Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285149 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Rustig hier....
Niet verwonderlijk gezien de vrij uitzichtloze kaarten en pluimen. Hieronder EC00. Tot half november hoeven we ons in ieder geval niet druk te maken over winterweer.

Reutel

Citaat van: Marsel op ma 03 nov 2014 - 16:45
Rustig hier....
Niet verwonderlijk gezien de vrij uitzichtloze kaarten en pluimen. Hieronder EC00. Tot half november hoeven we ons in ieder geval niet druk te maken over winterweer.

Inderdaad. De winterbanden mogen nog even in de schuur blijven.  :-\

lander20

in de 2 de helft van de maand lijkt de drukverdeling wat beter te worden al is dat allemaal lange termijn...
misschien begin december ergens de eerste winterperiode?

Weerfreak 1337

Citaat van: lander20 op ma 03 nov 2014 - 18:10
in de 2 de helft van de maand lijkt de drukverdeling wat beter te worden al is dat allemaal lange termijn...
misschien begin december ergens de eerste winterperiode?

Ik zit net EC en GFS te kijken. Beide modellen gooien het stromingspatroon volledig om! Dus inderdaad, zoals je zegt, eind november/begin december misschien wel de eerste koude impulsen.
Laten we het in ieder geval de tijd geven. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

De laatste +-5 jaar hebben we nooit echt een vroege winter gehad.
Meestal was de koudste maand zelfs februari. Corrigeren mij als ik het fout heb.
Hopelijk een winter met veel sneeuw en daarna een week of 2 een noordoostelijke stroming en daarna een noordelijke stroming met sneeuwbuien graag.
Dat zou mijn ideale winter zijn.
Wordt straks zeker leuk met de filmpjes van Jan en Johann om te kijken of we wat roze op de kaart zien.

JerryL

Denk dat we allemaal het liefst wintersweer hebben met de Kerstdagen. Toch is er een bepaald fenomeen waardoor juist de 24/25ste van december de temperatuur oploopt. Kerstdooiweer. Dus zelfs al zou de winter vroeg beginnen, dan kan het op die dagen weer over zijn. We duimen toch allemaal voor een Witte Kerst? << Ja met hoofdletters ja!

Serge

Update NOA



En hier de Winter 2014-2015 Update (2 november 2014)




Waar is mijn cape

Zynex

Is er ergens een interactieve map van de hele wereld met de temps erop? ik kan alleen zo'n soort map van Noord Amerika vinden.

NewWeatherfan

Citaat van: winter op ma 03 nov 2014 - 22:46
De laatste +-5 jaar hebben we nooit echt een vroege winter gehad.
Meestal was de koudste maand zelfs februari. Corrigeren mij als ik het fout heb.
Hopelijk een winter met veel sneeuw en daarna een week of 2 een noordoostelijke stroming en daarna een noordelijke stroming met sneeuwbuien graag.
Dat zou mijn ideale winter zijn.
Wordt straks zeker leuk met de filmpjes van Jan en Johann om te kijken of we wat roze op de kaart zien.

Dan ben je de winter van 2010 vergeten met sneeuw in november kan ik mij goed heugen omdat de rioleeringswerken die voor de feestdagen klaar moesten zijn vanwege de winter tot maart hebben geduurt

ron12

Citaat van: Zynex op di 04 nov 2014 - 12:23
Is er ergens een interactieve map van de hele wereld met de temps erop? ik kan alleen zo'n soort map van Noord Amerika vinden.
Bedoel jedeze soms http://www.meteociel.fr/observations-meteo/temperatures.php?region=na gewoon op de landen klikken,die boven aan staan ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

mauriceb

Citaat van: Zynex op di 04 nov 2014 - 12:23
Is er ergens een interactieve map van de hele wereld met de temps erop? ik kan alleen zo'n soort map van Noord Amerika vinden.

http://www.meteoearth.com/

JerryL

Wel typisch, hier wordt het naar mate de winter in zicht komt, drukker. In de zomer lijkt dat effect minder te zijn.

Jelte

Citaat van: NewWeatherfan op di 04 nov 2014 - 12:34
Dan ben je de winter van 2010 vergeten met sneeuw in november kan ik mij goed heugen omdat de rioleeringswerken die voor de feestdagen klaar moesten zijn vanwege de winter tot maart hebben geduurt

Was je op Terschelling aan het werk toevallig?? Idem hier. Dat kan ik me ook nog prima herinneren.

Weerfreak 1337

Zeer interessante kaart van ECMWF deze morgen ;)

Helaas is het nog november.
Kaartje is zichtbaar voor leden.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Citaat van: JerryL op di 04 nov 2014 - 13:03
Wel typisch, hier wordt het naar mate de winter in zicht komt, drukker. In de zomer lijkt dat effect minder te zijn.
In de Zomer is iedereen buiten,maar als er storm of onweer komt is het hier zomers ook heel druk.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Henk1976

Als je die weerkaart later in de winter hebt dan heb je wel een kans op sneeuw... Moet dat lagedrukgebied wel zuid van ons langs trekken uiteraard

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 04 nov 2014 - 15:44
Zeer interessante kaart van ECMWF deze morgen ;)

Helaas is het nog november.
Kaartje is zichtbaar voor leden.

