Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252110 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Koude winter met veel sneeuw, of toch niet?

Vele winterliefhebbers kunnen niet wachten op de winter, persoonlijk heb ik met de winter helemaal niets, maar dat terzijde. Steeds meer en meer verwachtingen komen online te staan echter we weten het uit voorgaande jaren hoe dat allemaal is verlopen. De afgelopen twee jaar had ik de inval van de winter goed ingeschat. Zo ook vorig jaar, toen kwamen ze van de Waterkrant bij mij aan de deur en ik kreeg ineens die vraag voor mijn neus gelegd. Daar sta je dan..... Aangezien ik nu al weer een maandje of twee bezig ben met het volgen van de lange termijn wist ik vorig jaar ook vrij makkelijk te zeggen dat de winter in de tweede week van januari in zou vallen. Helaas gebeurde dat twee dagen later. De winterverwachting van mijn kant uit komt pas in oktober en zal dan ook in de plaats komen van het stukje hieronder.

Maar goed, er zijn al verwachtingen te lezen op internet. Daarnet kreeg ik een link van iemand en die baseren zich op een Amerikaanse weerdienst, welke het is, is en blijft voor mij een raadsel.

Amerikaanse weerdienst voorziet strenge winter
De late zomer verwende ons met aangename temperaturen overdag en redelijk koele nachten, ideaal weer voor het grootste deel onder ons zou je denken. Niettemin zijn sommige mensen al nieuwsgierig hoe de volgende winter zal gaan verlopen en wat de verwachtingen zijn. Eén Amerikaanse weerdienst waagden zelfs al een voorspelling: Duitsland zou een koude winter krijgen.

De eerste koudere fase zou volgens hun verwachting in november beginnen met vorst, helaas noemen ze niet de exacte datum of week. Een andere koudegolf zou voor de tweede helft van de winter verwacht worden (februari), deze koudegolf zou wel eens flink uit kunnen gaan pakken.



Even met beide benen op de grond...

Telkens krijgen we hier de mooiste kaarten te zien, maar wat ik vandaag binnen kreeg schrok ik wel even van. Waar ik de afgelopen jaren mijn verwachting op baseer komt nu met wat minder leuk nieuws voor de winterliefhebber. Hieronder een stukje tekst uit hun verwachting.

Het weermodel CFSv2 en ECMWF laten telkens geen significante afwijkingen zien in de verwachte temperatuur. Beide modellen houden voet bij stuk en lopen zeer uiteen. Dit geeft aan dat de ensembleleden sterk verschillen en tonen minder clustering dan gebruikelijk rond een bepaalde oplossing. Er zijn bepaalde gelijkenissen tussen de prognoses, maar hierdoor is het vertrouwen is relatief laag. Echter tonen beide modellen wel aan dat in de maand januari tussen Schotland en Noorwegen de temperaturen kouder dan normaal zullen zijn, ook hiervoor geldt (en dan met name het CFSv2 model) dat de signalen erg zwak zijn. Het ECMWF laat telkens de koude terugkomen in de berekeningen, de ene keer wat sterker dan de andere keer. Ook toont het Europees weermodel flinke kou aan in het Oostelijk deel van Europa en het zuidwestelijk deel van Rusland, vooral in de maanden januari en februari. Daarnaast is ook uit de recente ECMWF duidelijk dat het westelijk deel van de Middellandse Zee te maken gaat krijgen met temperaturen die boven normaal liggen.


Temperatuur voor de maanden dec-feb, gewoon normaal

De optimale combinatie van de twee modellen geeft aan dat de meest waarschijnlijke uitkomst gewoon normaal zullen zijn en dat we in Nederland niet te maken gaan krijgen met de koudste winter in 100 jaar enz enz... zoals al diverse keren in de media geweest is.

Het ander weermodel wat ook is meegenomen is het Multi-Model model. Deze is voor een winterliefhebber helemaal droevig te noemen. De belangrijkste verandering in de Multi-Model is toch wel de temperatuurverwachting van december tot en met februari. Dit model geeft op grote schaal aan dat de Middellandse Zee, zuidoost-Europa (van Oostenrijk naar de Balkan) te warm gaat verlopen. Maar...... een klein positief puntje voor ons..... Het CFSv2 en ECMWF model zijn het met elkaar oneens over de maand januari en februari echter het Multi-Model gaat voor het noordwestelijk deel van Europa voor koudere maanden dan Normaal.


Neerslag voor de maanden dec-feb, boven normaal

Zoals ook al eerder en terecht opgemerkt in dit topic is het en blijft het een lange termijn verwachting. Dit staat nog in de kinderschoenen en moet je er zeker niet op vastpinnen. Zo ook niet op deze verwachting want vorig jaar schreven ze ook dat het een warmere winter dan normaal zou gaan worden (zie hier afbeelding) en we weten allemaal hoe dat is verlopen. Persoonlijk blijf ik bij mijn standpunt dat we een koudere winter krijgen, tot één graad te koud.


