Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 284570 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

Weerfreak ja begrijp het nu wel een beetje bedankt!

Hopelijk snel de eerste sneeuwverwachtingen voor nederland. Denk dat we tot mid-november moeten wachten hopelijk niet veel later!

Weerfreak 1337

Ik heb zojuist alle winters met haar Hellmanngetallen verwerkt in een Excel-Bestand, en statistische kansen ervan gemaakt. (Kansen, gebaseerd op statistiek).

Ik dacht dat dat wel leuk was om met jullie te delen. :)

Classificatie: Type winters, gebaseerd op het aantal hellmannpunten.
Hoeveelheid: Het aantal winters in die classificatie vanaf 1901 tot 2014.
Kans op: Statistische kans op een winter in die classificatie.

Conclusie:

Statistisch gezien is de kans dus relatief het grootst op een normale winter.
Er is ook een redelijke kans op een zachte en op een koude winter. (alles relatief)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

juno

hoe denk jij over de waarde hiervan johan??

Citaat van: Johann op wo 29 okt 2014 - 11:23
Niet geschikt voor winterfreaks:
Ook de winterprognose van het ECMWF spreekt (zachte) boekdelen: kaarten anomalie T2m en ensembles

ron12

Orkaan op komst rond 5-6 november in Europa, en daarna winters weer, eerst zien en dan geloven, lees het hier wel een griekse site http://greek-weather.org/viewtopic.php?f=32&t=8760  onderste regel een link naar het winter weer. Natuurlijk dit bericht met een hele grote korrel zout nemen ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Deadmau5

ik wil winter.. komme depri eh die lagen zijn dikke niewerts wi

mo we moeten relaxen me dees ier

Johann

Citaat van: juno op wo 29 okt 2014 - 23:05
hoe denk jij over de waarde hiervan johan??

Eerlijk gezegd hecht ik er niet veel waarde aan. Wel opvallend dat vrijwel alle toonaangevende modellen een zachte winter simuleren. Daarbij wordt gefocussed of hogedruk in het zuiden (Middellandse Zee) en lagedruk Atl Oceaan (IJsland). 
In het voorjaar maar eens de bilans opmaken en kijken hoe goed (of slecht) de modellen erop zaten......

Marc.S

Citaat van: Johann op do 30 okt 2014 - 00:29
Eerlijk gezegd hecht ik er niet veel waarde aan. Wel opvallend dat vrijwel alle toonaangevende modellen een zachte winter simuleren. Daarbij wordt gefocussed of hogedruk in het zuiden (Middellandse Zee) en lagedruk Atl Oceaan (IJsland). 
In het voorjaar maar eens de bilans opmaken en kijken hoe goed (of slecht) de modellen erop zaten......

Hoe zat het vorig jaar met de modellen, gaven ze toen ook bijna allemaal een zachte winter aan die uiteindelijk toch wel kwam?

Jan van Ooijen

Flinke toename van sneeuw in Siberiƫ
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Citaat van: Jan van Ooijen op do 30 okt 2014 - 07:40
Flinke toename van sneeuw in Siberiƫ

Dat is wel opvallend inderdaad, hopen dat dat de laatste dagen van Oktober ook stand houdt. Het is en theorie waar veel onderzoek naar gedaan wordt, de Euraziatische sneeuw toename beneden de 60e breedtegraad in Oktober en met name de laatste weken. Er schijnt een licht verband te zijn tussen de toename en de AO. Hoewel er nog wel wat aan gesleuteld moet worden is het wel ff interessant om dit in de gaten te houden.

JerryL

Hoewel november warm, nee heet, lijkt te starten lijkt het daarna toch snel richting normaal te gaan met de temperatuur. Dat alle modellen gaan voor een zachte winter is ergens ook wel geruststellend. Vorig jaar doken media over elkaar heen om een horrorwinter te voorspellen. Wat we kregen was de meest wanstaltige winter ever. Nu gaan we voor een zomerse winter...... het komt allemaal wel goed.

ron12

Laatste jaren Oktober sinds 1995 veel sneeuw in Oktober
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Hoe begon winter 1962/1963 ook al weer, leuk om te lezen.http://www.schaats-en-skate.nl/cees/1963.htm. Zullen we ooit nog zo,n winter krijgen,Denk het niet  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marcellang