Dat moet je me even uitleggen. Kaartje an sich lijkt redelijk. Totdat je de lagen er een voor een af pelt. Ik neem aan dat je de positie van het laag (zuid)west SP en FR bedoelt?

Ook in December had deze drukverdeling namelijk geen significante kou gebracht.
Kijk eens naar dat warmtekanon over oostelijk Europa. Ook al zou je aan de grond een zwakke oostelijke stroming hebben krijg je met geen mogelijkheid kou op transport richting de Benelux.
Enige optie, maar dat is weer complete nonsense om dat uit te denken, is het laag onder ons door richting de Middellandse Zee, en vervolgens een invallende noord(oost)elijke stroming aan de oostzijde van de opbouwende Atlantische/Groenlandse rug.
Maarja....dat is weer pure speculatie, en daar staat dit seizoen al bol genoeg van.

Laten we vooral proberen om het dit winterhalfjaar feitelijk en reëel te houden, en niet alles door die roze winterbril te blijven bekijken.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 04 nov 2014 - 16:47
Dat moet je me even uitleggen. Kaartje an sich lijkt redelijk. Totdat je de lagen er een voor een af pelt. Ik neem aan dat je de positie van het laag (zuid)west SP en FR bedoelt?

Ook in December had deze drukverdeling namelijk geen significante kou gebracht.
Kijk eens naar dat warmtekanon over oostelijk Europa. Ook al zou je aan de grond een zwakke oostelijke stroming hebben krijg je met geen mogelijkheid kou op transport richting de Benelux.
Enige optie, maar dat is weer complete nonsense om dat uit te denken, is het laag onder ons door richting de Middellandse Zee, en vervolgens een invallende noord(oost)elijke stroming aan de oostzijde van de opbouwende Atlantische/Groenlandse rug.
Maarja....dat is weer pure speculatie, en daar staat dit seizoen al bol genoeg van.

Laten we vooral proberen om het dit winterhalfjaar feitelijk en reëel te houden, en niet alles door die roze winterbril te blijven bekijken.

Klopt, ik ben het met je eens dat deze kaart op zichzelf vrijwel anti-winters is. De warmtepomp staat aan door het hoog bij O-EU, en vrijwel geen kou wordt aangevoerd. Ik had moeten vermelden dat ik meer doelde op de ontwikkelingen van een grootschalig hogedrukgebied naast Groenland cq Noordelijk Europa en een zuidelijkere koers van de lagedrukgebieden.
Dus niet zozeer op wat de kaart op dat moment toont, maar juist de ontwikkelingen naar een meer geblokkeerd patroon.

Hoop dat ik je hiermee heb kunnen uitleggen wat ik eigenlijk bedoelde. :)

Groetjes

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

4seasons

Citaat van: Marsel op di 04 nov 2014 - 16:47
Kijk eens naar dat warmtekanon over oostelijk Europa. Ook al zou je aan de grond een zwakke oostelijke stroming hebben krijg je met geen mogelijkheid kou op transport richting de Benelux.


Misschien kan Johann toelichting geven ?
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat de Alpenlanden te maken krijgen met sneeuwval en daarbij ook orkaanwind - dus sneeuwstormen op komst in het Alpengebied ?

Hier een paar berichten uit Zwitserland van een uur geleden:
Orkanartiger Föhn im Norden
Bern – Der Föhn hat Teile der Schweiz am Dienstag im Griff gehalten: In den Alpen und Alpentälern erreichte der Wind Orkanstärke. Auf dem Titlis wurden Böenspitzen von 187 Stundenkilometern gemessen.
http://www.blick.ch/news/schweiz/wetter-orkanartiger-foehn-im-norden-id3245296.html

Orkanartiger Föhn im Norden
http://www.suedostschweiz.ch/vermischtes/suedfoehn-erreicht-ueber-nacht-orkanstaerke




 

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 04 nov 2014 - 18:17
Klopt, ik ben het met je eens dat deze kaart op zichzelf vrijwel anti-winters is. De warmtepomp staat aan door het hoog bij O-EU, en vrijwel geen kou wordt aangevoerd. Ik had moeten vermelden dat ik meer doelde op de ontwikkelingen van een grootschalig hogedrukgebied naast Groenland cq Noordelijk Europa en een zuidelijkere koers van de lagedrukgebieden.
Dus niet zozeer op wat de kaart op dat moment toont, maar juist de ontwikkelingen naar een meer geblokkeerd patroon.
Hoop dat ik je hiermee heb kunnen uitleggen wat ik eigenlijk bedoelde. :)
Groetjes

Ah, i see. Duidelijk.
Ja in dat opzicht zou je inderdaad een sprankje hoop uit die ontwikkeling kunnen halen. Maar met dat minimale sprankje is het op 240h vooruit wel bekeken denk ik ;).

Powered by EzPortal