Onweerskansen 1 t/m 6 juni

Topic gezien door 31604 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 31 mei 2016 - 19:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oxize

Citaat van: Martin1976 op wo 01 jun 2016 - 23:06
Hoi Allemaal, keertje weer een reactie plaatsen. Vanavond scheerde alle buien Twente (Hengelo) net. Nu ook, overal weerlichten en rommel in de verte maar hier niets!! Maar ja...... gister hadden wij wel de hoofdprijs. Nou maar weer kijken naar morgen. Fijne avond allemaal!!
Ja laten we het hopen!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

ron12

Wat een zooitje in Duitsland zeg http://www.wetteronline.de/wetterticker gewoon naar beneden scrollen :'( absurt wat daar allemaal gebeurd. Overgins Frankrijk ook :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Ik heb een aantal uren lekker bij de uiterwaarden gestaan van de IJssel niet ver van de A12 richting Westervoort/Duiven gekeken. Urenlang weerlichten uit de wolken met aambeelden boven Duitsland. Uiteindelijk hoorde ik ook een paar keer gedreun van ver, onweer op afstand. Kwam dat helemaal van de grens met Duitsland zo ik nu zie op de radar. Dan moeten het flinke buien zijn.

Ik dacht dat het aanvankelijk niets zou worden, uiteindelijk besloort ik de fiets te pakken en zag cel na cel voorbij komen met weerlichten. Zelfs ook een CG gezien en een aantal CC's. Het is ook de hele avond heerlijk warm, pas op het laatst op de dijk kreeg ik het een beetje frisser.

Het is nog steeds aan de gang dat weerlichten, maar ik wilde ook weer eens naar huis. Ik zie het nog steeds richting het Oosten nu. Wat een prachtige 1 juni is dit wat het weer betreft. Echt helemaal top!

Eric

Citaat van: Koen-IJM op wo 01 jun 2016 - 22:28
Zuiden en (Zuid)oosten wordt toch wel erg verwend vwb onweer afgelopen tijd. Die bak regen kan nooit goed zijn.  :o
Ik kan je vertellen dat 't hier vanavond errug tegenviel hoor, 3 klappertjes en 1 klapper, veel regen......

jornonweer

Citaat van: Eric op do 02 jun 2016 - 00:00
Ik kan je vertellen dat 't hier vanavond errug tegenviel hoor, 3 klappertjes en 1 klapper, veel regen......
hier anders niet, sinds 8 uur tot net onweer gehad, momenteel zit ik aan 79!!!!!!!! mm, zelden gezien dit, meer dan 130mm op 3 dagen tijd, ook overal wateroverlast hier in Belgisch Limburg
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Ook nu weer zeer duidelijk en niet eens zo ver weg, veel weerlicht te zien richting Oosten en ZO. Kon niet missen dat het na 00:00 uur doorging.

Arend

Citaat van: Jenkie op wo 01 jun 2016 - 23:01
En morgen een herhaling van zetten? Zelfde route?

Vandaag betere kansen voor Twente en (opnieuw) langs een groot deel van de oostgrens. Vannacht hier eerst mogelijk nog wat neerslag vanuit Duitsland. Vanmiddag zou er dan weer het een en ander moeten gaan ploffen. De twee kaartjes van Harmonie hieronder uiteraard niet letterlijk nemen en er zouden al eerder buien kunnen ontstaan.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Ik hoor het weer donderen. Het onweer is dichtbij genoeg, dat zelfs wolken eromheen ons hebben bereikt die bij de bui horen. 2 onweersdagen op rij nu, beiden op afstand.

Wel heel erg raar dat buienradar niks hier in de buurt aangeeft. En ligtningmaps ook niet. Komt dit écht allemaal vandaan tussen Xanten en Bocholt in Duitsland? Hoe kan de donder dan zo ver reiken? Op lightningmaps bereiken die kringen (bereik van de donder) Velp bij lange na niet. Ik zou eerder zeggen dat er iets bij Nijmegen zat, als ik niet beter wist, want hier zijn wolken aanwezig van die bui, wolken die eromheen zwaaien.

Vreemd, dat de radar dat niet oppikt.


Het weerlicht is echt heel erg fel soms. Het kleurt eindelijk zoals vroeger helemaal geel oranje in de lucht. Prachtig :D

ron12

Daar hebben ze al 8 uur onweer gehad in dat gebied. en tegen de 80mm regen al. berichten op twitter dat er plaatsen zijn in Limburg die al 120 mm hebben gehad :o bron weerplaza
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

En dat gebliksem gaat voorlopig nog wel even door :)
Er is nog een hele trein die erachteraan komt, en voorlopig is de huidige bliksemwolk ook nog niet weg. Dat ga ik niet de hele nacht volhouden om naar te kijken.

Het doet me wel aan een situatie denken in ik dacht 1999, toen ik in Elst woonde. Toen bleef het cel na cel de hele nacht door donderen en bliksemen. Nu ontbreekt grotendeels de donder, maar toch/. Dat moeten dan ook MC's zijn geweest.

Nelis

Wat er nu over de (zuid-)oostgrens het land binnen trekt ploft zelfs nog als je op de satellietbeelden kijkt:

http://nl.sat24.com/nl/nl

jornonweer

Citaat van: ron12 op do 02 jun 2016 - 00:21
Daar hebben ze al 8 uur onweer gehad in dat gebied. en tegen de 80mm regen al. berichten op twitter dat er plaatsen zijn in Limburg die al 120 mm hebben gehad :o bron weerplaza
heb hier sinds half 8 zoiets onweer en nu nog steeds, zit momenteel aan 84mm
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Citaat van: Nelis op do 02 jun 2016 - 00:36
Wat er nu over de (zuid-)oostgrens het land binnen trekt ploft zelfs nog als je op de satellietbeelden kijkt:

http://nl.sat24.com/nl/nl

Het is er een beetje uit aan het gaan.

Jan van Ooijen

Gaat lekker deze week,

Vanochtend komen de modellen met een neerslagbandje boven het westen van het land, Harmonie uitgezonderd, waarschijnlijk wat lichte buitjes a.g.v. middelbare onstabiliteit. Vanmiddag zien we boven het oosten pittige onweersbuien ontstaan, CAPE langs de oostgrens 1000-1500 J/kg. Met een schering van ca. 15 kn levert dit multicells op waarbij onweer en hagel zijn zeer waarschijnlijk zijn. Er kan ook lokaal weer veel neerslag in korte tijd vallen, de waterinhoud is volgens Harmonie lokaal 40 mm en de treksnelheid is gering, in de uursommen van Harmonie en CY38 zien we deze waardes terug. Morgen is het gebied met buien uitgebreider vanwege de positie van de vore recht boven ons land. Boven het oosten en noordoosten zien we nu CAPE-waarden van 1500-2000 J/kg en de schering is met ca. 15 kn niet echt hoog. De waterinhoud blijft met 30-40 mm echter wel onverminderd hoog. Het onweer, de hagel en de hoge neerslagintensiteiten zullen derhalve op iets grotere schaal gaan plaatsvinden dan vandaag. (Guidance)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Citaat van: Nelis op do 02 jun 2016 - 00:36
Wat er nu over de (zuid-)oostgrens het land binnen trekt ploft zelfs nog als je op de satellietbeelden kijkt:

http://nl.sat24.com/nl/nl
Nieuwe buien oost Duitsland, je ziet schaduw daarvan die reikt tot westen van Duitsland
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Estofex komt met een level 1 voor het oosten van het land. Het is een beetje zoeken in de begeleidende tekst wat men precies verwacht voor Nederland.

A level 2 is issued for N Germany mainly for excessive convective precipitation and to a lesser extent for large hail and severe convective wind gusts.

