Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 2

Topic gezien door 120319 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 26 dec 2016 - 00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: Mrkos op ma 02 jan 2017 - 11:54
En februari mogen we afschrijven volgens de Duiters. want wordt waarschijnlijk te warm. Maar goed wie weet nog een verrassing. :)

Ach zo ver voor uit...... daaraan valt weinig waarde te hechten. Het kan tot de Pasen winteren, dus tot 17 april zijn er kansen. Ze slinken uiteraard naarmate de maanden vorderen. Het is niet zo een beroerde winter geweest als de afgelopen 3 jaar, maar wederom geen topper. We blijven duimen.

JerryL

Citaat van: dennis089 op ma 02 jan 2017 - 11:41
nog 2 maanden en tis lente. ik ben zo blij als t weer lekker warm wordt  :D maar ik gun iedereen nog wat sneeuw tot dan  :D

Je bent tot nu toe op je wenken bediend met de gewenste warmte. De vraag is wanneer de winter nu eens begint.... anders doe ik wederom de voorspelling voor de zomer: nat, natter, natst. Na elke (te) warme winter is een natte zomer een logisch gevolg. Ik zou dus duimen voor flink wat ijs wanneer je een droge(re) zomer wenst.

gilleeesss

Citaat van: Mrkos op ma 02 jan 2017 - 11:54
En februari mogen we afschrijven volgens de Duiters. want wordt waarschijnlijk te warm. Maar goed wie weet nog een verrassing. :)

Aja en in augustus 2070 gaat het te koud worden.

Ze kunnen het nog niet een week vooruit voorspellen. Laat staan 3 weken

Mrkos

Als het koude voorspellingen zijn kan het wel, maar warme kan weer niet? ;). Goed, als je er even in verdiept en gaat lezen ( stond ook op weer.nl ) waarom ze het voorspellen, misschien begrijp je het dan. 100 procent zeker weten ze nooit, want ze dachten ook dat december meer winter zou opleveren, daarom hou ik ook hoop.

DSDLimburg

Citaat van: gilleeesss op ma 02 jan 2017 - 12:10
Aja en in augustus 2070 gaat het te koud worden.

Ze kunnen het nog niet een week vooruit voorspellen. Laat staan 3 weken
Ik hou hoop voor 2017 ;D...................LT.......LT.......LT.......... ::)
seizoen 2018/2019

Armand

Ik zie ook waarom het ''mis'' is gegaan en de koudere, winterse pluimen eind vorig jaar niet doorgezet hebben.
De blokkade met hoog boven Groenland wordt namelijk erg snel afgebroken. Deze dagen ligt er nog een sterk hogedrukgebied boven Groenland met een blokkade tot gevolg:


24 uur later is dit hogedrukgebied boven Groenland ineens weggedoken en staat het hoog op de Noordelijke Oceaan er alleen voor:


Het hoog wijkt hierdoor uit naar Scandinavië, waardoor het hier enkele dagen even weer wat koeler kan worden met nachtvorst. We zien overigens boven de Noordelijke Oceaan geen duidelijk nieuw hogedrukgebied liggen:


Het hoog boven Scandinavië wordt echter vrijwel direct weggedrukt door lagedrukgebieden. Het hoog zakt weer terug naar de bekende plek nabij de Azoren, niet goed voor winterweer dus:


Dan moeten we eigenlijk weer opnieuw beginnen voor winterweer. Op LT zijn hiervoor wel nog steeds kansen, maarja LT hè ;)
Het lijkt er wel op dat de winter zich niet heel ver buiten onze landgrenzen zal gaan bevinden en eveneens pogingen blijft doen. Beter dan afgelopen jaren :)

Weerfreak 1337

Citaat van: zwoof op ma 02 jan 2017 - 01:42
Vergeet niet dat de winters in NL over het algemeen weinig voorstellen. Dat is al zo sinds de meting. Dat geldt overigens ook voor onze zomers. Echter, soms kunnen er extremen voorkomen, dat is nou juist het moment waar we met z'n allen naar uit zien. De pluimen bepalen de stemming, ook dat is al jaren zo. Het onvoorspelbare is daarmee ook vrij voorspelbaar geworden.  Ik vind het toch altijd weer leuk om te zien, kan er geen genoeg van krijgen.  ;)

Als je het gaat vergelijken met winters elders, stelt onze winter inderdaad niks voor. Maar, in een normale Nederlandse klimatologisch-gemiddelde winter, horen ook sneeuw en ijsdagen. Gemiddeld komen er ook ongeveer 74 Hellmannen uit een normale winter. Dat zou betekenen dat er minstens een flinke periode, al dan niet verspreid over de winter, in het teken zou moeten staan van (vrij) koud weer.
Moet er wel bij zeggen dat je dan het mogelijk vertekende beeld van de Hellmannscore even moet vergeten bij de bovenstaande zin(een hoge score kan binnen korte tijd behaalt worden, terwijl de rest van de winter zacht is).

Wat ik dus wil zeggen is dat een Nederlandse winter van origine niet alleen maar storm en regen, maar ook perioden van kouder weer met winterse neerslag is. Een winter zonder dat laatste is op zichzelf al vrij uitzonderlijk, laat staan drie winters achter elkaar.
Wat dat betreft maken we toch nog iets "bijzonders" mee.. :P


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Armand

Moet eigenlijk wel keihard lachen. We zitten mooi steeds op termijn te kijken en te hopen, terwijl het op hele korte termijn volledig de mist inloopt nu  ;D

Het zou hier vandaag 4 à 5 graden worden met veel zon, maar we zijn niet boven de 0.5 graad uitgekomen. Nu in de Heuvels zelfs weer onder 0. De zon is er dan (vanzelfsprekend) ook niet bijgekomen. Toch wel een heel groot verschil met de voorspellingen.
Het valt mij bovendien op dat dit de laatste dagen vaker gebeurd, neem gisteren bijvoorbeeld.

Niemand had verwacht dat het eigenlijk tot in de avond langere tijd onder 0 zou blijven in het zuidelijk deel van het land.

Nu ligt hier nog steeds sneeuw, geen gesloten sneeuwdek meer, maar er ligt nog genoeg her en der. Het dooit overigens wel gewoon beetje bij beetje weg, maar als de bewolking dadelijk dan toch breekt (nu komt ook al af en toe een waterig zonnetje erdoor), dan zou het mij niks verbazen als het vanavond en vannacht spekglad wordt en misschien best aardig kan gaan vriezen.

Modellen zitten er met de actualiteit niet zo goed op ;)

winter67


vossejongk

Wordt voornamelijk veroorzaakt door kleine lagedrukgebiedjes nabij de azoren..Daarboven een klein hogedrukgebied met uitlopers over ijsland met daarboven weer grote lagedrukgebieden die langs de oostflank van het hogedrukgebied weer naar beneden komen. Kortom noordwesterwind waar je met die warme visbak voor de deur alsnog niets aan hebt helaas :(

Gerard1995

Hier een mooi en eerlijk verhaal van Meteogroup, en over de chaos in de kaarten en waarom het weer zich zelfs actueel zich totaal niet aan de afspraak houdt:)

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-01-02-correcte-weersverwachting-midlange-termijn-ijdele-hoop/
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

sneeuwvlok22

Vanavond toch nog enkele plaatselijke winterse buien verspreid over het land. Plaatselijk kan het weer even glad worden.
Ik houd me liever bezig met de kt ;P

gilleeesss

Opzich nog genoeg kansjes, Woensdag, vrijdag/zaterdag en dan maandag. Op een zakkend laagje. Woensdag zal wss enkel de oost kanten van benelux wat sneeuw te zien krijgen. Tot zaterdag koude pluim. Echt gek hoe onzeker de MT nog is als je de kaarten bekijkt (niet enkel pluim)

Marcellang

Citaat van: Gerard1995 op ma 02 jan 2017 - 15:54
Hier een mooi en eerlijk verhaal van Meteogroup, en over de chaos in de kaarten en waarom het weer zich zelfs actueel zich totaal niet aan de afspraak houdt:)

Verhaal ; ja joh ken beuruh !!
Dit vind ik mooi  ;) en zo'n stuk zou je bij andere diensten ook wel eens tegen mogen komen !
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

RicardoDimm

Hoe zien de nieuwe pluimen er uit?

vossejongk

Zijn nog niet binnen, iemand een idee hoelaat die 0z en 12z pluimen online staan?

Armand

Citaat van: vossejongk op ma 02 jan 2017 - 21:39
Zijn nog niet binnen, iemand een idee hoelaat die 0z en 12z pluimen online staan?

Van EC? Zo ja: meestal is deze pluim iets over tien binnen. De 00z dan natuurlijk iets over 10 en de 12z iets over 22u.

cekstuffertz

Verschilt per dag, maar vaak rond 10:05 en 22:00 op weerplaza.

Bacci

Hij is iets beter!
Via deze website krijg je em meestal eerder, beetje vaag maarja: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/ensemble-verwachting-detail

Vrijdag dooiaanval, sneeuw? maarja daar heb je weer niets aan  ;D ;D

gilleeesss

Als t na vrijdag, in die volgende week niet lukt. Dan hebben we maar 6 weken meer :/ is nog genoeg maar ja. T zijn allemaal flut prikjes. Maar de winter is wel al beter qua temps als voorbije 2 jaar. Mja

Powered by EzPortal