Zomer discussietopic 2023

Topic gezien door 47138 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 02 jun 2023 - 01:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Hier is het echt nog warm in het centrum van Leiden, minimaal briesje. Je voelt de warmte uit de stenen stralen. Bijzonder voor een 9 september dat het nog lang warm blijft 8)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Halfeen en de eerste dertigers staan alweer op de temperatuurkaart


Eric

Is er al iets meer bekend over het eventuele onweer komende dagen?

Jasneker

Laat buienradar vooruitlopen dan zie je maandag op dinsdag avond tussen 01.00 en 09.00 uur wat meuk over Nederland trekken.

Der RoX

Plakkerdeplak, ik lijk wel een Pritt stift  8)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Vandaag heeft de bilt de 2e tropische dag te pakken met een max temperatuur van 31.1 graden. De kans ik klein maar mocht het daar morgen 30 graden worden dan is de landelijke hittegolf binnen. Op moment van schrijven is het nog steeds zeer warm met op station Rotterdam zelfs nog 25.4 graden! Ook Wijk aan Zee zit (weer) op 25+.



Voor degene die snakken naar herfstweer is er mogelijk slecht nieuws. Het is nog uiterst onzeker maar de kansen nemen toe voor een nieuwe opleving van de warmte. Niet zo extreem als nu maar 25 graden zit er wel weer in, met mogelijk zelfs weer een poging richting de 30.


GFS oper zondag 17 september

Citaat van: Eric op zo 10 sep 2023 - 13:30Is er al iets meer bekend over het eventuele onweer komende dagen?

Het lijkt allemaal niet al te veel voor te gaan stellen, maar in het zuiden en oosten is er zeker kans op een (multicell) onweersbui.


zwoof

Er zijn afgelopen dagen maar liefst 5 warme dag records op rij geweest in de Bilt. Dit is sinds het begin van de meting in 1901 nog niet eerder voorgekomen. Daarnaast was het gisteren niet alleen de warmste 10 september (qua maximum temperatuur),  het kende ook de hoogste gemiddelde temperatuur voor een 10 september sinds 1901. (bron: Datagraver )





TMCThomas

Warmte zonder einde bij de nieuwe GFS oper run. Na het kleine dipje deze week gaan de temperaturen terug naar 25+. En dat blijft volgens de huidige run tot minimaal 22 september. met zo nu en dan uitschieters naar de 27-28 graden.



EC is wat minder enthousiast maar ook deze run is niet koud.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Der RoX



Bewolking dendert binnen hier, goed te zien op de temperatuurkaart  :o
WiNtEr!!11!1!@

jaap verheij

Zee mist lekker uitwaaien op het strand.

Extremissimorum

Begint nu hier heerlijk af te koelen. Zon is weg, temperatuur is gedaald naar 22/21 graden. Werd wel eens tijd. Plakkerdeplak de afgelopen dagen (en nachten!). Inderdaad van korte duur zo het lijkt, want komend weekend is 25 graden bijna wel een zekerheidje geworden zo het lijkt.

Der RoX

Met horten en stoten wordt het nu iets frisser binnen. De luchtvochtigheid zit echter nog wel rond de 77% en zo af en toe duikt de zon weer op. Meteen een zweetaanval haha

WiNtEr!!11!1!@

dennis089

we gaan zien wat er komt. moet wel zeggen dat ik behoorlijk ben teleurgesteld over de onweerskansen weer ook met deze 'hittegolf'.. De warmte komt en gaat zovaak tegenwoordig geruisloos... en dat is jammer..

Extremissimorum

Citaat van: dennis089 op ma 11 sep 2023 - 15:40we gaan zien wat er komt. moet wel zeggen dat ik behoorlijk ben teleurgesteld over de onweerskansen weer ook met deze 'hittegolf'.. De warmte komt en gaat zovaak tegenwoordig geruisloos... en dat is jammer..

