Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252116 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

theowl999999

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 25 sep 2013 - 08:57


Piet P

ummmmmm i've got more confidence in your outlook Jan than the one from this guy.

Dennis

Laten we een leuke kaart plaatsen 10-10  ;D



jones

De setting van volgende week zou niet misstaan voor binnen een aantal maanden :) wind komt mooi vanuit het noorden van Rusland naar ons

TaL

Citaat van: jones op wo 25 sep 2013 - 18:38
De setting van volgende week zou niet misstaan voor binnen een aantal maanden :) wind komt mooi vanuit het noorden van Rusland naar ons

Met zo'n setting komt de wind meer uit zuidoost en wordt de koude lucht onderweg teveel opgewarmd en omgeleid om voor echt onvervalst winterweer te bezorgen. Als je een goede setting wilt in de winter moet het hoog boven Scandinavië liggen of in het noorden nabij Ijsland.

Edit: hij ligt toch vrij goed, ik kruip gewoon in mijn bed, ik ben snipverkouden en mijn ogen zitten vol water , mijn excuses  :'(
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: jones op wo 25 sep 2013 - 18:38
De setting van volgende week zou niet misstaan voor binnen een aantal maanden :) wind komt mooi vanuit het noorden van Rusland naar ons
Mja, best aardig.
Maar wat ik eigenlijk veel interessanter vind, en Johann heeft hier ook al even aan getipt, is het feit dat er boven de Benelux een soort strijdtoneel wordt opgebouwd vanaf zondag.
Immers, terwijl frisse en droge lucht zuidwaarts afzakt, aangestuurd door hoge druk over Scandinavië, probeert onder regime van lage druk op de Atlantische oceaan erg vochtige en zachte, zeg maar gerust warme, lucht noordwaarts op te stomen.

Beide luchtsoorten ontmoeten elkaar in een lijn (niet al te actieve frontale zone) die grofweg van de Benelux via centraal Europa verder richting het zuidoosten zal lopen.
Het is in principe dezelfde frontale zone die nu net NE van de Benelux ligt en ons morgen inactief vanuit het noorden langzaam passeert.

Het zal me niets verbazen als we begin volgende week, wanneer de frontale zone weer langzaam wordt opgetild, in BE en de zuidelijke grensstreken van NL vrij regelmatig richting of over de 20 gaan met in de warme vochtige massa onstabiliteitsverschijnselen in de vorm van een paar (onweers)buien. Terwijl we het noord van het front in de koelere luchtmassa zomaar met pak 'm beet een graad of 5 minder moeten doen onder begeleiding van een stevige drogende oostelijke wind.

De kaarten van zowel EC als GFS spreken in dat opzicht boekdelen.
En zo zal het vanaf zondag dus waarschijnlijk een periode van enkele dagen touwtrekken worden waarbij de zuidelijke delen van de Benelux de beste papieren hebben voor de warme luchtmassa.
Hieronder GFS12 oper, EC00 had een vergelijkbaar beeld. De vraag is even waar komt de scheidingslijn precies terecht....
Ben benieuwd waar EC12 mee komt straks.

Arend

Score van AER voor afgelopen winterseizoen en link naar artikel:

http://www.aer.com/news-events/blog/aer-amazingly-accurate-winter-outlook



Hoeveelheid Noordpoolijs mogelijk een van de factoren voor koudere winters op het continent:

http://www.aer.com/news-events/press-releases/aer-scientists-uncover-link-between-declining-arctic-sea-ice-and-colder-w
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: MichaelvdPoel op wo 25 sep 2013 - 21:24
Zo en ma ligt volgens EC 12Z de 10 gr 850hpa isotherm noordwest-zuidoost georiënteerd dwars over ons land.
De gevoelig koudere lucht boven noordoost Europa kan ons niet gaan bereiken onder een zuidoost wegzakkende rugas. Vooral het Balkangebied en delen van N en centraal Turkije koelen op termijn aardig af.
Leuk om deze licht winterse schermutselingen weer in de clusters te zien verschijnen. Wordt vervolgd!  ;)
Inderdaad, meest frisse lucht is niet voor ons. De barokliene zone is voor onze omgeving vooral de scheiding tussen warm en vochtig onder cyclonaal regime en wat minder warm en droger onder meer anticyclonale invloeden.
Wel aardig om te zien is dat jij en johann de situatie vanuit de koude massa bekijken, je noemt het zelfs licht winterse schermutselingen en johann noemt de tegendruk vanaf de oceaan, terwijl ik als warmteliefhebber de tegendruk van het Scandinavische hoog met relatieve koelte juist als blokkerend systeem voor de warmte zie :D.

Ik ga misschien over een ruime maand pas een keer over naar 'de koude kant' :P ;D. Tot die tijd is het voor velen toch hopen op winterweer tegen beter weten in.

jonkheer

Ik ben toch wel benieuwd. De nazomer van afgelopen periode is hier in leeuwarden toch "mislukt". Alleen zondagmiddag wat daarop leek, maar verder grijs, grauw en mistig......De voorspellingen hier in het noorden zijn toch weer richting een stuk koeler weer. En ik hoop kouder, maar toch meer zon.

Ik heb toch het idee dat hier definitief de herfst is aangeland.

Marsel

Citaat van: jonkheer op do 26 sep 2013 - 08:13
Ik ben toch wel benieuwd. De nazomer van afgelopen periode is hier in leeuwarden toch "mislukt". Alleen zondagmiddag wat daarop leek, maar verder grijs, grauw en mistig......De voorspellingen hier in het noorden zijn toch weer richting een stuk koeler weer. En ik hoop kouder, maar toch meer zon.

Ik heb toch het idee dat hier definitief de herfst is aangeland.
Inderdaad voor de noorderlingen onder ons was het een tegenvaller. Terwijl in het zuiden en deels midden van het land een paar heerlijk warme (Tx > 20gr) nazomerdagen opgetekend werden.
Ook vanaf zondag lijkt de warme massa niet bij jullie te geraken, of althans niet in de vorm zoals in het zuiden van de Benelux.

Marc.S

Heb net alweer ganzen voorbij zien vliegen (in een V-vorm). Dat betekent meestal toch kou of juist helemaal niet?  ::)

gilleeesss

Citaat van: jones op wo 25 sep 2013 - 18:38
De setting van volgende week zou niet misstaan voor binnen een aantal maanden :) wind komt mooi vanuit het noorden van Rusland naar ons

Voor nederland lijkt dit al kans op eerste nachtvorst begin oktober idd! :) belgie is zowat 3duble nog van temp :D

arjanbruggink

Citaat van: gilleeesss op do 26 sep 2013 - 17:39
Voor nederland lijkt dit al kans op eerste nachtvorst begin oktober idd! :) belgie is zowat 3duble nog van temp :D
Wellicht dat we hier morgenvroeg al mogen ruitenkrabben. De brede opklaringen zijn al aanwezig en met een verwachte temp van 3gr op 1,5m zal het op klomphoogte knap fris worden en zullen objecten als auto's lekker uitstralen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Nu al 1 graad boven nul in oost nederland op 10 cm hoogte http://www.weerplaza.nl/actueel/grastemperatuur/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

peter 76

0.7 in Twente, ik denk voor 2400 nog onder nul.. :P

ron12

IK hoorde op de duitse tv van vanavond dat het al kouder dan normaal wordt de komende dagen in Siberie,nou ik dacht effe checken http://nl.allmetsat.com/weerbericht/centraal-siberie.php?city=4903  ;) oordeel zelf
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Aangezien het artikel niet zo serieus te nemen valt komt het in deze discussie te staan en niet in het gedeelte van nieuws.

'Horrorwinter? Het wordt zacht'

Amerikaanse weerkundigen weten het zeker: de komende winter wordt de koudste in 100 jaar. Nederland kan zich dus opmaken voor - ja, ja, daar is-ie weer - een ware horrorwinter. Kloppen de voorspellingen, vraagt het AD aan Harry Otten, meteoroloog en oprichter van Meteo Consult.

1. Het wordt langzaamaan een traditie die we elke herfst tegemoet kunnen zien: de voorspelling van een aanstaande horrorwinter.
'Ik heb een verschrikkelijke hekel aan het woord horrorwinter. Op televisie wordt er gesmeten met subjectieve weertermen en dit is er één van. De laatste horrorwinter was in 1979. Ondertussen heeft iedereen centrale verwarming, dus de gevolgen zullen minder heftig zijn. We moeten ons niet zo druk maken.'

2. We hebben er anders wel zin in: sneeuwstormen, een Elfstedentocht, laat maar komen die horrorwinter.
'De belangrijkste weermodellen geven geen enkel signaal voor een zogenaamde horrorwinter. Ik heb geen idee waar die Amerikanen zich op baseren. Waarschijnlijk willen ze aandacht.'

3. Hoe betrouwbaar zijn die langetermijnvoorspellingen eigenlijk?
'Het is erg moeilijk om zulke voorspellingen te doen. Voor de tropen is het een stuk eenvoudiger. Daar is het weer afhankelijk van de zeewatertempratuur en die wisselt niet zo snel. In Europa is het weer van veel meer factoren afhankelijk'.

4. Dus geen horrorwinter. Wat kan Nederland wel verwachten?
'Het lijkt erop dat we een zachte winter krijgen. Toch kan er prima een periode met sneeuw en ijs komen, maar dat durf ik niet te voorspellen. Het weer is net het balletje in een roulettetafel: het kan elk moment een andere kant op rollen.'

AD
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 27 sep 2013 - 09:05
Aangezien het artikel niet zo serieus te nemen valt komt het in deze discussie te staan en niet in het gedeelte van nieuws.

'Horrorwinter? Het wordt zacht'

Amerikaanse weerkundigen weten het zeker: de komende winter wordt de koudste in 100 jaar. Nederland kan zich dus opmaken voor - ja, ja, daar is-ie weer - een ware horrorwinter. Kloppen de voorspellingen, vraagt het AD aan Harry Otten, meteoroloog en oprichter van Meteo Consult.

