansen. Hirlam laat de actieve buien lang boven het midden van het land stil hangen, waardoor een band over het midden volgens Hirlam etmaalsommen van 20-40 mm te verwerken krijgt. EC legt de nadruk meer op het zuidoosten en oosten van het land, met grootschalig etmaalsommen 10-20, lokaal 20-30 mm. GLAMEPS geeft boven Nederland nog geen signaal voor 24-uurssommen van meer dan 20 mm, uiteraard ook door het uitvlakkende effect van verschillen in plaatsing van de convectieve neerslag.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oxize

Komt een flinke bak met water vanuit het zuiden aan.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Armand

Hmm, vind het maar niks. De hele tijd wat lichte tot matige regen, bovendien erg fris nu. Ik heb liever een korte, stevige bui dan zo'n regengebied ;)

Armand

Nog niet veel veranderd. Opnieuw wat lichte regen hier. Wel een paar stevige buien in een lijn van zuidwest-midden-oost-noordoost Nederland. Morgen en zaterdag opnieuw kansen, daarna droger en na het maandag (tijdelijk) ook warmer.

dondertje127

Ik dacht dat er niets zou gebeuren aangezien alles lang uitbleef. En nog steeds. Hoewel ik net wel iets dacht te horen, maar op de radar en op maps zag ik niets aan onweer. Wel was het lokaal best donker toen ik daarna naar buiten keek.

Marsel

Leuk onweersbuitje net ten westen van Woensdrecht zojuist. Paar ontladingen en mooie updrafts die door de As laag heen braken. Zelfs een CG+ met daverende donder op 1-2km afstand. Mooi spektakel vrij dichtbij, maar van korte duur (singlecell).

ron12

Citaat van: dondertje127 op do 16 jun 2016 - 19:26
Ik dacht dat er niets zou gebeuren aangezien alles lang uitbleef. En nog steeds. Hoewel ik net wel iets dacht te horen, maar op de radar en op maps zag ik niets aan onweer. Wel was het lokaal best donker toen ik daarna naar buiten keek.
Ja wel hoor goed gehoord 19.21 uur http://kachelmannwetter.com/de/blitze/gelderland/ ga naar 19.35 uur klik op puntje en kruisje
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op do 16 jun 2016 - 20:04
Ja wel hoor goed gehoord 19.21 uur http://kachelmannwetter.com/de/blitze/gelderland/ ga naar 19.35 uur klik op puntje en kruisje

Zo, dan is het toch knap dat ik het gehoord heb. Ik wist het eerst niet zeker. het was inderdaad ook maar een kleine wolk. Dank je wel, dan heb ik toch onweersdag 10 te pakken. Gebeurd wel vaker nu je ermee komt; Beginnend onweerswolkje is zeker dan nog veel te klein om iets te kunnen detecteren met lightningmaps en buienradar vermoed ik.

Nou, kan ik er toch eentje bijschrijven, al was dit wel de meest bescheiden rommel van het hele jaar, en dat zal het vast ook wel blijven dit jaar.

Martijn1978

Onweer in Ede. Stelt niet veel voor.
Zit voornamelijk hoog.  Wel veel regen.

Powered by EzPortal