SYNOPSIS

A large blocking anticyclone over Iceland and a stationary cut-off low over central Europe are the dominant synoptic features. The center of the cut-off low is located over Austria at 500 hPa, while at the surface numerous mesoscale cores form (and decay) across central and SE Europe into Turkey in response to diurnal heating and pivoting vorticity maxima aloft.
Moist and temperate air is in place over much of the continent. A belt of warmer and particularly moist air wraps around the low from Bulgaria and Romania across central Poland into N Germany, the Netherlands and Belgium.
Stronger westerly mid-level flow is confined to a belt from Tunisia towards Turkey beneath the subtropical jet stream.

... other thunderstorm areas ...

A few hundred J/kg of CAPE will develop over wide areas in response to diurnal heating. Weak lapse rates aloft and an early initiation of convection will preclude higher CAPE values.
Scattered to widespread, diurnally driven storms will form again under weak vertical wind shear and pose a risk of flash floods, favored by largely saturated soils after plentiful rain in the past few weeks. Due to uncertainties in the detection of convergence zones, which could provide an environment for a higher density of heavy rain events, and due to the limited precipitable water load (mostly between 20 and 25 m/s), most areas are covered with a level 1 only. However, a few areas deserve special attention:

(1) N Germany:
Forecast models agree on the formation of a mesoscale low-pressure core, which shall move towards the Netherlands. Temporary warm air advection from the NE will allow the buildup of higher CAPE up to 1500 J/kg ahead of it and may establish slightly enhanced vertical wind shear. Aided by convergent low-level winds and a pronounced vorticity maximum aloft, widespread storms are expected and will possibly merge into one or two MCSs in the afternoon and evening.
Next to an enhanced risk of flash floods, also localized instances of 2-3 cm sized hail (mostly in an early stage, when storms are still discrete) and severe wind gusts (especially at the leading edge of an MCS) are possible. The regions with the expected highest coverage is upgraded to a level 2.
Storms will likely reach the Netherlands and Belgium in the evening while slowly weakening.


De in de bespreking genoemde PW tussen de 20 en 25 lijkt me niet van toepassing voor oost-nederland. KNMI noemt in de guidance 40 mm (Harmonie) en ook GFS geeft voor het oosten van het land hogere waardes.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Voor de mensen die het nog niet gezien hebben; grote modderstroom op de snelweg nabij Venlo


Daar dan ook plaatselijk meer dan 80 mm gevallen de afgelopen 24 uur.

Oxize

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

lander22

weeral buien opkomst van uit Duitsland inderdaad! er zijn wat opklaringen voor BE en NL wat uitbreidend richting het midden van het land dan zal de temperatuur wat stijgen en mogelijk activatie verder van die buien? Limburg kan er weer vanlangs krijgen !

Mariska

Citaat van: Martin1976 op wo 01 jun 2016 - 23:06
Hoi Allemaal, keertje weer een reactie plaatsen. Vanavond scheerde alle buien Twente (Hengelo) net. Nu ook, overal weerlichten en rommel in de verte maar hier niets!! Maar ja...... gister hadden wij wel de hoofdprijs. Nou maar weer kijken naar morgen. Fijne avond allemaal!!

Prijs je dat de buien je scheerden. Hier in Eindhoven was het gisteren volle natte bak en maandag ook al. De eerste bui raakte ons vol, de rest schampte Eindhoven met wat 'right movers' die ons net raakten. Nog geen paar kilometer verderop stond een partycentrum blank en de andere kant op was het ook hommeles. Dat soort buien mag je van mij met alle plezier hebben, want die gigantische hoeveelheid neerslag die hierbij zat is echt niet grappig, laat staan alle schade die erbij komt kijken. Dan kijk ik liever met een glas wijn in de hand naar het mooie weerlicht verder op en de camera op zolder het werk laten doen.

Augustus 2015, onweer boven de Betuwe vanuit Eindhoven gezien.

Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Powered by EzPortal