Lente discussietopic 2023

Topic gezien door 35194 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 01 mrt 2023 - 16:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

X-treme

Pluim is flink verbetert.
Eigenlijk alleen maandag wat minder daarna weer gemiddelt 20 graden of meer en veel zon.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dennis089

Citaat van: X-treme op wo 24 mei 2023 - 10:04Pluim is flink verbetert.
Eigenlijk alleen maandag wat minder daarna weer gemiddelt 20 graden of meer en veel zon.


Die control in de pluim op het eind is wel behoorlijk koud met 15 graden in de eerste week van Juni.
Maar de noord en ooststroming zit er ook wel keihard in moet ik zeggen XD heb dit nog nooit meegemaakt.

Als dit in de winter zou gebeuren dan zijn we het nieuwe Rusland XD

Geen Afbeeldingen mee quoten AUB

X-treme

Citaat van: dennis089 op wo 24 mei 2023 - 11:26Die control in de pluim op het eind is wel behoorlijk koud met 15 graden in de eerste week van Juni.
Maar de noord en ooststroming zit er ook wel keihard in moet ik zeggen XD heb dit nog nooit meegemaakt.

Als dit in de winter zou gebeuren dan zijn we het nieuwe Rusland XD

jij zoekt er gewoon naar.
Zo ver kijken heeft toch helemaal geen zin en dat weet je zelf ook.
3 dagen vooruit is al heel wat als het uit komt.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Eveline

Citaat van: dennis089Die control in de pluim op het eind is wel behoorlijk koud met 15 graden in de eerste week van Juni.
Maar de noord en ooststroming zit er ook wel keihard in moet ik zeggen XD heb dit nog nooit meegemaakt.

Als dit in de winter zou gebeuren dan zijn we het nieuwe Rusland XD

Jij als ervaringsdeskundige van dit forum moet toch weten dat het weer voor over dik een week niet te voorspellen is joh ;) waar jij het over hebt is nu veel te ver om over te klagen..

X-treme

De 06Z run van GFS mag van mij uitkomen.

Op volgende week maandag en donderdag na, prima weer met oplopende temperaturen tot mogelijk de eerste 30 in het zuidoosten.

Dit zal allemaal nog wel een aantal keer veranderen en is nog ver weg.
Maar het is niet de eerste keer dat GFS hier mee komt.
We moeten positief blijven  8)

Hier 1 van de dagen, ver weg maar leuk om te zien.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

dennis089

Dat mag zeker gebeuren xtreme. En idd :p ik zoek naar de ellende zodat ik niet teleurgesteld wordt :p

Ben gewoon heel benieuwd hoelang die stroming blijft haha. Hij is hardnekkiger dan een westcirculatie ^^

flyineddy

Ik was net even aan het kijken tot hoe ver je Buienradar kunt terugkijken (antwoord: 18 juni 2008). Toen ik even een paar dagen verder keek zag ik wat interessants op 22 juni 2008. Meerdere zware buien over het oosten van het land die mij gelijk aan supercells deden denken. Daar heb ik even op geGoogled en toen vond ik gelijk een artikel (pagina 22 van het blad "Meteorologica")over deze buien: het waren inderdaad supercells.

Zie hier het artikel (hopelijk is het te lezen, anders bovenstaande link gebruiken):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Gemiddelde van de pluim is niet heel bijzonder maar oper en control zijn wel weer mooi.



Oper laat precies zien wat we willen, het hoog schuift langzaam richting het oosten wat bij ons zorgt voor een betere aanvoerrichting en stijgende 850hpa temperaturen.



Hoe het ook gaat lopen, een tekort aan zon hebben we de komende tijd niet.



Let overigens op dat deze zon inmiddels vrijwel op volle kracht is, morgen bijvoorbeeld een zonkracht van bijna 7.


X-treme

Het is toch niet te geloven  :'(

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

vivalavida

Ik geloof dat momenteel meer dan de weerruns met meer dan 20 graden  ::) hopeloos zeg

Ruud

Ondertussen is mei 2023 tot nu toe warmer dan het langjarig gemiddelde, zijn er 35 jaren waarbij mei natter was, en zijn we gezakt naar de zesde plaats qua natste voorjaar (meetstation De Bilt).
Al met al valt het dus wel wat mee afhankelijk van hoe je het bekijkt.

TMCThomas

Tja, EC oper doet in de laatste run precies het tegenovergestelde van de run gisteravond. Het hoog beweegt westelijk richting groenland. Je mag 3x raden wat dat bij ons oplevert. :-\



GEM doet iets verglijkbaars, icon is een stuk beter al is het hoogtelaagje waar dit model mee komt ook niet ideaal, dat verbeterd echter wel sneller dan de EC situatie. Ukmo lijkt een beetje op icon en gfs is in dit geval weer het beste.


dennis089

Haha.. wat een ellende ^^
Het weer heeft ons dit jaar letterlijk bij de ballen.
Check gwn de windrichting kansen. Die is op t einde van de pluim (inmiddels 8 juni, ja we gaan de 2de week in) nog steeds keihard (70 procent) noordelijk georiĆ«nteerd :o xD ^^  >:(  :(  :o  8)  ???  ::)  :P  :-[  :-X  :-\

X-treme

GFS is wederom een stuk beter dan EC.
Alle hoop daar maar op vestigen dan 🤞

Het gebeurt ook zo vaak dat GFS en EC elkaar afwisselen, het gebeurt zelden dan ze alle 2 tegelijk warmer weer laten zien.
Ik snap nooit waarom.

Hier onder het verschil tussen EC en GFS voor volgende week woensdag.

EC
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

GFS
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Der RoX

Frisse wind en bewolkt   :(
WiNtEr!!11!1!@

X-treme

Prima weer hier.
16 graden en een lekker zonnetje.
Ben lekker in de tuin bezig in mijn 👕

Komende zaterdag lijkt voorlopig de beste dag te worden.
Temperaturen tot +/-20 graden, weinig wind en veel zon (als het goed is).

Ik heb zelf een fietstocht gepland van een uurtje of 5, even heerlijk genieten van het weer 😎
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

Volgens de meest recente CFS run zet de noordoostelijke stroming zelfs door tot in het nieuwe jaar:



 :o  :P  ;)  ;D

Nee zonder alle gekheid op een stokje, het is inderdaad best opvallend hoe standvastig dit patroon is. De luchtdruksituatie blijft maar in dezelfde soort blokkade zitten. Wel wordt de windrichting toch steeds wat belangrijker. Bij een grote noordelijke component blijft het ronduit koel en fris, zeker aan de kustregio's. In het binnenland kan het bij het wegvallen van de wind nog wel aangenaam opwarmen. Bij een grote oostelijke component zal de aangevoerde lucht een stuk beter kunnen opwarmen en zijn 20+ temperaturen landelijk zeker mogelijk. Een langere oostelijke component of een zuidelijke component laat zomerse en tropische waardes gemakkelijk toe.

Voorlopig blijft het echter nog vrij gematigd met de wind vooral uit de noordoosthoek. Zeker komend weekend kan het toch aangenaam warm worden met 20+ graden, zeker in het binnenland.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet eens een heel vervelend weertype vind. De zon schijnt regelmatig, alleen de aanwezige wind maakt het toch wat fris. Het liefst heb ik nog 5 graden erbij, maar het had ook een stuk natter gekund met (noord)westelijke aanvoer. Komende twee weken lijkt er ook weinig neerslag van betekenis te gaan vallen. Prima weer om buiten te vertoeven, alleen ja je hebt er wel vaak toch een jas bij nodig helaas ;)

dennis089

Het is hier in zuid oost idd best aangenaam en goed te doen. Ook nu dat de zon er regelmatig door komt. Dat was in de laatste weken regelmatig niet het geval namelijk. Meer niet dan wel. Maar die trend lijkt nu wel beetje gebroken.

Daardoor wordt t echt stukken beter.

TMCThomas

Blijft opvallend hoeveel de modellen wisselen. De avond runs zijn vrijwel allemaal prima. Allereerst EC, eigenlijk deze keer een beetje een gemiddelde van de afgelopen 2 runs. Positie van het hoog is nu goed genoeg dat we gewoon in de warme lucht zitten. Met zeker in het binnenland geregeld 25+. De kustprovincies komen er wat slechter vanaf, de bovenlucht mag dan wel warm zijn maar de wind komt gewoon vanuit het noordoosten wat voor een groot temperatuur contrast zorgt.



GFS doet eindelijk iets dat op EC lijkt, het is niet elke dag mooi maar er zitten een aantal 25+ dagen bij. Ook GEM doet iets verglijkbaars met zelfs kans op (kortstondig) tropische temperaturen. Dan heb je UKMO en ICON nog, waarvan UKMO net zoals de andere modellen iets vergelijkbaars doet en enkel icon afwijkt, deze berekent volgende week een hoogtelaagje dat langstrekt. Maar daar zou ik gezien de eensgezindheid van de andere modellen niet vanuit gaan. Momenteel wat meer vertrouwen dat we inderdaad deze kant op gaan de termijn is uiteraard korter maar de modellen (opers) zitten ook duidelijk meer op 1 lijn.



EDIT:
Pluim noordwest



Pluim zuidoost



Volgende week vrijdag is opvallend, met 15 graden aan de kust en 25 in het zuidoosten. De wadden hebben het wat betreft helemaal zwaar, 11-12 graden daar terwijl het in het binnenland 25 graden is.


X-treme

Ec is idd weer een stuk verbetert tegenover vanmorgen.
Oper zit wel bovenin de pluim, dus dat is nog wel even een dingetje.

Het ziet er momenteel goed uit bij de meeste modellen, maar ik blijf toch een beetje voorzichtig, we zijn al te vaak teleurgesteld  ;)

Edit:
Die noordwest pluim neem ik al jaren met een grote korrel zout.

Ik woon hier in Heerhugowaard toch aardig in het noordwesten en hij zit altijd een aantal graden te laag voor hier.
Volgens die pluim zouden we nog geen enkele keer 20 graden hebben gehaald, maar we hebben er al 3 boven gehad waarvan zelfs een 22 graden.

Eigenlijk het zelfde als GFS die moeite heeft met de grens tussen land en water voor het noordwesten.

Voor de wadden en de (noord)kust geld dit helaas niet, die blijven duidelijk wel achter in temperatuur.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Powered by EzPortal