Onweerskansen 27 augustus 2016

Topic gezien door 16198 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 26 aug 2016 - 20:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn1978

Deed vanochtend om 6.45 het gordijn open en toen zag ik in het ZW een aambeeld met mamatus achtige structuren aan de horizon, die werd verlicht door de opkomende zon. Helaas had mijn camera er even geen zin in en na 10 min aan de lader was het mooiste al verdwenen. De foto is bewerkt voor een hoger contrast.


Peter

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,55044.0.html

Gisterenavond een behoorlijke natuurbrand op de Leusderheide bij Leusden als gevolg van blikseminslag.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Summer

Gisteren ongeveer 2 uur genoten van lichtshows om me heen  8)
Enorm veel ontladingen, maar weinig echte donderslagen...
Bak met regen voor Moeder Natuur...
Even dat gevoel van afkoeling tijdens de windvlagen...
Kijken wat vandaag nog geeft  ;)

Marco uit Hangar 5

Het rommelt een beetje west van Heerhugowaard, maar het lijkt er op dat het ergste aan mij voorbij trekt, flinke regen op dit moment.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Giso84

Gisteravond was helaas een (grote) teleurstelling...
Als klein goedmakertje wakker gemaakt worden door een paar donderklappen.

Ben benieuwd naar de foto's van één ieder, zag er op FB al een paar mooie voorbij komen.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Ries

Vannacht de gehoopte show zoals we hier eens per jaar hebben: veel felle bliksems, bijna continu, met diepe donkere rollende donderslagen. Echt geweldig. Was te moe om m'n bed uit te komen maar half slapend enorm van genoten.

En nu net word ik wakker, kijk uit het raam en word verwelkomd door een mooie shelf! Prachtig! Hoor de diepe roffels alweer aankomen, heerlijk.

Marco uit Hangar 5

... En de zon breekt weer door, misschien vanmiddag weer als het koufront doortrekt, dit was (als het goed is) het trogje wat er er aan vooraf gaat.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

martijn

paar fikse dreunen op dit moment en een bak water. ook inslag vlakbij 8)

Ries

Nou, die was wat minder dan ie er veelbelovend uitzag. Ach, komende week weer gezond zomers weer ipv bloedheet en misschien dat er dan weer een kansje inzit. Maar statistisch is dit voor Groningen 1 a 2x per jaar weggelegd (>5-10 ontl. per bui) dus we hebben er weer van genoten.

Kermisspin

Goedemorgen,

Het ging mooi vannacht. Genoten hebben we maar dat ging wel gepaard met wateroverlast en stormschades herben der. Ook veel omgewaaide bomen. De straten hier stonden blank.

Maar wat een lichtshow. Lang niet gezien hier int noorden. :)
Volvo for life!

Mrkos

Gisteravond flinke lichtshow gehad in Assen en nu met opstaan alweer heerlijke dreunen te horen... Je gaat er mee naar bed en je staat er mee op :D

Marsel

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 28 aug 2016 - 10:03
... En de zon breekt weer door, misschien vanmiddag weer als het koufront doortrekt, dit was (als het goed is) het trogje wat er er aan vooraf gaat.

Correct, elevated buien in een prefrontale theta-w rug/convergentiezone. KF ligt er vrijwel direct achter momenteel over C-BE via Zeeland richting de Noordzee en trekt de komende uren vrij rap door naar het noordoosten.  Het is de wolkenband die vanaf Brussel richting het ZW-NL ligt. Overigens is de sprong in Td's duidelijk zichtbaar en bovendien neemt de wind na passage behoorlijk toe naar 3-5bft uit WZW.

Overigens is het alleen het uiterste ONO dat misschien nog net een paar onweersbuien op of nét voor het KF uit mee kan pakken vanmiddag. Maar eerlijk gezegd lijkt me dat meer een Duitse aangelegenheid. Dus heel veel hoeven we niet meer te verwachten vandaag.

Skroei

Citaat van: Ries op zo 28 aug 2016 - 10:30
Nou, die was wat minder dan ie er veelbelovend uitzag. Ach, komende week weer gezond zomers weer ipv bloedheet en misschien dat er dan weer een kansje inzit. Maar statistisch is dit voor Groningen 1 a 2x per jaar weggelegd (>5-10 ontl. per bui) dus we hebben er weer van genoten.

Prachtig al die activiteit !
Ik kon vanuit de achtertuin heel lang genieten van het onweer boven Groningen en oostelijk Friesland.. wat een lichtshow gisteravond en vannacht  :o

lander22

wat was dit weer een mooie situatie alleen al om te volgen! :)

prachtig om te zien hoe tot de laatste moment alles wat onduidelijk blijft en het dan toch flink los gaat op veel plekken!

ik had eerlijk gezegd niet zo veel verspreid onweer verwacht?!

jornonweer

Citaat van: lander22 op zo 28 aug 2016 - 15:12
wat was dit weer een mooie situatie alleen al om te volgen! :)

prachtig om te zien hoe tot de laatste moment alles wat onduidelijk blijft en het dan toch flink los gaat op veel plekken!

ik had eerlijk gezegd niet zo veel verspreid onweer verwacht?!

harmonie was dan ook het enige weermodel dat er volledig op zat. geen enkel ander weermodel voorzag die zware buien boven limburg en het oosten van belgie.
Danger is real, fear is a choice.

tinokremer

Het was een groot feest, ik ben vanaf Almere de bui gevolgd tot aan Meppel. Het was genieten. Er waren vooral veel flitsen, maar ik heb ook een paar mooie schichten vast kunnen leggen.




Marco uit Hangar 5

Citaat van: tinokremer op zo 28 aug 2016 - 16:44
Het was een groot feest, ik ben vanaf Almere de bui gevolgd tot aan Meppel. Het was genieten. Er waren vooral veel flitsen, maar ik heb ook een paar mooie schichten vast kunnen leggen.

***link naar Youtube weg geknipt.. alle credits naar de original poster!

Prachtig filmpje, vooral die eerste twee bliksems aan de rand van de bui in de schemering waren mooi... En geen geklaag van "hier heb ik weer niks wat een klote seizoen" hup, gewoon in de auto en rijden naar wel het wel los gaat.. top!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marco uit Hangar 5

Citaat van: dondertje127 op zo 28 aug 2016 - 01:51
...
Ik heb ook een korte hevige regenbui over me heen gehad, maar bleef droog omdat ik onder de bomen stond. En het ruikt heerlijk buiten :)
...

Schuilen onder een boom tijdens onweer is niet echt verstandig, dat zou je toch moeten weten als onweer liefhebber..;-)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Energizer85

Hier de dans ontsprongen... Vanochtend klein buitje met onweer op afstand. Dus toch al een hele periode droog... En met de vooruitzichten voor de komende week (weinig tot geen neerslag van betekenis) toch een bijzondere periode.

Marsel

Citaat van: lander22 op zo 28 aug 2016 - 15:12
wat was dit weer een mooie situatie alleen al om te volgen! :)

prachtig om te zien hoe tot de laatste moment alles wat onduidelijk blijft en het dan toch flink los gaat op veel plekken!

ik had eerlijk gezegd niet zo veel verspreid onweer verwacht?!

Het was absoluut een leuke casus waar we met z'n allen een grote uitdaging aan hadden. Ik vond vooral de uiteindelijke uitvoering erg bijzonder. We hebben het hier immers wel eens vaker over elevated convectie, wel nu, deze setup is een van de mooiste voorbeelden sinds lange tijd. Ik heb nog maar zelden onweersbuien met zulke hoge bases gezien. Machtig mooi ook om te zien hoe klein en lokaal de meeste initieel waren terwijl er toch een behoorlijke hoeveelheid CG's werd geproduceerd. En hoewel ik elevated onweer nog wel eens wegzet als zijnde 'minder interessant' vond ik deze variant daarentegen zéér fotogeniek en lokaal toch behoorlijk intens. De dekkingsgraad is mij overigens niet in positieve zin opgevallen, het lokale karakter verhinderde een landelijk event. Slechts regionaal (NNO- en ZO-NL) is het op lokale schaal een significante onweersavond/-nacht geweest.

Als ik al met al zo terugkijk was er niet een verwachting die volledig aansloot bij de uiteindelijke uitvoering. Bepaalde elementen zijn daarentegen vooraf absoluut correct ingeschat, maar als geheel was het een iets ander verhaal. Jammer, maar anderzijds logisch. De vraag is namelijk altijd wanneer de invloed van de genoemde (in dit geval zwakke) triggers daadwerkelijk z'n beslag gaat krijgen, zeker als er meerdere gecombineerd moeten worden en het elevated convectie betreft. Locatiebepaling was in deze situatie dan ook vrijwel ondoenlijk. Neemt niet weg dat ik er ontzettend van genoten heb! Een waardig afscheid van deze wat mindere zomer.

Powered by EzPortal