Het is ook écht nooit goed hè?  ;D  ;D
On topic: het kan nog wel eens 'meevallen' met dat onweer van je. Bedoel ik mee dat er wel degelijk kansen zijn voor vannacht en morgen. Ik hoor je morgen wel weer ofzo. Laat ik het zo zeggen: goed dat je niet in N-Holland woont, want hier gaat alle energie eruit. Warmte verdwijnt snel en is af en toe wat mistig zelfs. Koud zeker niet, wel lekker koel.

Der RoX

Die flinke bui die nu over Zeeland raast, lijkt helemaal uit te doven. Het magische luchtschild van Leiden doet haar werk weer! Over een minuut of 10 zal het hier dan gaan regenen ofzo...

Het is overigens wel aantoonbaar harder aan het waaien en frisser aan het worden. We gaan het meemaken en ondertussen staan alle deuren en ramen wagenwijd open  8)

(Edit 18:43)

Zoals verwacht een paar druppels en doei
WiNtEr!!11!1!@

Ruud

Citaat van: zwoof op ma 11 sep 2023 - 09:47Er zijn afgelopen dagen maar liefst 5 warme dag records op rij geweest in de Bilt. Dit is sinds het begin van de meting in 1901 nog niet eerder voorgekomen.


Met uitzondering van die eerste 365 dagen dan  8)

JerryL

Wat een gekke gewaarwording. Om 12.30 uur loop je buiten in de zon en voelt het heet aan. Een krap uur later wordt de zon zichtbaar gehinderd en rond 14.00uur was het bewolkt. Toen wist ik nog niet hoe dat buiten zou aanvoelen.

Wegens onderhoud werd het klimaatsysteem uitgezet.... dus werd het binnen langzaam vies muf benauwd. Nadat ik de laptop om 17.30 afsloot had ik mij al geestelijk voorbereid op een terugkeer naar de oven....in de hal dacht ik even dat airco daar wel werkte..... dat bleek de frisse buitenlucht te zijn. ;D

Nu is het heerlijk koel.

Die paar spatjes die Der Rox had, hebben we in Assendelft ook gehad. Was niet aangekondigd en stelde ook geen reet voor.

zwoof

Citaat van: Ruud op ma 11 sep 2023 - 18:57Met uitzondering van die eerste 365 dagen dan  8)
Jij bent goed wakker!  ;D

dennis089

Citaat van: Extremissimorum op ma 11 sep 2023 - 17:03Het is ook écht nooit goed hè?  ;D  ;D
On topic: het kan nog wel eens 'meevallen' met dat onweer van je. Bedoel ik mee dat er wel degelijk kansen zijn voor vannacht en morgen. Ik hoor je morgen wel weer ofzo. Laat ik het zo zeggen: goed dat je niet in N-Holland woont, want hier gaat alle energie eruit. Warmte verdwijnt snel en is af en toe wat mistig zelfs. Koud zeker niet, wel lekker koel.

Haha. Toen ik dit las dacht ik ja leuk. Voor de achterhoek ja. En toen zat ik nu ineens midden in de nacht rechtop in bed doordat ik letterlijk eruit gedonderd werd. Wat een knoert van 2 knallen zeg. We hebben hier een klein woud naast ons huis waar 2x insloeg.
Hele kleine maar venijnige buitjes.

dennis089

@Extremissimorum

So hej.... je zat er idd niet naast. Midden in de nacht uit bed geploft worden. Ik was niet voor mn plezier om 03:55 online haha.
Ik dacht dat er een nieuwe oorlog begonnen was zo hard was die klap.
Ik sprong echt letterlijk mn bed uit.
Heb ook nog de babyfoon gecheckt maar hij wordt de laatste tijd vaak wakker maar hier sliep die gwn doorheen lol.

Mja.. en vanochtend alweer een dikke heftige onweersbui. Het was gewoon oranje gekleurd buiten. Zo'n vreemde onweerslucht.
En er zou nog meer moeten komen.
Je hebt niks teveel gezegd haha ^^ laat maar doorkomen dat onweer.

Powered by EzPortal