1. Het wordt langzaamaan een traditie die we elke herfst tegemoet kunnen zien: de voorspelling van een aanstaande horrorwinter.
'Ik heb een verschrikkelijke hekel aan het woord horrorwinter. Op televisie wordt er gesmeten met subjectieve weertermen en dit is er één van. De laatste horrorwinter was in 1979. Ondertussen heeft iedereen centrale verwarming, dus de gevolgen zullen minder heftig zijn. We moeten ons niet zo druk maken.'

2. We hebben er anders wel zin in: sneeuwstormen, een Elfstedentocht, laat maar komen die horrorwinter.
'De belangrijkste weermodellen geven geen enkel signaal voor een zogenaamde horrorwinter. Ik heb geen idee waar die Amerikanen zich op baseren. Waarschijnlijk willen ze aandacht.'

3. Hoe betrouwbaar zijn die langetermijnvoorspellingen eigenlijk?
'Het is erg moeilijk om zulke voorspellingen te doen. Voor de tropen is het een stuk eenvoudiger. Daar is het weer afhankelijk van de zeewatertempratuur en die wisselt niet zo snel. In Europa is het weer van veel meer factoren afhankelijk'.

4. Dus geen horrorwinter. Wat kan Nederland wel verwachten?
'Het lijkt erop dat we een zachte winter krijgen. Toch kan er prima een periode met sneeuw en ijs komen, maar dat durf ik niet te voorspellen. Het weer is net het balletje in een roulettetafel: het kan elk moment een andere kant op rollen.'

AD

Eindelijk ook een genuanceerd artikel met een realistische blik.   Jammer idd. dat dit dan weer als tweederangs artikel wordt gezien.  Ondanks alle bekende en mogelijke scenario's (historische input), is het weer toch lastig op de LT te berekenen. Het blijkt keer op keer.  Het weer is en blijft grillig. Maar ja, dat verkoopt niet. Het kan vriezen en dooien is geen statement, maar zuivere waarheid.  Toch willen de willen mensen graag andere dingen lezen. (Ik ook wel stiekem ;)  Een winter zoals 1979 mag van mij wel een keer weer. In December maar eens weer kijken.  :)

Ps, wel jammer dat het AD uit het artikel de conclusie trekt dat het zacht wordt.  Dat zegt Harry Otten helemaal niet.

Edwin

Die verwachtingen van wat de winter gaat doen de komende maanden t/m april zijn net zo betrouwbaar als het huidige kabinet :) je kan op basis van statistieken en hoe het er momenteel voor ligt qua stromingen, temperatuur water, el nino, la nina en ga zo maar door, wel een te verwachtte voorspelling maken maar uiteindelijk heeft niemand het helemaal goed en blijft het giswerk. Gevalletje we zien wel wat de natuur gaat brengen :) in Nederland is het toch vrijwel elk jaar hetzelfde, net niet koud genoeg voor veel sneeuw en sneeuw die blijft liggen, net niet koud genoeg voor veel en lang genoeg ijs en vaak vorst/dooi dat elkaar afwisselt.
Never Stop Exploring

zwoof

Citaat van: Edwin op vr 27 sep 2013 - 10:17
Die verwachtingen van wat de winter gaat doen de komende maanden t/m april zijn net zo betrouwbaar als het huidige kabinet :)

Ik heb dan toch meer vertrouwen in het kabinet  ;D

Ps, maar het blijft wel leuk om over te discussiëren en vooral om te zien wat voor verschil er is in benadering van de meteologen.
Waar ik me aan stoor is de media, die alle mogelijke extremen als voor realiteit uitvergroot.

Jan van Ooijen

Citaat van: zwoof op vr 27 sep 2013 - 10:15
Eindelijk ook een genuanceerd artikel met een realistische blik.   Jammer idd. dat dit dan weer als tweederangs artikel wordt gezien. 

Ik zeg dat niet voor niets... Er wordt gesuggereerd dat Amerikaanse weerkundige verwachten dat het een koude winter wordt, niet dat ze het zeker weten. Daarnaast vind ik dhr Otten een beetje laconiek overkomen ten opzichte van die weerkundige uit Amerika. Het is tenslotte wel NOAA die er mee komt en MC gebruikt maar al te graag hun data voor opwarming aarde aan te tonen.

Daarnaast zegt hij ook: "De belangrijkste weermodellen geven geen enkel signaal voor een zogenaamde horrorwinter". Ik ben benieuwd welke modellen hij heeft want alles geeft het juist aan dat het andersom is.

Een ander punt is toch wel dat MC de afgelopen twee "winterverwachtingen" zelfs een te warme winter verwachten, we weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt. Ook heeft dhr Otten vorig jaar het hele land op zijn kop gezet door te zeggen dat we een E;fstedentocht kregen in een week tijd. Iedereen op dit forum wist dat het niet haalbaar was aan de hand van de kaarten al dan niet pluimen.

In het laatste stukje zegt hij: "Het lijkt erop dat we een zachte winter krijgen". En vervolgens in die zin zegt hij ook: "maar dat durf ik niet te voorspellen".
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal