Herfst discussietopic 2014

Topic gezien door 36648 bezoekers
Gestart door Johann, vr 19 sep 2014 - 17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danny

De nieuwe pluim (12z) laat zien dat het weekend wisselvallig zal gaan beginnen. Morgen en ook zaterdag buien. Maar het vervolg op zondag lijkt heel aardig te worden en zeker omdat de temperatuur toch langzaam iedere dag wat oploopt. Ook maandag overwegend droog maar daarna slaat de wisselvalligheid weer toe is de verwachting.

De temperatuur loop dus op de komende dagen maar de operer en inmiddels ook het gemiddelde glijden dinsdag toch een flink stuk naar beneden. Lang niet alle leden zijn het hier momenteel mee eens. Dinsdag is dus voorlopig het punt waar we onze ogen op moeten gaan richten. Alles daarna is en blijft onzeker.

vossejongk

Wel apart die daling in temp die dinsdag begint en eigenlijk pas vrijdagochtend ophoud

Marsel

In navolging van Danny z'n bericht. Hieronder de meest recente EC van 23/1200Z.
Duidelijke zaagtand op maandag en dinsdag met flinke dagelijkse gang. Betekent vanuit het zuiden een meer open weertype met zonnige perioden, frisse nachten en overdag temperaturen rond of enkele graden boven de 15C. Matige zuidelijke bries daarbij. Vrirendelijk en wederom veel te zacht herfstweer dus begin van de komende week. GFS ondersteund dit scenatro overigens.

Bovendien, de mogelijkheid op voortzetting van dit aangename weertype bestaat volgens deze pluim weldegelijk.
Dus, blijvend zacht maar de kansen op iets wisselvalliger weer met zo af en toe passage van storingen zonder dat het schokkend wordt worden wel iets groter. Oktober gaat in 2014 stijl de boeken in als zeer zachte maand. Weer één in the pocket!  ;D

Zynex

Lekker hoor :) ben nog niet toe aan de 8~12 graden.

4seasons

Schitterend >  op dit moment !

Een laag hangend donker wolkendek, daaronder een laagstaande zon - goudgloeiend :)
http://www.scheveningenlive.nl/boulevard-webcam/


Marsel

En zo snoepen we er gewoon weer een week met enkele 'nazomerdagen' bij. Oktober 2014 gaat een erg warme maand worden op deze manier....

Modellen lijken redelijk eensgezind voor de komende week.
Vandaag en morgen veel zon en relatief warm met maxima tussen 15 en 17C. In de loop van woensdag en op donderdag meer bewolking en wat regen. Koeler ook met maxima tussen 12(N) en 16(Z) graden. Vrijdag en zaterdag gewoon weer de warmtepomp aan met maxima wederom tussen 15 en 18C. Heerlijk!

mauriceb

Echt een mooie oktober maand :) het echte herfstweer blijft weg, we schakelen straks in 1 keer door naar de winter, Noorden winden met sneeuwdumpjes. :) zou mooi wezen.

Danny

Citaat van: mauriceb op ma 27 okt 2014 - 11:27
Echt een mooie oktober maand :) het echte herfstweer blijft weg, we schakelen straks in 1 keer door naar de winter, Noorden winden met sneeuwdumpjes. :) zou mooi wezen.

Zou leuk zijn als de wind naar het noorden zou gaan. De Noordzee is nog lekker op temperatuur (14 a 15 graden tegen normaal 13 begin November). Kan voor vele lekkere buitjes zorgen bij een noorden wind in ieder geval.

Weerfreak 1337

Citaat van: Danny op ma 27 okt 2014 - 12:39
Zou leuk zijn als de wind naar het noorden zou gaan. De Noordzee is nog lekker op temperatuur (14 a 15 graden tegen normaal 13 begin November). Kan voor vele lekkere buitjes zorgen bij een noorden wind in ieder geval.

Na heerlijke warme maanden, wacht ik daar met smart op! :P Beetje actie in de tent!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Nopie

En wat nou als we ook in de winter met deze overwegend zuidelijke invloed te maken hebben, dan blijft het zacht en saai weer. Nee geef mij dan maar liever een WC.

