Mogelijke tornado in Drunen (Brabant)

Topic gezien door 5099 bezoekers
Gestart door zorba, zo 20 okt 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Stephanie

Wauw, daar lijkt idd wat rotatie in te zitten. Het ging inderdaad behoorlijk tekeer.

jorentje1997

Estofex waarschuwde er ook voor. Lijkt inderdaad een tornadotje.

studio dewolf

 Zag hij een rotatie? Want bij enkele foto's bevatten geen rotatie maar opgeloste wolken. Maar laatstefoto kan wel roteren denk ik. Ik zie een wallcloud. Kan dat? Jammer van wazige beeld.

jorentje1997

DRUNEN - Bij de onweersbui die zondagavond over het westen van Brabant trok is mogelijk een windhoos of tornado aanwezig geweest. Onweersliefhebber en Omroep Brabant-weerman Richie van den Bosch stond te kijken naar de bui en zag rond acht uur plotseling iets verdachts. Experts denken dat het om een tornado ging, een natuurverschijnsel dat niet zo vaak voorkomt in Nederland.
Richie van den Bosch merkte al snel op dat het een andere bui dan normaal is. "Ik stond een tijdje te kijken en opeens zag ik een trechtervormige uitstulping onder de wolk. Hier heb ik meteen een foto van gemaakt. Vervolgens heb ik deze online gezet en op een bekend weerforum wordt er al veel over gediscussieerd. Volgens diverse experts hebben we inderdaad te maken met een tornado, ook wel windhoos genoemd."

Tornado?
Ook weerman Reinier van den Berg heeft de foto bekeken. Op basis van de foto durft hij te zeggen dat het inderdaad om een tornado gaat.

Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland naar schatting 35 tornado's per jaar voorkomen.

Bron: Omroep Brabant

studio dewolf

35 tornado's per jaar? Hij bedoelt zeker dat meest tornado's zijn waterhozen. Hij zou beter apart doen want waterhozen zijn anders dan windhoos.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen


ron12

Citaat van: studio dewolf op zo 20 okt 2013 - 22:20
35 tornado's per jaar? Hij bedoelt zeker dat meest tornado's zijn waterhozen. Hij zou beter apart doen want waterhozen zijn anders dan windhoos.
dit maar eens lezen http://www.tordach.org/pdf/ecss02s.pdf ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Wat een klein ding vergeleken met wat er in Frankrijk is gebeurt!

Belangrijke kenmerken van de tornado
EF1 tornado Bailleul 20 oktober 2013.

*  Maximale intensiteit : EF1 naar schatting 135-175 km/h (eerste schatting nog steeds wordt geanalyseerd) winden
* afstand : geanalyseerd
* gemiddelde breedte : geanalyseerd * puntstukhart : Bailleul * afdelingen : NORTH (59) * gemiddeld terrein hoogte : 19 meter
* soort land : landbouwgrond, grasland, industriële en commerciële gebieden, discontinue stedelijk weefsel
* belangrijkste schade : ontwortelde bomen, winkelwagentjes sleepte tientallen meters over de grond en bijgebouw van boerderij ingestort enz enz (inventarisatie nog steeds aan de gang)











Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Windhoos beschadigt huizen en serres

LICHTERVELDE/GITS - Een windhoos is zondagavond over Gits (Hooglede) getrokken. Dertien huizen en serres raakten beschadigd. In datzelfde noodweer sloeg de bliksem in op een trein in Lichtervelde. Driehonderd passagiers werden geëvacueerd.
West-Vlaanderen heeft zondagavond te lijden gehad onder zwaar onweer. Rond 20 uur ontstond in Gits een windhoos, die op een smalle strook flink wat schade aanrichtte. Dertien huizen en landbouwbedrijven liepen flink wat schade op. De glazen serres sneuvelden en daken raakten beschadigd. Hoe groot de schade precies is, is nog niet geweten. De exacte balans kan pas maandagochtend opgemaakt worden.

Bliksem slaat in

Een beetje verder in Lichtervelde sloeg de bliksem in op de trein van Kortrijk naar Brugge. Vlak voor het station van Lichtervelde bleef de trein, die voornamelijk studenten vervoerde, stil staan. Passagiers zagen plots een lichtflits en alle elektriciteit viel weg.

De 300 passagiers moesten de trein verlaten. Ze werden opgevangen in het stationsgebouw.

Pas een uur later, zo rond 21.45 uur, kwam een tweede trein ter plaatse en konden ze hun weg verderzetten.





Bron: Het Nieuwsblad

Powered by EzPortal