©Topshelf Meteo
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Altijd leuk om alvast eens in de glazen bol te kijken. Weet niet op welke link jij doelt Jan, maar hieronder zijn twee Duitse met een zelfde soort strekking.

http://www.bild.de/news/inland/wetter/nach-dem-hitzesommer-kommt-der-frostwinter-31929068.bild.html

http://www.wetter.net/wetternews/wetter-steht-uns-ein-neuer-bibberwinter-ins-haus-7096.html

Krijg het gevoel dat het allemaal gebaseerd is op CFS?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Snowman

Jan, ik geef je volkomen gelijk.

Het is op dit moment veelte vroeg om ook maar iets te kunnen voorspellen.
Had van jou ook pas een topic over de winter voorspelling eind oktober november verwacht.



Jan van Ooijen

Citaat van: Snowman op zo 25 aug 2013 - 11:03
Jan, ik geef je volkomen gelijk.

Het is op dit moment veelte vroeg om ook maar iets te kunnen voorspellen.
Had van jou ook pas een topic over de winter voorspelling eind oktober november verwacht.

Die van mij komt ook pas in oktober, hou nu alleen de kaarten in de gaten en dan heb ik ook meer info waar ik het ieder jaar haal.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci


JPP78

Inderdaad, beetje vroeg. Bijna tijd voor een herfst topic? want het weer lijkt komend weekend toch te veranderen, met een naderend laag boven de noordzee.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

jones

Denk ook dat het nog vrij vroeg is nu hoor :P

Dennis

Vergeet niet wat we de afgelopen eerste 6 maanden van dit jaar hebben meegemaakt -een patroon terug van die soort zou er sneller weer kunnen  zijn als we nu misschien denken

Jan van Ooijen

Het model wat Netweather gebruikt berekent een sterk signaal voor een Noordelijke blokkade in december. Zoals het er nu voorstaat zou die blokkade in november al enige vorm gaan krijgen. Zo geeft het model CFS aan dat de maand november gemiddeld 1 graad te koud zal gaan verlopen. Wel lange termijn dus een slagingspercentage zit er momenteel niet in, vandaar ook dit topic om te kijken waar ze allemaal mee komen.


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 aug 2013 - 12:13
**, vandaar ook dit topic om te kijken waar ze allemaal mee komen.**
En om over 6 maanden te zien waar de meesten de mist in zijn gegaan ;D. Het ijs van de seizoensverwachtingen blijkt voor vrijwel elk instituut te glad te zijn.

Zo, en dan nu even geen LT geneuzel en hopeloos kaarten staren meer maar nog even van de (na)zomerzon genieten :).

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 26 aug 2013 - 12:21
En om over 6 maanden te zien waar de meesten de mist in zijn gegaan ;D. Het ijs van de seizoensverwachtingen blijkt voor vrijwel elk instituut te glad te zijn.



Ligt eraan waar je het vandaan haalt, vorig jaar zat ik aardig goed met mijn tweede week januari... Liet het nu net de 16de beginnen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 aug 2013 - 13:01
Ligt eraan waar je het vandaan haalt, vorig jaar zat ik aardig goed met mijn tweede week januari... Liet het nu net de 16de beginnen

Precies op de dag kijken heeft geen zin op z'n lange termijn maar trends en ontwikkelingen zijn in grote lijnen door diverse modellen soms al lang van te voren gesignaleerd. Dus ik denk zeker dat het zin heeft ook al kan je er geen geld op inzetten.
Zelf vind ik het nuttige bijdrage's of ze nu binnen en/of (ver) buiten de betrouwbare termijn liggen.
Ik denk dat iedereen inmiddels weet wel hoe dat zit.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 aug 2013 - 13:01
Ligt eraan waar je het vandaan haalt, vorig jaar zat ik aardig goed met mijn tweede week januari... Liet het nu net de 16de beginnen

Ach ja Jan, als ik een prognose opstel voor de winter(maanden) dan is er altijd wel wat bij wat klopt, het meeste klopt echter niet. Seizoenprognoses(winter) voor ons deel van deze aardkloot hebben generlei waarde, hoogstens om te lezen, discussiëren en om later  te kunnen verifiëren dat we er weer eens goed naast zaten. Ik sluit me dus helemaal bij Marsel aan.   


Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op ma 26 aug 2013 - 15:31
Ach ja Jan, als ik een prognose opstel voor de winter(maanden) dan is er altijd wel wat bij wat klopt, het meeste klopt echter niet. Seizoenprognoses(winter) voor ons deel van deze aardkloot hebben generlei waarde, hoogstens om te lezen, discussiëren en om later  te kunnen verifiëren dat we er weer eens goed naast zaten. Ik sluit me dus helemaal bij Marsel aan.

Hoe verklaar je dan de afgelopen twee jaren? Je kan een hoop wijzer worden door iedere dag of om de dag de lange termijn te kijken en daar een trend uit te halen. Nu weet ik dat niemand dat doet omdat het teveel werk is, maar je moet wat om tot een datum te komen dat de winter invalt. Helaas zat ik vorig jaar in Italië  en heb de winter niet meegemaakt dat die inviel in tweede week januari
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 26 aug 2013 - 16:00
Hoe verklaar je dan de afgelopen twee jaren? Je kan een hoop wijzer worden door iedere dag of om de dag de lange termijn te kijken en daar een trend uit te halen. Nu weet ik dat niemand dat doet omdat het teveel werk is, maar je moet wat om tot een datum te komen dat de winter invalt. Helaas zat ik vorig jaar in Italië  en heb de winter niet meegemaakt dat die inviel in tweede week januari

Heb je daar nog nadere gegevens over  (heb zoveel winterprognoses voorbij zien komen)  :D en heb je overigens je "eigen" prognoses objectief geverifieerd ?

Onderstaand een artikel van het KNMI

"Achtergrondinformatie over seizoensverwachtingen"
Het weer is chaotisch; dit betekent dat het principieel onmogelijk is een weersverwachting te maken op een termijn van meer dan twee weken. Het gemiddelde weer is beter voorspelbaar, omdat dat reageert op het aard- en zeeoppervlak. Boven warmer zeewater zal ook de lucht warmer worden, en er verdampt ook meer dan boven kouder zeewater, vooral in de tropen. Boven sneeuw blijft het koeler, en een vochtige bodem geeft meer verdamping. Deze condities blijven vaak weken of maanden lang bestaan, en beïnvloeden gedurende die tijd het gemiddelde weer. Als we dus de zeewatertemperatuur, sneeuwbedekking en bodemvochtigheid kennen, is het mogelijk op die termijn zinvolle seizoensverwachtingen te maken.

El Nino
El Niño is een speciaal geval. Langs de evenaar in de oostelijke Stille Oceaan varieert de zeewatertemperatuur heel sterk (tot 5°C). Deze slingeringen maken deel uit van een atmosfeer-oceaan mechanisme (ENSO), dat redelijk begrepen is. Op een termijn van zes maanden zijn de schommelingen in zeewatertemperatuur daar voorspelbaar. Anderzijds hebben ze ook een grote invloed op het weer in grote delen van de wereld, en vormen zo de basis van veel seizoensverwachtingen.

Kansverwachtingen
Vanwege de grilligheid van het weer is de nauwkeurigheid van een seizoensverwachting in maanden vaak vergelijkbaar met die van een weersverwachting op een termijn van een aantal dagen. De onzekerheden zijn zichtbaar in de gebieden die niet ingekleurd zijn: hier is de verwachting zo vaag dat er geen zinnig woord over de afwijkingen van het normale weer te zeggen valt. Als er wel een verwachting te maken is wordt er vaak met `tercielen' gewerkt. Dit zijn de kansen op droog, normaal of nat weer; of koud, normaal of warm weer. De grenzen zijn dan zo gekozen dat 1/3 van de jaren droog is, 1/3 nat en 1/3 normaal. Een seizoensverwachting zou dan kunnen zijn dat voor het komende voorjaar de verdeling 40%:35%:25% is (zoals op de getoonde verwachting van het International Research Institute, IRI), dus een grotere kans dan normaal op een droog voorjaar. Merk echter op dat er dan volgens deze verwachting nog steeds een kans van een op vier is dat het natter zal zijn dan normaal.

Fig.1 Voorbeeld van een kansverwachting
voorbeeld kansverwachting



Statistische Modellen
De simpelste manier om een seizoensverwachting te maken is vaak om te kijken hoe het weer de afgelopen 100 jaar met bijvoorbeeld El Niño heeft samengehangen. Een voorbeeld is hieronder gegeven. Horizontaal is de sterkte van El Niño in de winter uitgezet, en verticaal de hoeveelheid regen die er in het volgende voorjaar in De Bilt gevallen is. Het is duidelijk dat er een verband is: na een sterke El Niño heeft het altijd veel geregend. Ook is er een trend naar drogere lentes na La Niña's (links van de nul), maar dat is veel minder duidelijk. Het kan ook hard regenen zonder dat El Niño daar iets mee te meken heeft, zoals in 1979. Als nu de winter NINO3 index bekend of voorspeld is, dan is aan de hand van deze historische gegevens de kansverwachting voor de lenteregen te maken.

Fig.2 Het historische verband tussen El Niño en de voorjaarsregen in Nederland



Er zijn ook problemen met dit soort redeneringen. Ten eerste is er de vraag of er echt een verband is, of dat het gewoon toeval was; dit kan met statistische testen engiszins ingeschat worden. Verder moet je rekening houden met het veranderende klimaat en andere storende invloeden.

Dynamische modellen
Net zoals weersverwachtingen kunnen ook seizoensverwachtingen op de computer berekend worden. Daarvoor gebruikt men een computermodel van de atmosfeer, wat vaak hetzelfde is als het model dat voor de weersverwachting gebruikt wordt. Ook van de wereldoceaan wordt een computermodel gemaakt, en hieraan gekoppeld. De begintoestand van de modelatmosfeer en modeloceaan wordt zo goed mogelijk met de laatste waarnemingen in overeenstemming gebracht. Vervolgens berekent men hoe deze modeltoestand zich verder ontwikkelt. Het computerweer lijkt na een paar weken niet meer op de werkelijkheid, maar als je dit een paar keer herhaalt zal het gemiddelde computerweer wel op het gemiddelde echte weer lijken, omdat de reactie van het computerweer op zeewatertemperatuur, sneeuw en bodemvochtigheid redelijk in overeenstemming is met de werkelijkheid. Een voorbeeld van de uitkomst van zo een berekening is de experimentele ECMWF seizoensverwachting hieronder.

Fig.3 Een voorbeeld van een ECMWF seizoensverwachting


Computermodellen hebben als voordeel dat ze veel meer bevatten dan alleen maar El Niño: de hele oceaan wordt gesimuleerd, en sneeuw em bodemvochtigheid worden ook berekend. De voorspellingen bevatten dus effecten die niet met El Niño samenhangen. Het nadeel is dat het moeilijk is om de nauwkeurigheid van de verwachtingen te verifiëren; in een jaar worden maar vier onafhankelijke 3-maandsgemiddelde verwachtingen gegenereerd, dus pas na 10 jaar voorspellen kan je enigszins zeggen of het systeem goed werkt. Daarom worden als test ook veel `voorspellingen' gemaakt voor het verleden, maar dat kost veel computertijd.

Er zijn ook grote onzekerheden in de verwachtingen.

- Onzekerheden in de zeewatertemperatuur voorspellingen. El Niño wordt redelijk gesimuleerd, maar van andere delen van de wereld zijn we nog niet zo zeker. Ook bodemvochtigheid wordt nog niet zo goed voorspeld als we zouden willen.
- Fouten in het atmosfeermodel. In bepaalde gebieden reageert het atmosfeermodel niet zo goed op de zeewatertemperatuur.
- De modellen rekenen op een relatief grof rooster (een paar honderd kilometer), en kunnen de lokale omstandigheden vaak niet goed     volgen. Details zijn niet zonder meer te vertrouwen; vaak moet met een statistisch model de grootschalige structuren naar plaatselijke voorspellingen vertaald worden.
- De grilligheid van het weer wil zeggen dat het soms anders kan lopen dan verwacht.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar verbeteringen van de computermodellen en de initialisatie daarvan, ook op het KNMI. We verwachten dan ook dat seizoensverwachtingen de komende jaren zullen verbeteren, hoewel ze nooit zo nauwkeurig zullen worden als de weersverwachting voor morgen.

Bron: Website KNMI


jones

Vooruit dan maar, alleen maar omdat ie zo mooi is :P

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op ma 26 aug 2013 - 16:34
Heb je daar nog nadere gegevens over  (heb zoveel winterprognoses voorbij zien komen)  :D



Heeft zelfs nog in het krantje van rijkswaterstaat gestaan met interview
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

NitroGenetics

vind het allemaal wel erg vroeg, de herfst is nog niet begonnen of we hebben het al over winter verwachtingen, hoe zit het dan met de herfst verwachtingen??? verwachten we nog wat mooie noordwester stormen?? ik denk dat we een beetje te ver vooruit lopen nu met een topic zoals dit :)

Serge

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 23 aug 2013 - 15:53
Koude winter met veel sneeuw, of toch niet?


Amerikaanse weerdienst voorziet strenge winter


De eerste koudere fase zou volgens hun verwachting in november beginnen met vorst, helaas noemen ze niet de exacte datum of week. Een andere koudegolf zou voor de tweede helft van de winter verwacht worden (februari), deze koudegolf zou wel eens flink uit kunnen gaan pakken.

ach ze voorspelden ook een koude zomer, en zie wat daarvan terecht is gekomen,.... we zullen het wel zien :P
Waar is mijn cape

Powered by EzPortal