Weerfreak 1337

Laat die zee maar goed zijn werk doen deze winter!  ;) 8)

Het resultaat: onderstaande foto

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Aankomende nacht de koudste nacht van deze maand ?
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JPP78

tsjonge wat een tegenvaller vandaag. Zwaarbewolkt en kil amper 10 graden. ipv zon overgoten zoals gister nog in het weersverwachting stond. Alweer worden de megabreinen door het weer verrast.

Zullen we/ze ooit in staat zijn om een 100% verwachting te maken? Ik ben heel benieuwd.

JP
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Marsel

Citaat van: JPP78 op di 28 okt 2014 - 09:25
tsjonge wat een tegenvaller vandaag. Zwaarbewolkt en kil amper 10 graden. ipv zon overgoten zoals gister nog in het weersverwachting stond. Alweer worden de megabreinen door het weer verrast.
Zullen we/ze ooit in staat zijn om een 100% verwachting te maken? Ik ben heel benieuwd.

Goede vraag. Ik betwijfel het. De grenslaag blijft weerbarstig. Meeste modellen zijn al zeer goed in het rekenen boven de grenslaag maar in die onderste 5000ft....tja, daar liggen nog een hoop 'gevaren'.
Dat zie je nu dus ook voor het westen van NL in de vorm van St. Typisch grenslaag spul en soms lastig te verwachten.

Toch zijn er met de komst van fijnmazige modellen als Harmonie wel grote vorderingen gemaakt aangaande het verwachten van grenslaag-weer. Ik denk, en vrees dan ook, dat we binnen 30 jaar weldegelijk heel dicht in de buurt van die 100% komen...

Overigens, gisteren hadden we het over de warmtepomp op vrijdag en zaterdag. Onderstaande pluim laat eenzelfde beeld zien.
Vrijdag in het zuiden en zuidwesten al maxima tussen 16 en 18C, maar zaterdag zou in die regio's wellicht (afhankelijk van timing KF en grenslaag bewolking) waarden rond 19C op kunnen leveren(!). Landelijk dan dus gewoon weer Tx 15-20C....
Lekker hoor! ;D

Johann

Citaat van: JPP78 op di 28 okt 2014 - 09:25
tsjonge wat een tegenvaller vandaag. Zwaarbewolkt en kil amper 10 graden. ipv zon overgoten zoals gister nog in het weersverwachting stond. Alweer worden de megabreinen door het weer verrast.
Zullen we/ze ooit in staat zijn om een 100% verwachting te maken? Ik ben heel benieuwd.
JP

De dag is nog maar net begonnen :-)
Overigens ook even goed lezen wat er zoal wordt geschreven  ;)

JerryL

Whatever..... kom op hee het is bijna november. Alsof we geen zon hebben gehad dit jaar. Het is hoogtijd voor herfst!

Scully

Tjonge,  :D 28 oktober en in mijn t-shirt de post weggelopen! Wat een genot!

Marsel

Wat een genot om de subtropische luchtmassa in de warme sector vandaag vanuit het zuiden weer in volle glorie binnen te mogen halen in ons koude kikkerlandje.

Toen tegen het eind van de middag de zon doorbrak, de temperatuur voelbaar opliep, de kleuren van het zwerk zomerse trekjes kregen en de middelbare bewolking soms wat castellanus-achtige vormen aannam besefte ik pas hoezeer ik dit ga missen de komende 5 maanden.

Morgen 15-19C, zaterdag wellicht een lokale 20'er in SSE-NL. Dit alles onder begeleiding van veel zon (de warme zuil is ook zeer droog). Alleen morgenochtend zou het lokaal eerst even (ondiep) mistig/nevelig kunnen zijn. Daarna heeft de gouden najaarszon op velden Ac/Ci na het vrije spel :).

Nogmaals dan maar, nu dan wellicht écht voor de laatste keer, voor hen die er van houden: genieten!

JerryL

Marsel ook in de winter kan de zon een verassende gangmaker zijn. Wanneer het landschap bedekt is met sneeuw, de lucht strak blauw, en de zon schijnt lijkt het soms warmer dan menig zomerse dag.

JerryL


Powered by EzPortal