Citaat van: Johann op di 28 okt 2014 - 19:42
Vlgs de laatste berekeningen van het NCEP Climate Forecast System krijgen we opnieuw een zachte winter !
Als het in november gemiddeld 5 graden te warm wordt dan zitten we in de rest van de maanden wel goed  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

NewWeatherfan

Citaat van: ron12 op do 30 okt 2014 - 08:55
Hoe begon winter 1962/1963 ook al weer, leuk om te lezen.http://www.schaats-en-skate.nl/cees/1963.htm. Zullen we ooit nog zo,n winter krijgen,Denk het niet  :'(

Zo'n winter wil je ook niet meer!!!!

Mijn ouders (toen 18 en 19 jaar) hebben 3 dagen ingesneeuwd gezeten in groningen op familiebezoek en zijn gered door het leger omdat ze anders gewoon doodgevroren waren (sneeuwduinen van 6 meter en de kolen waren op tja)

Dus weet wat je wenst

lans

Citaat van: NewWeatherfan op do 30 okt 2014 - 10:10
Zo'n winter wil je ook niet meer!!!!

Mijn ouders (toen 18 en 19 jaar) hebben 3 dagen ingesneeuwd gezeten in groningen op familiebezoek en zijn gered door het leger omdat ze anders gewoon doodgevroren waren (sneeuwduinen van 6 meter en de kolen waren op tja)

Dus weet wat je wenst

we zijn er een stuk op vooruit gegaan en ik hoor ook heel veel mooie verhalen. Ik zou het wel mee willen maken.
achterhoek

Marsel

Citaat van: NewWeatherfan op do 30 okt 2014 - 10:10
Zo'n winter wil je ook niet meer!!!!

Mijn ouders (toen 18 en 19 jaar) hebben 3 dagen ingesneeuwd gezeten in groningen op familiebezoek en zijn gered door het leger omdat ze anders gewoon doodgevroren waren (sneeuwduinen van 6 meter en de kolen waren op tja)

Dus weet wat je wenst

Volledig mee eens.
Maatschappij ontwrichtende sneeuwval of kou is volledig useless. Misschien leuk voor hen die nog geen eigen huis, baan of verantwoordelijkheden hebben. Maar voor de maatschappij an sich levert een dergelijke winter grote schadeposten op verschillende vlakken op.
Een pak sneeuw is best aardig (hoewel je tegenwoordig al meteen zien hoe verlammend dat witte zooitje is), maar we mogen blij zijn dat dergelijke winters geen geneemgoed zijn.

Citaat van: lans op do 30 okt 2014 - 10:40
we zijn er een stuk op vooruit gegaan en ik hoor ook heel veel mooie verhalen. Ik zou het wel mee willen maken.

Technisch zekere vooruitgang tov toentertijd. Maar vergeet niet dat de huidige samenleving (zeker de randstad) totaal niet ingericht is op zulke winters.

Vincent

Citaat van: Marsel op do 30 okt 2014 - 11:35
Technisch zekere vooruitgang tov toentertijd. Maar vergeet niet dat de huidige samenleving (zeker de randstad) totaal niet ingericht is op zulke winters.

Ook juist doordat grote delen van het land zoveel meer vol zijn gebouwd en infrastructuur hebben liggen dan toen denk ik? Meer spul waar de sneeuw impact op kan hebben.

lans

Dat is idd waar klein beetje sneeuw en het ligt al plat.
achterhoek

ron12

Citaat van: lans op do 30 okt 2014 - 13:40
Dat is idd waar klein beetje sneeuw en het ligt al plat.
Hier wel, elders in de wereld niet
:P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: mauriceb op do 30 okt 2014 - 08:38
Dat is wel opvallend inderdaad, hopen dat dat de laatste dagen van Oktober ook stand houdt. Het is en theorie waar veel onderzoek naar gedaan wordt, de Euraziatische sneeuw toename beneden de 60e breedtegraad in Oktober en met name de laatste weken. Er schijnt een licht verband te zijn tussen de toename en de AO. Hoewel er nog wel wat aan gesleuteld moet worden is het wel ff interessant om dit in de gaten te houden.

Volgens mij had ik erover geschreven hier onlangs

Edit: http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=5115.msg87749#msg87749
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal