Onweerskansen 2017 - Algemene Vooruitzichten

Topic gezien door 36641 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 01 jan 2017 - 16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2017?

< 10 (Buitengewoon weinig)
8 (8.5%)
10-15 (Zeer weinig)
10 (10.6%)
15-20 (Weinig)
6 (6.4%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
12 (12.8%)
25-30 dagen (Normaal)
24 (25.5%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
14 (14.9%)
35-40 dagen (Veel)
13 (13.8%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
7 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

Armand

Nieuwe Guidance is best enthousiast voor morgen, waarschijnlijk een van de laatste dagen met mogelijk georganiseerde buien:

Nabij het koufront regen soms buiig van karakter. Voor het front uit toenemende kans op buien. Met name morgenmiddag kunnen dat forse buien zijn. Oostelijke helft maakt daar de meeste kans op. Capewaardes 2000 J/kg, lokaal nog hoger. Effectieve schering rond 40 kn. Goed georganiseerde multicells zijn zeer waarschijnlijk, supercell is mogelijk. INDECS geeft hoge kansen. Vannacht in het noordwesten, morgenmiddag in het zuidoosten. Gezien de grote waterinhoud van de aangevoerde lucht zijn grote neerslaghoeveelheden waarschijnlijk. Vraag is of onze criteria gehaald gaan worden. Voor langdurige neerslag is dan 50 mm in 24 uur in een standaardgebiedsgrootte (code geel). Modellen lijken daar vooralsnog onder te blijven. Wanneer we uitgaan van convectie neerslag met daarbij ook onweer dan is 30 mm/uur voldoende voor geel en 50 mm/uur voor oranje. Beide Harmoniemodellen geven kans op dit soort buien aan. Voor buien geldt geen SGG.

**BTW weet iemand misschien wat SGG betekent?**

Kort samengevat lijkt het westen en noordwesten voornamelijk onder invloed van een slepend front te blijven wat resulteert in veel neerslag, soms ook onweer mogelijk daar op het front. De rest van het land heeft vanaf vannacht tot morgenavond kans op stevige buien die voor het front uit ontstaan in de aardig onstabiele lucht. Deze buien kunnen zwaar uitpakken als (ja daar komt ie weer  ;D ) de omstandigheden goed genoeg zijn.

Dit houdt in dat het front in het westen/noordwesten van het land blijft 'hangen', want op en na het front neemt de kans op stevige buien behoorlijk af. Eveneens moet bewolking of restanten van buien de opwarming in het binnenland niet in de weg gaan staan, anders zullen de buien weer veel oostelijker ontstaan boven het welbekende Duitsland...

Al met al dus best een interessante dag morgen voor heel het land: Het noordwesten en westen maakt kans op veel neerslag en toch ook wel op plaatselijk wat onweer. De rest van het land kan te maken gaan krijgen met stevige buien voorafgaand aan het front.

Giso84

Hier in Noord Holland / Alkmaar is het heerlijk weer, 26C° met zon en af een toe een wolkendek wat snel weer breekt over overdrijft .
Dauwpunt van 18C°, rel.vochtigheid 62%. 1013hPa.

Het voelt best benauwd en plakkerig aan dus een late verkoelende bui met een donderklap is zeer welkom voor het slapen gaan.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

dennis089

Citaat van: Armand op di 29 aug 2017 - 14:19
Nieuwe Guidance is best enthousiast voor morgen, waarschijnlijk een van de laatste dagen met mogelijk georganiseerde buien:
*knip*

De laatste dag dus morgen dat ons ellendige zomerseizoen hier in ZuidOost kan worden 'verzacht'... Ik ben benieuwd. Ik sta er van te kijken dat er vandaag al niks aan de lucht gebeurd met de Tx actueel van 31+ hier in ZO.


EDIT: Btw, Marsel; Het lijkt me morgen een broeierige benauwde dag te worden met die grote verschillen in het land niet? Dan kan ik me alvast daarop voorbereiden  :P
En ik ben idd ook benieuwd wat dat SGG betekend bij armand zn bericht.

flyineddy

Ik ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren. Het is in ieder geval een interessante situatie. :)

Wat betreft SGG:
Na even googlen vind ik dit in een pdf afkomstig van het KNMI:

Citeer* SGG: Standaard Gebieds Grootte.
Fenomeen opgetreden of verwacht in een gebied
van minimaal 50x50 km of een coherente band
met een lengte van tenminste 50 km boven
het Nederlandse vasteland.
Bron: http://bibliotheek.knmi.nl/weerbrochures/Waarschuwingen_folder.pdf

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Eric

Citaat van: flyineddy op di 29 aug 2017 - 16:08
Ik ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren. Het is in ieder geval een interessante situatie. :)

Wat betreft SGG:
Na even googlen vind ik dit in een pdf afkomstig van het KNMI:
Bron: http://bibliotheek.knmi.nl/weerbrochures/Waarschuwingen_folder.pdf

Eddy.

Standaard Gebieds Grootte

Armand

Bedankt Eddy!
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar morgen, een meevaller zou dit seizoen voor ZO ook eens erg fijn zijn voor de verandering;)
Westen en Noordwesten heeft inmiddels al code geel voor regen van het KNMI

dennis089

Ik verwacht niks vandaag. Het is al nat. Drie donders gehad. Maar estofex is heel duidelijk. Het gaat over Luxemburg richting Duitsland. 5 zeer zeer matige onweersdagen. Au revoir seizoen 16/17. Het was weer crap zoals de voorgaande winter en zomerseizoenen

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 30 aug 2017 - 10:38
Ik verwacht niks vandaag. Het is al nat. Drie donders gehad. Maar estofex is heel duidelijk. Het gaat over Luxemburg richting Duitsland. 5 zeer zeer matige onweersdagen. Au revoir seizoen 16/17. Het was weer crap zoals de voorgaande winter en zomerseizoenen

Het is zeer matig hier inderdaad. Aan warme dagen echter echt geen gebrek. Nu ook weer, zon en warmte... Normaal wordt dat wel eens afgesloten door stevig onweer, dit seizoen dus niet hier. Laatste kans om het een beetje goed te maken, maar de beste papieren verschuiven weer zuidoostwaarts weg...

Armand

Er ontstaan nu wat buitjes. Toenstraks eentje in West-Duitsland en nu een paar in België. Echter groeien deze buitjes niet de hoogte in op het moment en zit er maar zeer tijdelijk (in het vroege stadium) wat onweer op.

Ik verwacht dat er op elk moment meer van dit soort buitjes kunnen ontstaan in een strook van Centraal en Oost België naar Zuidoost en Oost Nederland tot West Duitsland. Het zullen er niet veel zijn en ze zullen zeker niet stevig zijn. Mocht er eentje doorbreken dan kan het er wel steviger aan toe gaan, maar de kans hierop is gezien de vele bewolking en de dus minder beschikbare energie erg klein op het moment. Als het dan toch gebeurt, ligt het voorkeursgebied ook eerder boven Luxemburg en West-Duitsland.

Boven Frankrijk momenteel ook wat gepruttel. Ook dit nog niet echt noemenswaardig en ook hier trekken de actievere cellen eerder richting Duitsland. Er is nog een kleine hoop dat later in de avond Zuidoost-België en misschien zelfs het uiterste Zuidoosten van Nederland hier nog wat van meekrijgt. Ik ga er voorlopig niet vanuit. Weer een gemiste kans dus waarschijnlijk.

Ik heb het archief van deze zomer er ook even op nagekeken voor mijn woonplaats en kom tot de conclusie dat het hier inderdaad een zeer slecht onweersseizoen was. Enkele keren een 'code geel waardige' onweersbui gehad, maar daar blijft het ook bij. Vergeleken met andere jaren erg ondermaats helaas. Ik kan mij ook niet zo snel een slechter onweersseizoen herinneren dan dit jaar. Maarja, het is niet anders en laten we hopen dat de herfst en vooral ook de winter deze keer wat meer gaat brengen.

EDIT:
Boven Centraal België gaat het toch aardig los op het moment. Deze lijn trekt richting het oosten/noordoosten en koerst dus min of meer af richting Zuidoost Brabant en Limburg. Waar het precies terecht komt blijft natuurlijk even afwachten.  De activiteit neemt aardig snel toe en Lightningmaps geeft momenteel iets over de 100 ontladingen per minuut aan. Laatste kans zullen we maar zeggen ;)

hesselsjoerd

Het plenst maar door hier in friesland niet normaal. Komt ook nog heel wat bij zo te zien..

vlerk

ik krijg in mijn app meldingen van flinke stormschade omgeving Deurne (NB).
Hoos? Valwinden? Weet iemand meer?

Giso84

Citaat van: vlerk op wo 30 aug 2017 - 19:24
ik krijg in mijn app meldingen van flinke stormschade omgeving Deurne (NB).
Hoos? Valwinden? Weet iemand meer?
Welke app bedoel je?
Momenteel zie ik alleen in Eindhoven een beste windvlaag in de buurt van Meerbos.
Deurne is 'rustig'
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

blabla

Citaat van: vlerk op wo 30 aug 2017 - 19:24
ik krijg in mijn app meldingen van flinke stormschade omgeving Deurne (NB).
Hoos? Valwinden? Weet iemand meer?

In Deurne zeer intense regen. Hier geen valwinden, wel zo intens als de bui vorig jaar een paar weken voor de supercell met de welbekende hagel. Tot nog toe alleen putdeksels omhoog in ons deel van Deurne, terwijl nu een nieuwe bui aankomt.

Armand

Hier trekt alles weer net ten noorden langs natuurlijk  ;D
Ziet er inderdaad wel stevig uit en al verschillende berichten gezien van wateroverlast in België

dennis089

Citaat van: Armand op wo 30 aug 2017 - 19:41
Hier trekt alles weer net ten noorden langs natuurlijk  ;D
Ziet er inderdaad wel stevig uit en al verschillende berichten gezien van wateroverlast in België

We hebben echt pech... Bah bah wat een jaar ???? ????

Marco uit Hangar 5

Het onweert bij mij In Heerhugowaard en er komt nog meer aan zo lijkt het... Werd wel weer een keertje tijd, lang geleden!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Svanos

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 11 sep 2017 - 18:25
Het onweert bij mij In Heerhugowaard en er komt nog meer aan zo lijkt het... Werd wel weer een keertje tijd, lang geleden!

Het rommelt idd weer lekker hier.  ;D
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

ThaGhostNL

Aardig mooi onweersrijk gebied boven de Noordzee. Momenteel goed te zien hoe het warme zeewater, kustconvergentie en koude bovenlucht de buien activeert. Lekker weerje in de kop van Noord-Holland.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Energizer85

Prachtige onweersbuien vandaag! Als het dan toch zo vroeg herfst moet worden was vandaag wel genieten van de buien!

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal