Onweerskansen 2017 - Algemene Vooruitzichten

Topic gezien door 36756 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 01 jan 2017 - 16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2017?

< 10 (Buitengewoon weinig)
8 (8.5%)
10-15 (Zeer weinig)
10 (10.6%)
15-20 (Weinig)
6 (6.4%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
12 (12.8%)
25-30 dagen (Normaal)
24 (25.5%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
14 (14.9%)
35-40 dagen (Veel)
13 (13.8%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
7 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

TaL

Citaat van: Giso84 op za 17 jun 2017 - 02:51
Daar heb je vast een aantal deukjes aan overgehouden (?)
Citaat van: vossejongk op za 17 jun 2017 - 00:03
Auto nog wel heel of is dat een poffertjespan geworden?

Nee hoor, alles is goed verlopen, auto op de pechstrook gezet en bomen braken de val van de stenen wat. Ook heb ik mijn vooruit volledig afgeschermd met materiaal.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

ik voorspel weer een week van 30 plussers zonder onweer! te beginnen vanaf gister :) vroeger waren dit soort dagen en hittegolven altijd kansrijk... helaas  :( ::)

NitroGenetics

Citaat van: dennis089 op ma 19 jun 2017 - 12:59
ik voorspel weer een week van 30 plussers zonder onweer! te beginnen vanaf gister :) vroeger waren dit soort dagen en hittegolven altijd kansrijk... helaas  :( ::)
donderdag lijkt me anders een best mooie dag voor onweer. timing is nog niet ideaal, onstabiliteit  voor zeer zware buien is er wel als de timing maar goed is.

Armand

Donderdag komt die vore weer opnieuw vanuit het westen-noordwesten. Zou me dus niet verbazen als de buien pas aan de grens met DLD ontstaan en daar verder over de grens pas echt flink uitgroeien. Dat krijg je nu eenmaal als de kou vanuit het noordwesten/westen het land binnenstroomt.

Opvallend veel van dit soort weersomslagen, waarbij de kou dus vanuit de noordwesthoek binnenstroomt. Ik mis de situaties waarbij de vore ergens in N Frankrijk buien liet ontstaan, waardoor een groter deel van Nederland met eveneens stevigere buien te maken kreeg.

SniperEye

Estofex komt nu al voor donderdag met level 1 en denkt dat het opschaalt naar level 2.

Ik heb even wat kaarten gepakt zoals STP, CAPE, lifted etc. en zie toch wel spectaculaire kaarten. Ik moet ze nog nader bestuderen om er een conclusie aan te verbinden, maar ik sluit niet uit dat ik ga chasen.

Tam

Citaat van: Armand op ma 19 jun 2017 - 18:59
Donderdag komt die vore weer opnieuw vanuit het westen-noordwesten. Zou me dus niet verbazen als de buien pas aan de grens met DLD ontstaan en daar verder over de grens pas echt flink uitgroeien. Dat krijg je nu eenmaal als de kou vanuit het noordwesten/westen het land binnenstroomt.

Opvallend veel van dit soort weersomslagen, waarbij de kou dus vanuit de noordwesthoek binnenstroomt. Ik mis de situaties waarbij de vore ergens in N Frankrijk buien liet ontstaan, waardoor een groter deel van Nederland met eveneens stevigere buien te maken kreeg.

Daar lijkt het wel op


Marsel

Citaat van: SniperEye op di 20 jun 2017 - 09:54
Estofex komt nu al voor donderdag met level 1 en denkt dat het opschaalt naar level 2.

Ik heb even wat kaarten gepakt zoals STP, CAPE, lifted etc. en zie toch wel spectaculaire kaarten. Ik moet ze nog nader bestuderen om er een conclusie aan te verbinden, maar ik sluit niet uit dat ik ga chasen.

