Onweerskansen 2017 - Algemene Vooruitzichten

Topic gezien door 36742 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 01 jan 2017 - 16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2017?

< 10 (Buitengewoon weinig)
8 (8.5%)
10-15 (Zeer weinig)
10 (10.6%)
15-20 (Weinig)
6 (6.4%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
12 (12.8%)
25-30 dagen (Normaal)
24 (25.5%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
14 (14.9%)
35-40 dagen (Veel)
13 (13.8%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
7 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

Tam

toch weer een level 1 voor oost nederland en limburg op de rand van 2.

EDIT mod: Plaatje toegevoegd.

Marsel

Citaat van: Tam op za 22 jul 2017 - 11:23
toch weer een level 1 voor oost nederland en limburg op de rand van 2.

EDIT mod: Plaatje toegevoegd.

Ja klopt, ONO-BE, LUX, WZW-DU en mogelijk nét ZO-NL hebben vanaf halverwege de avond  een actievere periode in het vooruitzicht. Zoals het nu staat ligt het aanslagmoment van de occlusie door de scherpe hoogtetrog ergens tussen 17z en 19z. Sterkste schering (unidirectioneel en loodrecht op de gradiënt) bevindt zich richting het zuidoosten met name net buiten onze landsdgrenzen in de onderste 3km (grofweg 30-35kt) hetgeen icm enkele honderden joules CAPE en zeer sterke dynamische forcering daar zomaar kan leiden tot een squall line-achtig multicellulair systeem. Beste ontwikkeling vindt plaats naarmate Duits grondgebied in zicht komt, met daar dan later op de avond mogelijk zelfs enkele gebogen segmenten met zware windstoten.

Voor NL hoeven we van dergelijke fenomenen weinig te verwachten, al zal het PVA max van de hoogtetrog ook bij ons de occlusie aanslaan met activatie tot gevolg. Dat dan met name richting het oosten en noordoosten tijdens de tweede helft van de avond/vroege nacht. De vraag is even of de activatie niet al iets eerder aanvangt, zoals bijvoorbeeld EC en Hirlam laten zien waardoor ook wat verder naar het zuidwesten enkele embedded onweersbuien de kop op zullen steken. Maar ook in dat geval het zwaartepunt over het ONO'en. Overigens kunnen straks eind van de middag op dagelijkse gang over het uiterste NO'en ook al enkele pittige onweersbuien ontstaan of vanuit DU binnen trekken (vlakke vore).

Vwb de occlusie boven ons land wel een ander verhaal vwb windschering en dus organisatiegraad. 30-40kt effectieve schering is behoorlijk (lokaal zware windstoten?), maar gezien de windtoename geleidelijk met de hoogte plaatsvindt is een scherpe squall zoals mogelijk over het zuidoosten van de Benelux niet aannemelijk. Eerder enkele multicells die langs het frontvlak (mogelijk enigszins opgelijnd) vanaf enige hoogte gevoed en geforceerd worden. Achter de occlusie ligt een kleinschalige jet welke de koudste lucht nabij het ULL zelf scheidt van de warmere luchtmassa over het NO'en. Aan de koude kant van het systeem zakt de T500 weg naar -20 tot -22C en kunnen zich eind van de avond/begin van de nacht onder de LU tijdelijk een enkele oweersbuien over het zuidwesten voordoen. Oa beide harmonies laten dit zien.

Morgen overdag in de koelere lucht nabij het ULL eerst boven zee en later boven land enkele typische luchtsoortbuien, soms met onweer en wat hagel, met klassieke scheringswaarden in polaire lucht: veelal 20-25kt. Oftewel kleinschalige single-/multicell verspreid over het land. Zal me niets verbazen als er met name morgenochtend tot begin van de middag enkele spouts de kop opsteken langs lokale convergentiezones. Even opletten dus, zeker voor de westelijke en later vooral noordelijke helft van het land.

Joep

Citaat van: Tam op za 22 jul 2017 - 11:23
toch weer een level 1 voor oost nederland en limburg op de rand van 2.

EDIT mod: Plaatje toegevoegd.

Level 1 is voor groot deel van NL

Joep


Joep

Voor de komende uren: Noordoosten mogelijk onweer in warme lucht.
Daarna van Zuidwesten uit een bui op front. Avond buien van de occlusie.

weerplaza

Joep

Onweerskansen Nederland zaterdag en zondag


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Joep op za 22 jul 2017 - 14:18
Voor de komende uren: Noordoosten mogelijk onweer in warme lucht.
Daarna van Zuidwesten uit een bui op front. Avond buien van de occlusie.

Rare analyse wat mij betreft. Het aandachtsgebied voor NL ligt oostelijker, namelijk op het front dat nu vanaf de Noordzee, via ZW-NL richting NW-FR loopt. De invloed van de scherpe hoogtetrog is al zichtbaar over NW-/C-FR in de vorm van een golf in het front. De activatie zal dan ook in dat gebied en er vlak vooruit  geschieden en niet op de door Weerplaza genoemde 'occlusie met buien'. Overigens zal het daadwerkelijke aanslagmoment van de trog in de loop van de eerste avondhelft plaats moeten gaan vinden om vervolgens richting O-NL uit te breiden.

Citaat van: Jan van Ooijen op za 22 jul 2017 - 15:30
Volgende week 30C?

Waarschijnlijk niet. De meeste warmte loopt most likely ten zuidoosten van ons land het continent op. GFS06 oper dan ook op eenzame hoogte in het ens. Ik zou er overigens wel voor tekenen, maar vrees dat het maar een korte opleving wordt zonder excessen (zie EC00).

flyineddy

Bedankt voor de uiteenzettingen, Wilfred Janssen en Marsel!
Ik zie hier al de hele middag de wolken steeds verder de hoogte in gaan. Inmiddels zijn er ten noorden van mij een paar kleine buitjes ontstaan.
Overigens zie ik op de lijn die nu via het zuidwesten binnen komt boven België al wat onweer.
Hopelijk pakken we vanavond/vannacht nog een leuk onweersbuitje mee. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Marsel

Vriendelijk onweersbuitje hier nu. Een visueel gedrocht met mals zomer regentje, maar wel met een paar leuke CC's net ten oosten van Woensdrecht. Gaat weinig dreiging vanuit, maar wat wil je met nog weinig forcering en slechts een paar honderd joules.

Joep

De kans op zwaardere buien neemt vanuit het zuiden langzaam toe. De zwaarste buien worden verwacht in de gebieden langs de Duitse grens.

weernl

Joep

Vanavond trekken er enkele onweersbuien van zuidwest naar noordoost over het land. Bij de buien is er kans op hagel en kan er lokaal veel neerslag in korte tijd vallen. In de loop van de nacht verdwijnen de buien weer.

Arend

Citaat van: Marsel op za 22 jul 2017 - 16:02
Waarschijnlijk niet. De meeste warmte loopt most likely ten zuidoosten van ons land het continent op. GFS06 oper dan ook op eenzame hoogte in het ens. Ik zou er overigens wel voor tekenen, maar vrees dat het maar een korte opleving wordt zonder excessen (zie EC00).

EC12 denkt daar weer heel anders over. Het zal mij niet verbazen wanneer de warmste oplossingen het (voor de zoveelste keer) gaan winnen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op za 22 jul 2017 - 23:53
EC12 denkt daar weer heel anders over. Het zal mij niet verbazen wanneer de warmste oplossingen het (voor de zoveelste keer) gaan winnen.

Ook hier geldt, weer warmste optie in het ensemble. Ik zou er voorlopig nog even niet 'bang' voor zijn. Al zit ik er in dit geval graag naast  ;D.

flyineddy

Hier net een leuk buitje gehad.
Felle flitsen en lekkere krakers. Ook een paar CC's gezien.  8)
Ik heb ook een paar plaatjes kunnen schieten met de telefoon en ook wat gefilmd.
De beelden zal ik later hier op het forum plaatsen. :)

Toch grappig, de grote "landelijke" onweerssituaties zijn hier (in mijn omgeving) heel vaak een flop, maar de kleinere/zwakkere situaties bieden regelmatig aangename verrassingen. Niet zozeer in de zin dat het heftig wordt, maar vooral dat er wat leuks te zien is, zoals donderdag die shelfcloud en nu weer die CC's met lekkere krakende donders. :)

Eddy.

EDIT: De foto's staan nu in mijn fototopic: Flyineddy's Foto's
Bliksems wat een gedonder.

Marsel

Forse onweersbui gehad eerder vanmiddag. Bakken regen, en een paar lekkere CG's. Je merkt wel dat deze buien een klasse minder water dan de zomerse variant achter laten. Het regent uiteraard erg hard in de kern, maar die echte downpours ontbreken of zijn slechts zeer kleinschalig en kortdurend.  Alsnog prima vermaak dit type convectie natuurlijk.

Vwb de komende avond en nacht moeten de kustbewoners met name langs de westkust en het IJsselmeer opletten. Het ULL nadert en de bovenlucht koelt af naar -22C terwijl het zeewater in een smalle strook tegen de kust aan nu ongeveer 19 a 20C is. De huidige activiteit op de Noordzee is direct te koppelen aan het ULL. Een paar honderd joule aan CAPE en enige forecering langs de randen van het systeem kan later vanavond en vannacht op de kust een paar voor deze luchtsoort behoorlijk zware onweersbuien tot gevolg hebben, soms met kleine hagel. Waarschijnlijk vormt zich een zone waarin kustconvergentie (zuid/zuidwest type) de buien ook van onderaf langs de kustlijn aanwakkert. Toppen soms tot rond FL300. Met een zuidwestelijke bovenstroming komt het spul zeer waarschijnlijk niet meteen diep de kustprovincies in al kan de buiigheid,, wanneer het ULL écht dichtbij ligt, verder het land optrekken. Langs de convergentiezone zelf zijn de spoutkansen vannacht vrij hoog. Dus opletten daar langs de kust vannacht!

Arend

Soms is er maar weinig onweer nodig om toch behoorlijke schade aan te richten. Afgelopen nacht twee enorme knallers boven Hengelo met gevolg:

http://www.tubantia.nl/hengelo/elektrische-apparaten-kapot-na-blikseminslag-hengelo~aa3c605a/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Energizer85

Zo dan! Zonet een ware moesson gehad (tuin staat blank) en een paar zware klappen.... pittige exemplaar dit

Johannes96

Erg mooie onweersbui gehad net met 5-10 minuten lang 1 flits per 2 seconden, op zo'n 6 kilometer afstand, prachtig! Pas de 2e keer dit jaar dat er hier wat mooi onweer was. 16mm in halfuurtje, valt mee maar toch weer goed voor de natuur!

Marsel

Derde onweersdag op rij inmiddels. Net twee nabije ontladingen. Toch zie ik het liever anders in deze tijd van het jaar. Dit doet me al teveel aan de herfst denken met koude bovenluchten en warm zeewater.....

Powered by EzPortal