Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 283100 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Hahaha, nou dat wordt je straks weer wakker. De wind is in de Zaanstreek al weer flink afgenomen. Wellicht straks weer doorgaan, maar tot nu toe stelde het niet zoveel voor. Meer water dan wind.

dondertje127

Ik zat zo eens de winter van 2009-2010 te bekijken waarvan ik een en ander had opgeslagen, en ik moet zeggen: Ik heb eigenlijk wel weer zin in zo'n winter. Laat maar komen!

Rudi-Assauer

De eerste herfststorm is geweest dus de winter nadert. Ik ben weer uit mijn zomerslaap.

Laat de Siberische kou maar komen. Vooral de sneeuw uit Siberiƫ natuurlijk.

grizzrh

We hadden hier al een windchill, Temp was 9 met de windchill was het 7,5c.. Voelde toch redelijk fris aan al
Doenrade, Limburg

Marc.S

Citaat van: grizzrh op wo 22 okt 2014 - 16:11
We hadden hier al een windchill, Temp was 9 met de windchill was het 7,5c.. Voelde toch redelijk fris aan al

De windchill maakte het inderdaad gevoelig frisssss  ;D de mutsen en sjaals konden wel weer gedragen worden 8)

lans

Wat is het nog stil over de kou in het noorden en oosten van Europa en de sneeuw in de Alphen.
achterhoek

Hector Pascal

Citaat van: lans op do 23 okt 2014 - 13:19
Wat is het nog stil over de kou in het noorden en oosten van Europa en de sneeuw in de Alphen.

Omdat je er verder niet veel aan hebt dat die kou daar zit en is ook zeker niet uitzonderlijk. Bovendien "warmt"  het oosten van Europa volgende week weer op...
Bovendien is er ook een Alpen topic.
Nul bestaat niet.

dondertje127

Ik weet, het klinkt heel raar uit mijn mond maar: Ik ben het mooie weer best wel zat. We hebben zo lang mooi weer gehad, dat het nu wel ruiger mag. Toch wel blij dat ik in Nederland woon wat betreft het weer.

Marc.S

Men zegt dat we sinds afgelopen herfst/winter nog steeds met hetzelfde hardnekkige patroon te maken hebben en dat we de aankomende winter wel weer op onze buik mogen schrijven.. Maar wat blijkt hiervan nou precies waar te zijn ??  :-\  kan het patroon plots omslaan of is de kans groot dat we er mee opgescheept blijven de aankomende maanden, kan iemand mij dat vertellen?

Hector Pascal

Citaat van: Marc.S op do 23 okt 2014 - 21:24
Men zegt dat we sinds afgelopen herfst/winter nog steeds met hetzelfde hardnekkige patroon te maken hebben en dat we de aankomende winter wel weer op onze buik mogen schrijven.. Maar wat blijkt hiervan nou precies waar te zijn ??  :-\  kan het patroon plots omslaan of is de kans groot dat we er mee opgescheept blijven de aankomende maanden, kan iemand mij dat vertellen?

Het is simpel, wat men zegt is gewoon speculatie. Je kan gewoon geen zinnig woord over de aankomende winter zeggen. Hooguit de kans op een warmere dan wel koudere winter. En zelfs dat zegt natuurlijk niets. Het is elk jaar weer hetzelfde, mensen die denken de winter te kunnen voorspellen. Allemaal onzin!
Nul bestaat niet.

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op do 23 okt 2014 - 16:06
Ik weet, het klinkt heel raar uit mijn mond maar: Ik ben het mooie weer best wel zat. We hebben zo lang mooi weer gehad, dat het nu wel ruiger mag. Toch wel blij dat ik in Nederland woon wat betreft het weer.

Mee eens, op een paar leuke herfstdagen na, is het tot nu toe vrij saai geweest. Ik kan zeker genieten van mooi weer, maar wat meer ruigheid mag zeker voorkomen.
Waar blijven die buienstraten met onweer die dagenlang vanaf zee het land op trekken...  :-\ Hopelijk komt dat nog. Voorlopig breekt er weer een periode aan met rustig en (zeer) saai weer.  ;)

---------------------------

Edit:

Wat zien we daar?!
Kaart op zichzelf is vrij anti-winters voor onze omgeving, zuiden tot zuidwestenwinden met aanvoer van vrij milde lucht.
Maar er is wel een verandering in het luchtdrukpatroon te zien, namelijk dat het azorenhoog zich uitbreidt over de oceaan, en zich verder opbouwt richting de noordelijke streken. Dit hebben we dit jaar nog weinig gezien, en aangezien dit de laatste tijd nogal wat vaker in de kaarten komt, zouden we nog wel eens een omslag kunnen beleven zo rond begin/half november (mits alles op z'n plaats valt). Het is dan natuurlijk nog veel te vroeg voor echt winterweer, maar een stevige noordelijke bries kan het al flink koud(lees: fris) maken.
Pin je er niet op vast, maar het is in ieder geval leuk dat de eerste signalen te zien zijn op de weerkaarten.



Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Duidelijke aanwijzingen dat de straalstroom over een tijdje waarschijnlijk steeds zuidelijker gaat afzakken:

http://www.meteogrou.nl/Weerkaarten_GFS/weerkaart_GFS384.html

Johann

Citaat van: Marc.S op zo 26 okt 2014 - 16:14
Duidelijke aanwijzingen dat de straalstroom over een tijdje waarschijnlijk steeds zuidelijker gaat afzakken:
http://www.meteogrou.nl/Weerkaarten_GFS/weerkaart_GFS384.html

Op deze kaart (GFS12) ipv zuidelijk ver noordelijk verloop van de jet. Misschien toch handiger om de desbetreffende kaart te uploaden en niet "linken"  ;)

Weerfreak 1337

De recente EC run (oper) laat het op de lange termijn al dan niet tijdelijk, fris worden, waarbij de 850hPa (+- 1,5km) temperatuur naar -4/-5 daalt.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

grizzrh

Had net op knmi gezien dat het hier in het zuiden 4c zou worden vanacht. Eerste grondvorst voor zuid limburg of wat denken jullie??
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op ma 27 okt 2014 - 20:45
Had net op knmi gezien dat het hier in het zuiden 4c zou worden vanacht. Eerste grondvorst voor zuid limburg of wat denken jullie??

Als het al gebeurd, dan is het (zeer) lokaal. Bijvoorbeeld op beschutte stukjes enz.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marc.S

Citaat van: Johann op zo 26 okt 2014 - 23:20
Op deze kaart (GFS12) ipv zuidelijk ver noordelijk verloop van de jet. Misschien toch handiger om de desbetreffende kaart te uploaden en niet "linken"  ;)

Dat leek mij dus ook iets handiger Johann  ;D

Danny

Citaat van: Weerfreak op ma 27 okt 2014 - 20:13
De recente EC run (oper) laat het op de lange termijn al dan niet tijdelijk, fris worden, waarbij de 850hPa (+- 1,5km) temperatuur naar -4/-5 daalt.

De oper run is wel een zeer koude als we naar de pluim kijken maar het gemiddelde daalt tegen die tijd gelukkig ook een behoorlijk stuk in de pluim.

JerryL

We wachten rustig af. Tijd voor strenge nachtvorst deze winter. Op naar de -20!

Powered by EzPortal