Dan zul je richting Duitsland moeten waarschijnlijk.
Focus ligt op de zone in de warme sector waar de prefrontale vore, sterke lift agv inlopende shortwave  (incl. kleinschalige jet) en onstabiliteit elkaar overlappen. Dat zal waarschijnlijk tijdens de namiddag net over de grens in (N)W-DU het meest optimaal zijn, rap richting het oosten verplaatsend tijdens de avond. Ik vraag me alleen op dit moment af of de cap die dieper (lees zuidelijker) in de warme sector aanwezig is gebroken kan worden in de meest onstabiele gebieden. Grote CAPE en een forse cap zijn namelijk  altijd beste vriendjes, ook in dit geval. Progtemps tonen een behoorlijke neus rond 800hPa. Die zal lastig te doorbreken zijn imo.

De sterkste synoptische lift vindt over N-DU plaats (combinatie van PVA max en vore). Verder zuidoostwaarts is de capping inversie sterker en de lift minder overtuigend maar is de onstabiliteit juist groter (2500-3000J/Kg). Het zal de overgangszone zijn tussen beide gebieden zijn waar juist de grootste kans op zwaar weer te vinden is. Als het tot convectie komt, en dat lijkt met name over N-/C-DU te kunnen, heb je meteen zware jongens te pakken (40kt dls en langs de vore behoorlijke SRH). Sterkste schering bevindt zich in de onderste 3-3,5km dus is opschaling naar lineaire convectie met (zeer) zware windstoten een reële optie. Morgen maar even verder kijken voor de details.


TaL

Citaat van: Marsel op di 20 jun 2017 - 11:06
Dan zul je richting Duitsland moeten waarschijnlijk.
Focus ligt op de zone in de warme sector waar de prefrontale vore, sterke lift agv inlopende shortwave  (incl. kleinschalige jet) en onstabiliteit elkaar overlappen. Dat zal waarschijnlijk tijdens de namiddag net over de grens in (N)W-DU het meest optimaal zijn, rap richting het oosten verplaatsend tijdens de avond. Ik vraag me alleen op dit moment af of de cap die dieper (lees zuidelijker) in de warme sector aanwezig is gebroken kan worden in de meest onstabiele gebieden. Grote CAPE en een forse cap zijn namelijk  altijd beste vriendjes, ook in dit geval. Progtemps tonen een behoorlijke neus rond 800hPa. Die zal lastig te doorbreken zijn imo.

De sterkste synoptische lift vindt over N-DU plaats (combinatie van PVA max en vore). Verder zuidoostwaarts is de capping inversie sterker en de lift minder overtuigend maar is de onstabiliteit juist groter (2500-3000J/Kg). Het zal de overgangszone zijn tussen beide gebieden zijn waar juist de grootste kans op zwaar weer te vinden is. Als het tot convectie komt, en dat lijkt met name over N-/C-DU te kunnen, heb je meteen zware jongens te pakken (40kt dls en langs de vore behoorlijke SRH). Sterkste schering bevindt zich in de onderste 3-3,5km dus is opschaling naar lineaire convectie met (zeer) zware windstoten een reële optie. Morgen maar even verder kijken voor de details.

Het is en blijft duitsland  ;D ;D Ik denk dat orografie wel één en ander zal gaan triggeren daar verder in het zuiden ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

echt jammer weer... en als het dan zo blijft uitzien dan ga ik toch weer gelijk krijgen met mn stelling dat een hittegolf (hier in limburg hebben we die toch wel ongeveer te pakken lijkt me?) weer helemaal 0,0 onweer opleveren gaat. Dat is echt triest  :(

SniperEye

Thanks Marsel. Veel onzekerheden zoals vaak in dit soort situaties. Noord Duitsland ligt buiten mijn bereik, maar tot globaal de lijn Arnhem zou mogelijk haalbaar kunnen zijn. Hangt ook af of ik weg kan op het werk.

dennis089

en idd thanks marsel voor de info. altijd gewaardeerd! Over 10 dagen ga ik een weekend naar München. Misschien dat ik daar nog iets moois krijg   :D

Danny

Neerslag:

Hirlam toont bij het terugkerende warmtefront boven de Noordzee lichte regen. In de nacht naar donderdag boven het noorden van de FIR (of net ten noorden daarvan, alle modellen doen dit. Dit lijken onweersbuien vanuit middelbare ontstabiliteit te zijn. Er is wellicht enige forcering vanuit de bovenlucht, een zwakke rechteringang van een jet en wat PVA op 500 hPa en wamteadvectie. Mu-Cape waarden boven zee gaan naar 1500-2500 J/kg, Schering vanaf hoogte boven zee in de nacht rond 20 kt; multicels.

Donderdag overdag boven ons gehele land een Mu-CAPE van boven de 2500 J/kg, deze lijkt echter net ten oosten en zuidoosten van ons land aangesproken te kunnen worden. Met een schering van 30-40 kn is dit een situatie die potentieel gevaarlijk is. Het signaal van deze buien in de modellen is boven ons land niet al te sterk omdat er in de onderste niveaus weinig vocht voorhanden is en de CIN net iets te groot, de benodigde temperatuur voor buien vanaf de grond ligt rond de 35 graden. Als ze ontstaan dan kunnen de buien ook vergezeld gaan van onweer, hagel, zware windstoten en veel regen in korte tijd. Op het koufront ook een duidelijk buiensignaal, maar deze zijn vanaf middelbare hoogte, met een CAPE van 1000-2000 J/kg en een effectieve schering van ruim 30 kn kunnen ook deze buien goed georganiseerd zijn inde vorm van multicells. Kans op onweer is zeer reëel.

Kort samengevat:
Vanavond en vannacht op de Noordzee al enkele buien. Mogelijk kan er een enkele bui de wadden schampen al lijken de modellen hier voorlopig niet voor te kiezen en alles ver buiten het vaste land te houden.
Donderdag een in potentie spannende dag. Vooral voor het uiterste oosten en zuidoosten van ons land. De kans op een bui met voeding vanaf de grond is niet spectaculair groot maar ALS het gebeurd is het in potentie meteen wel een zeer gevaarlijke bui. Het koufront later op de dag / in de avond lijkt toch actiever te gaan worden dan eerste gedacht volgens de laatste modeluitdraaien.

Armand

Afgelopen donderdag viel het voor vrijwel geheel België en het uiterste zuiden van Nederland (overigens wel precies volgens de verwachtingen) nogal tegen. Het bleef slechts beperkt tot een enkele donderslag en wat druppels regen. Hier in regio Maastricht heb ik zelf 0.0mm opgevangen. Dit kwam doordat de activatie van het koufront stagneerde in bovengenoemde regio's.

Komende dinsdag nieuwe kansen, met nu juist een hoofdrol voor België en Zuid-Nederland op het moment. Korte opstoot van warme en onstabiele lucht door een lagedrukkern bij GB/FR kan voor enkele stevige buien met onweer zorgen, die ditmaal in de middag zullen ontstaan in Noord-Frankrijk en Zuid-België om vervolgens noordwaarts/noordoostwaarts richting Nederland te trekken.

De CAPE lijkt beperkt te blijven tot België en Zuid-Nederland, met hier waardes tot boven de 1000J/KG:


Volgens GFS resulteert dit dan ook tot onweerskansen:


In Midden en Noord Nederland lijkt de kans op onweer op het moment kleiner, maar we zitten voorlopig ook nog 48+ uur van te voren ;)

Eric

Neeeeee, Armand........ Gaat t echt gebeuren?  ;)

dennis089

het werd eens tijd zeg  ::) de eerste van de 3 mnd zomer zit er alweer op.

GeneralDuke

KNMI Guidance:

Synoptische situatie:
[...] Boven het zuiden van Frankrijk is een lagedrukgebied aanwezig dat noordwaarts trekt en in de nacht naar woensdag het zuiden van ons land bereikt. Een laag in de bovenlucht ligt nu boven de Pyreneeën en trekt opvullend noordoostwaarts. Een volgende bovenluchttrog bereikt morgenmiddag de Golf van Biskaje en wordt woensdagochtend boven het noorden van Frankrijk verwacht.

Modelbeoordeling:
In grote lijnen geven de modellen dezelfde synoptische beschrijving. De patronen in de bovenlucht ontlopen elkaar niet veel. Het Franse bovenluchtlaag trekt als trog zuidoost van ons land langs. Met het opdringen van het grondlaag naar het noorden toe neemt de onstabiliteit verder toe. In eerste instantie is dat middelbare onstabiliteit waarop de meeste modellen al enige buiigheid laten zien. Hirlam is nog steeds iets actiever met de neerslag met name in de avond wanneer dit model in de onderste nivo's duidelijk meer convergentie laat zien dan de andere modellen. Woensdag lijkt de buienkans duidelijk hoger te worden wanneer de aangevoerde lucht onstabieler wordt en er bovendien nog een dynamische forcering in de vorm van een naderende bovenluchttrog aanwezig is.

Neerslag:
In het noordoosten eerst nog een kleine, lichte bui. Met het opdringen van het laag vanuit het zuiden neemt morgen de kans op buien toe. In eerste instantie buien vanaf enige hoogte, later in e middag in het zuidoosten mogelijk ook vanaf de grond. In de nacht naar woensdag ook kans op enkele buien. Er is dan enige dynamische forcering aanwezig in de vorm van een zwakke hoogtetrog. Uiteraard enige verschillen in timing en positionering. Harmonie geeft onweerssignalen, INDECS komt met kansen van 30-50% nabij het zuiden en oosten van ons land. MuCAPE neemt in het zuiden en oosten toe naar waarde rond 1500 J/kg. Effectieve windschering neemt er fors toe, met name als gevolg van de sterke ruiming met de hoogte. Waardes van 40-50 kn zijn mogelijk. In het zuidoosten kans op enkele multicells. Wanneer de buien zich verder over ons land bewegen worden de condities minder gunstig en zal de organisatiegraad afnemen.

Uitgifte: 26/06/2017 12.05 uur LT.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

Nieuwe Guidance.
Aandachtspunt zijn de buien van morgenavond, waarschijnlijk het sterkst in NO Nederland, met onweer en hagel.
Hirlam laat woensdagavond een MCS boven Duitsland zien dat richting Groningen trekt, maar de kans is niet zo groot dat er daadwerkelijk een dergelijk systeem over NL trekt.

Citeer
Guidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot woensdag 28 juni 2017 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:

Een hogedrukgebied met rugas boven het noorden van Nederland beweegt noordoost. Een lagedrukgebied boven het noordwesten van Frankrijk beweegt in de nacht naar woensdag en woensdag overdag naar het zuidelijk deel van de Noordzee. Het bijbehorende W-O georiënteerd warmtefront bereikt vanmiddag rond 15 UTC het zuiden en beweegt noord over ons land om morgenochtend ons land te verlaten. In de warme sector wordt met een oost- tot zuidoostelijke stroming tropische lucht aangevoerd (dauwpunten van 19-20°C). Het warmtefront wordt gevolgd door een NW-ZO georiënteerd koufront dat noordoost over Nederland beweegt en morgen in de loop van de avond het noordoosten van het land verlaat. Dan wordt de stroming ook westelijk. In de bovenlucht ligt nu boven het noordwesten van het Iberisch Schiereiland een trog en beweegt noordoost over Nederland en loopt in op het koufront.

Modelbeoordeling:
De modellen lopen enigszins uiteen wat betreft de koers en het uitdiepen van het lagedrukgebied, maar de verschillen zijn ten opzichte van de vorige modelruns wel minder groot geworden. Alle modellen berekenen de eerste neerslag vandaag rond 15 UTC aan de zuid(oost)grens van ons land, alleen Hirlam berekent hier een bandje met neerslag vooruit. Dit neerslagbandje lijkt niet erg waarschijnlijk, gezien het feit dat dit neerslag is die op hoogte ontstaat en het hoogstwaarschijnlijk verdampt voor het de grond bereikt. Verder verschillen de modellen onderling wat betreft de locatie, intensiteit en timing van de buien nabij het koufront en in de warme sector, maar over het algemeen berekenen alle modellen de meest heftige buien woensdagmiddag (en avond) boven de noordoostelijke helft van het land. De Hirlam 00 UTC run berekent morgenavond een onweerscomplex met een aparte lagedrukkern met lokaal veel regen en windstoten (waarschijnlijk een MCS) net oost van ons land en laat deze richting Groningen bewegen. Het lijkt niet heel waarschijnlijk dat deze over ons land gaat trekken, maar is wel een aandachtspunt.

Aandachtspunten

Temperatuur:
De maxima lopen vooral vandaag erg uiteen, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de grote verschillen in locatie, hoeveelheid en timing van buien die de modellen berekenen.

Wind:
Vanaf vanavond net noord van het lagedrukgebied 6 Bft in de kustdistricten, komende nacht 7 Bft in Texel en Rottum. Morgen in Humber en de Duitse Bocht 7 Bft. Morgenavond aan de zuidflank van het lagedrukgebied tijdelijk weer 6 Bft. Bij buien zijn windstoten mogelijk tot 30 knopen.

Bewolking:
Vanmiddag CB's met een basis rond 3000 vt en toppen rond FL300, in het zuidoosten tot FL400. Komende nacht ontstaan de CB's boven de inversie met hoge basis en toppen tot FL350. Morgenmiddag als de buien vanaf de grond kunnen ontstaan een lagere basis rond 1500 vt, met name in de noordoostelijke helft van het land. Morgen nabij het lagedrukgebied ST.

Neerslag:
Vanaf vanmiddag van het zuiden uit toenemende kans op (onweers)buien op nadering van het lagedrukgebied met bijbehorende frontale systemen. De toenemende onweerskansen vanaf vanmiddag worden ondersteund door de Harmonie onweersplaatjes en INDECS kansen. Vandaag met CAPE van 400-700 J/kg en schering van maximaal 15-20 knopen, zijn het single cel, mogelijk multi cel buien. Morgen is er ook forcering van de bovenluchttrog die op het frontale systeem inloopt. De effectieve schering is dan ongeveer 25 knopen, morgenmiddag 30-35 knopen. De CAPE neemt in de warme sector toe naar 1000-1500 J/kg, dit zullen voornamelijk multi cel buien zijn. Morgenmiddag in de warme sector en nabij het koufront ook kans op hagel, dit zal kleine hagel zijn (lage CAPE). Verder is de Precipitable Water in HARM hoog (40 mm), dus de buien kunnen lokaal voor veel neerslag zorgen.

Zicht:
In buien teruglopende zichten, bij onweersbuien slechte zichten. Morgen nabij het lagedrukgebied boven de Noordzee mogelijk mist.

Paraaf meteoroloog: blij

Uitgifte: 27/06/2017 04.48 uur LT.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Gezien estofex zal er weer niks voor Nederland inzitten vandaag. Heel europa in het onweer. Opnieuw is een triest jaar in de maak. Juni is alweer voorbij waarbij ik niet de onweersdagen maar de daadwerkelijke donders zelfs op 1 hand kan tellen..... :/

hesselsjoerd

***Mod break***
Bericht verwijderd. Graag gezellig houden en niet flamen.

Cdtj3

Zullen we het On-Topic houden en elkaar niet persoonlijk aanvallen? Dit graag om het topic overzichtelijk en leesbaar te houden. Iedereen is vrij om te zeggen wat ze willen, maar houd het vriendelijk. Dank!
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Powered by EzPortal