Stormkansen 21 oktober

Topic gezien door 46007 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 20 okt 2014 - 09:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

De convectieve windstoten (op basis van de Ivens-methode) spreken ook boekdelen. Bij goed ontwikkelde convectie kan het dus even flink tekeer gaan!

Even voor de verduidelijking: De Ivens-methode hangt af van de negatieve Buoyancy tussen het 500hPa en 850hPa vlak, de windsnelheden op 850hPa en 250hPa en de temperatuur aan de grond. Bij een grote negatieve Buoyancy zal de wind op enige hoogte meer neerwaarts worden gedrukt: zware windstoten bij ontwikkelde convectie. Hier een aantal kaarten omtrent het koufront morgen en het venijnige laag later:

Wilfred Janssen
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Jeroen22

Update : Orkaan ''Gonzola''

Orkaan Gonzola is sterk in koers veranderd, en trekt richting Nederland. Hoe zwaar deze orkaan is, is moeilijk te berekenen.

Er zijn 2 optie's mogelijk.

1. Okaan Gonzola trekt over (een deel van) Nederland heen. Dan krijgen we te maken met zeer veel neerslag in korte tijd. De wind is matig tot sterk. tot windstoten van 90 / 100 kmph.

2. De orkaan Gonzola komt langs de kust van Nederland. Maar gaat het land niet over. Hierbij hebben we weinig last van regen, maar wel last van mogelijk zeer zware windstoten tot ongeveer 135kmph.
Meteen hebben we dan de zwaarste storm in tijden op ons naam staan.

Knmi Heeft besloten geen weer alarm af te kondigen tot morgen ochtend. Daarna wordt er opnieuw gekeken naar de ernst van orkaan Gonzola. Wel heeft Knmi Code geel uitgebracht voor aanstaande dinsdag.

De orkaan zal rond Dinsdag begin van de middag dicht bij Nederland zijn. In de avond en nacht naar woensdag overdag is de orkaan op zijn sterkst.

RTL heeft besloten om morgen rond te tafel te gaan. En vind dat Nederlander's ook d.m.v. TV gewaarschuwd moeten worden. Echter is hier nog geen toestemming voor gegeven.

Momenteel staat provincie Noord-holland er het slechtst voor. Limburg en Groningen houden het wellicht droog met een matige tot krachtige wind.

Al bij al. Echt weer zoals we gewend zijn. het kan heftig wezen, of met een sisser aflopen. Loop der avond krijgen we meer informatie dat naar buiten gebracht mag worden.

bron https://www.facebook.com/286095621578694/photos/a.286108458244077.1073741828.286095621578694/314116672109922/?type=1&fref=nf

Marsel

@ bericht hierboven....
Man, man, wat een wildgroei aan berichten momenteel. De een nog onprofessioneler dan de ander...Orkaan dit, orkaan dat. >:(

EDIT: @ Wilfred
Er zijn twee varianten van Ivens.
Een voor diepe convectie en theta-W >9C, en ondiepe 'winterse' convectie en theta-W <9C. Geen idee welke je gebuikt hebt maar dat de uitgerekende waardes alleen bij goed georganiseerde en dynamisch ondersteunde (lijn-)convectie plaats kunnen vinden moet hier wel bij vernoemd worden. Morgenmiddag bij KF wellicht redelijk bruikbaar (hoewel 120 boven land me wat fors lijkt), maar bij het laag zelf (woensdagnacht/ochtend) aanmerkelijk minder.

Aangezien grote verticale ontwikkeling niet haalbaar lijkt (zie verticale opbouw) kan het zomaar, mede gezien de opbouw van de grenslaag boven land op dat tijdstip (woensdagochtend), dat dergelijke waarden niet gehaald gaan worden. Harmonie komt hier bijvoorbeeld ook niet mee terwijl zij als niet hydrostatisch model juist perferct de benodigde uitwisseling kan berekenen.  Lijkt me dat je in worst case scenario een keer bij de 130 in buurt komt, maar daar is het dan mee bekeken...

zorba

De grootste kolder doet weer de ronde, zie dat stukje hierboven. Sensatiezoekers
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Zynex

Lache! morgen maar weer naar het strand dan :)

Wilfred Janssen

@Marsel,

Ik heb beide varianten in de kaart verwerkt zitten. Wanneer het verschil van THW850-T2m kleiner is dan 9 graden, wordt een andere berekening gevolgd dan wanneer het verschil tussen THW850-T2m groter is dan 9 graden.

Morgen voor het koufront liggen de THW-waarden van het 850hPa-vlak aan de hoge kant, kan mede komen door de ietwat hoge vochtigheidsgraad van GFS. Hierdoor vallen de gusts wellicht wat aan de hoge kant uit, maar de indicatie laat wel een smalle lijn van windstoten zien. Hetzelfde geldt ook voor de situaie nabij het laagje. De Theta-W waarden op 850hPa liggen nabij het laag nog wat aan de hoge kant (een warme tong om het laag heen gedraaid). Hierdoor ook weer de enorme verschillen in temperatuur en dus een behoorlijke negatieve Buoyancy. Daarnaast wordt in de berekening rekening gehouden met de wind op 850hPa, die is nabij het laag heel erg fors. Dit verklaart ook de zware windstoten als uitkomst.

Gezien de progtemps lijkt me diepe convectie inderdaad niet haalbaar. Net wat je zegt, morgen kan het koufront wel voor enige optilling zorgen, maar uitgesporken zal het niet zijn. Uitschieters tot 100 boven land lijken me ook het meest waarschijnlijk. Echter hebben we lijnvormige systemen wel eens vaker rare dingen zien doen hier in NL (onder andere 5 februari 2013 en 3 januari dit jaar nog met windstoten boven de 200 en verscholen lichte tornado's). Het is dus even afwachten hoe het morgen allemaal samenvalt, evenals woensdag!
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Weerfreak 1337

@ Marsel, @ Wilfred,

Zeer leuke input van jullie kant, dank daarvoor :)

Hier aan de kust hebben we de tuinpotten maar alvast in de schuur gezet. :P

Al met al lijkt het een zeer interessante situatie te worden morgen, alleen het is allemaal zoals gewoonlijk nog erg onzeker. Vanavond de laatste runs maar eens bekijken voordat het losgaat, dan weten we mogelijk weer meer. :)


----------------------

Meepraten over de aankomende storm? Dat kan ook in de chat! Korte meldingen, discussies of gewoon een gezellig (weer)praatje is allemaal mogelijk, lees onderstaande tekst eerst even goed door! :)

Nadat je op onderstaande link hebt geklikt, kom je bij een chatportal. Hier krijg je een standaard naam, die altijd begint met gast-nummer.
Voordat je inlogt, verzoeken wij je, die standaard nickname te veranderen in je eigen nickname! Dit scheelt een hoop verwarring in het feit wie nou wie is.

Klik hier voor de chat!

Regels voor het gebruik van de chat vind je hier:
http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,534.0.html%22;

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ries

KNMI geeft nu stormwaarschuwing voor 's nachts, dat vind ik heerlijk; om dan in bed te liggen en het buiten tekeer horen gaan! Laat maar waaien!  ;D

Dennis


Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op ma 20 okt 2014 - 16:46
@Marsel,
Ik heb beide varianten in de kaart verwerkt zitten. **knip**

Citaat van: Wilfred Janssen op ma 20 okt 2014 - 16:46
Gezien de progtemps lijkt me diepe convectie inderdaad niet haalbaar. Net wat je zegt, morgen kan het koufront wel voor enige optilling zorgen, maar uitgesporken zal het niet zijn. Uitschieters tot 100 boven land lijken me ook het meest waarschijnlijk. Echter hebben we lijnvormige systemen wel eens vaker rare dingen zien doen hier in NL (onder andere 5 februari 2013 en 3 januari dit jaar nog met windstoten boven de 200 en verscholen lichte tornado's). Het is dus even afwachten hoe het morgen allemaal samenvalt, evenals woensdag!
I agree. Opgelijnde convectie kan nog wel eens voor verassingen zorgen.
Waar ik eigenlijk vooral op doelde was de methode Ivens niet te pas en te onpas gebruikt dient te worden. In principe is het een 'index' die voor opgelijnde convectie goed te gebruiken is. Denk daarbij aan intern opgelijnde MCS's en lijnconvectie langs koufronten (zoals morgen het geval is).
Morgen zal het langs het KF ook voor een groot deel dynamische forcering door PVA en stratosferische intrusie zijn die bepaald in hoeverre de potentieel onstabiele luchtmassa boven FL150 aangesproken kan worden. Tillen we die droge luchtmassa op dan kun je aan de achterzijde van het KF zomaar diepe dynamisch ondersteunde convectie tegen komen. Ondanks dat progtemps dat niet toelaten. Het zijn juist die situaties waarin evens het best goed doet.
De situatie nabij het laag is veel minder diep dynamisch ondersteund en convectief van aard. Gusts kunnen daar dan vooral, zoals je terecht aangeeft, door simpelweg de grote drukgradiënt en de daaruit voortvloeiende  hoge windsnelheden op bijvoorbeeld 850hPa aangewakkerd worden. Evens doet het dan minder goed over het algemeen (overschatting).

Marsel

12z Hirlam, Harmonie en GFS tonen toch een redelijk consistent beeld momenteel.

Zoals hier vanmorgen te lezen viel (http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=5328.msg87866#msg87866) lijken de eerder genoemde snelheden zo gek nog niet. Synoptisch gezien is eea dan ook nog steeds valide en trekt ex-Gonzalo morgen naar verwachting langzaam via de noordelijke Noordzee richting N-Denemarken. Van daaruit wordt de track lichtelijk onzeker al lijkt een meerderheid van de output aan te sturen op een track die in de nacht naar woensdag en woensdagochtend via C-/N-Denemarken richting NE-DU loopt.

Timing van het duidelijk te volgen KF is nog steeds grofweg 12Z tegen de westkust, 15Z over het uiterste oosten van NL. Mogelijkheid op opgelijnde convectie blijft gezien de dynamische forcering alsmede de strakke windsprong zeer reëel. Windstoten, onweer en hagel zijn tijdens buien op en aan de achterzijde van het KF nog steeds mogelijk op basis van de 12Z ouput: 90-100 km/h langs de kust, lokaal tot rond 115 km/h. Landinwaarts veelal 75-90km/h, geïsoleerd waarden rond 100km/h mogelijk.

Daarna is het wachten op het logge windveld aan de westkant van ex-Gonzalo. Ook daarin weinig verschillen: achter het KF toename naar 8bft uit NW. Later op de avond en tijdens de nacht naar woensdag tekent het noord(west)en mogelijk noordwester storm (9bft) op. Windstoten langs de kust en in een brede kuststrook dan tot rond 100-110km/h. Langs de noord(west)kust kunnen mogelijkerwijs lokaal snelheden tot rond 120km/h gehaald worden.
Er blijven daarbij enkele (onweers)buien vallen, 's nachts zelfs tot ver landinwaarts wanneer een trog passeert. Boven land, gezien de meer neutrale opbouw van de nachtelijke grenslaag vrijwel alleen bij buien nog significante uitschieters mogelijk tot rond 80km/h.

Geen schokkende veranderingen dus voorlopig. Even wachten op EC12 om het riedeltje te completeren. Wel oppassen met die bomen die nog in blad staan....

Remy

Geen idee of jullie dit al wisten,maar als je bij google maps de satellietbeelden inschakelt en heel ver uitzoomt dan krijg je de actuele wolkenbeelden op de globe te zien.
https://www.google.nl/maps/@48.7050015,-17.3170186,6115377m/data=!3m1!1e3 Kan je ook mooi die storm op zien komen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Wilfred Janssen

Ik hoop dat ie werkt. GFS lijkt aardig in lijn met Harmonie wat betreft de locaties van de windstoten (zwaarder boven zee en een kleine nadruk op het zuidoosten). In vergelijking met de vorige run is het rondom het laag allemaal wat afgenomen. Het signaal blijft echter fors (nu meer dezelfde grootheid als bijvoorbeeld Harmonie). Benieuwd waar EC zometeen mee komt...

Ik hoop dat deze GIF-animatie werkt. Scheelt een hoop scrollen...

EDIT: gif-animatie direct gelinked ;)

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Arend

@Wilfred
Bedankt voor de mooie kaartjes!

@Marsel
Geweldige updates (zoals gewoonlijk).

@Jeroen22
Mwoehaha  ;D

@Remy
Bedankt voor de tip, kende ik inderdaad nog niet.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Ramon Oost

Niet alleen veel wind morgen maar ook veel regen. De komende 36 uur zijn er in de noordelijke helft van het land hoeveelheden rond de 30-35 mm mogelijk. ECMWF en Hirlam komen hierin overeen. GFS berekent iets minder regen met maximaal 25 mm.

Hirlam12 - neerslaghoeveelheid tot 22 oktober (03 utc)

Extremissimorum

Man man, als ec12 met jullie berichten overeenstemt, berg je (ik i.i.g.) dan maar! Dan moet er wel morgen weeralarm afgekondigd worden voor een groot deel van het land.
en als (áls) dit uitkomt (áls (áls), maar laten we hopen van niet) verwacht ik meer schade dan vorig jaar omdat er ook veel neerslag verwacht wordt. (U begrijpt, ik moet het nog zien gebeuren, gfs laat (nog) niet de windstoten zien van 100+)

Schaatsliefhebber

GFS lijkt iets meet te vallen in vergelijking met EC, of niet?

Extremissimorum

Citaat van: Schaatsliefhebber op ma 20 okt 2014 - 20:01
GFS lijkt iets meet te vallen in vergelijking met EC, of niet?

Dat is precies wat ik zeg. Deze laten niet eens windstoten van 100 km/u zien.

ron12

Verwachte trek baan ex Gonzalo, nu maar hopen dat die onder Denemarken door gaat en niet er over  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op ma 20 okt 2014 - 20:07
Verwachte trek baan ex Gonzalo, nu maar hopen dat die onder Denemarken door gaat en niet er over  8)

Je bedoelt om ervoor te zorgen dat er minder wind is, hoop ik?
Overigens heeft het hier al flink geregend vandaag en regent het nu ook weer aardig hard.

Powered by EzPortal