Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252845 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ijsbloem

De 2m. temperatuur verwachting van de Russische en Amerikaanse weerdienst
voor de maanden , oktober , november en december, zien er nou niet bepaald
koud uit voor Europa en de grootste afwijkingen naar boven zijn weer te zien in het noorden.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

SniperEye

Het zou zeer wenselijk zijn dat woensdagavond droog en het liefst onbewolkt is. Ik wil dan graag foto's gaan schieten van het vuurwerk ter afsluiting van de kermis bij ons in Weert.

dondertje127

Ik denk weer dat we een meest koude winter krijgen. Veel sneeuw en vorst, en schaatsen op natuurijs en ik vermoed weer dat we nu en dan weer onder de -20°c graden gaan duiken, met die put-effect in Flevoland dat zich aan alle kanten weer verspreid.

Als we dan toch bezig zijn, dan maar weer m'n jaarlijkse witte kerst voorspelling :p

- In 2009 en 2010 zat ik goed met een witte kerst.
- In 2011 zat ik goed met een groene kerst
- In 2012 zat ik fout met een witte kerst (het werd een groene kerst)

Ik denk dit jaar dat we slechts provinciaal een witte kerst krijgen (denkend aan delen in de Achterhoek, Brabant en Limburg) maar geen officieel Landelijke witte kerst.

En een tocht der tochten verwacht ik er ondanks alle kou niet, wel tochten op het IJsselmeer.

Zo, mijn verwachting weer gedaan, en nu maar afwachten en volgend jaar weer een nieuwe :)

Jeroen22

zat net het nieuws te kijken maar in het oostblok (welk land geen iedee) maar daar was onverwachts 2cm sneeuw gevallen.

Henk1976

Citaat van: Jeroen22 op wo 02 okt 2013 - 07:01
zat net het nieuws te kijken maar in het oostblok (welk land geen iedee) maar daar was onverwachts 2cm sneeuw gevallen.

Dat is in Roemenië. En tevens flinke nachtvorst in Zuid-Zweden.

Danny112

Mijn verwachting:

Het hele jaar al allerhande stabiele blokkades die tijden aanhouden. In het voorjaar de (koude) stroming uit het (noord)oosten, in de zomer redelijke stabiele aanvoer van warme lucht uit het (zuid-)oosten en ook nu alweer een tijdje behoorlijk stabiel. Kortom; gezien de vele oostelijke stromingen dit jaar en de standvastigheid van het weer verwacht ik een relatief koude winter met tenminste één lange periode met aaneengesloten (zeer) koude dagen. Ik verwacht wat minder sneeuw, maar wel veel tochten op natuurijs!

winter

Mooi zou zijn als het zo 3 dagen voor kerst begint met sneeuwen en daarna een zeer koude periode van 2/3 weken met af en toe sneeuw.
Wel pas als het ijs dik is! Want dan kan er geveegd worden.

winter

Hier zie je mooi hoe de kou naar het westen van Rusland stroomt vanuit Siberië.
Duidelijk in 1 week tijd een enorme afkoeling in Moskou daling van 5 a 10 graden.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: winter op wo 02 okt 2013 - 20:01
Hier zie je mooi hoe de kou naar het westen van Rusland stroomt vanuit Siberië.
Duidelijk in 1 week tijd een enorme afkoeling in Moskou daling van 5 a 10 graden.
Heel Rusland begint al aardig blauw te worden http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/stromingsfilm/azie.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op wo 02 okt 2013 - 23:36
Nu al meer sneeuw op noordelijkhalf rond dan vorig jaar rond deze tijd http://cassandraclub.files.wordpress.com/2013/10/snowcover28092013.gif

Het ijs richting Scandinavië gaat alleen ietsje minder hard dan vorig jaar. Maar desondanks geloof ik wel in een strenge winter.

winter

Ijsgroei gaat relatief goed met het gemiddelde alleen aan de oostkant gaat het sloom dit komt denk ik door een sterke warme stroming vanuit de Golf van Mexico die zal zeker invloed hebben op de Nederlandse winter.
Maar ik zou niet weten wat voor invloed.

Iemand misschien wel een idee?

Toch mooi om te zien dat het met de ijsgroei dit jaar weer een stuk beter gaat hopelijk houden we deze trend vast van verbetering en gaat de mensheid verder met het terugdringen van CO2- gehalte en andere schadelijke stoffen!
Hopelijk vinden onderzoekers snel verbetering van zonnepanelen waardoor het mogelijk wordt om op zonne-energie te rijden en gewoon ruim voldoende stroom op te wekken voor de wereld voor een lage prijs!

Ijsbloem

Hoi  Winter,
Ik heb mijn mening wat betreft , meer zee-ijs en de invloed op de komende winter al gegeven.
Voor wat betreft het aanpakken van het mondiale klimaat en de invloed op een herstel van het Poolijs,
We hebben het met z'n allen voor elkaar gebracht dat we klimatologisch een kantelpunt hebben bereikt.
Al zouden alle Industrie - landen vanaf vandaag overgaan op b.v. zonne-energie dan nog stijgt de wereldwijde
temperatuur met 0.3 celsius. Een Utopie dus.

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Arend

Citaat van: winter op do 03 okt 2013 - 17:26
Toch mooi om te zien dat het met de ijsgroei dit jaar weer een stuk beter gaat hopelijk houden we deze trend vast van verbetering en gaat de mensheid verder met het terugdringen van CO2- gehalte en andere schadelijke stoffen!

CO2 uitstoot neemt nog steeds toe, de vraag is of het iets met het Arctisch ijs van doen heeft.

Citaat van: Ijsbloem op do 03 okt 2013 - 19:19
Voor wat betreft het aanpakken van het mondiale klimaat en de invloed op een herstel van het Poolijs,
We hebben het met z'n allen voor elkaar gebracht dat we klimatologisch een kantelpunt hebben bereikt.

"We" hebben helemaal niets gedaan. Welk kantelpunt? Er is geen kantelpunt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Arend

Prachtige winterse plaatjes via de webcam van Longyearbyen.

Webcam is via deze link te vinden: http://longyearbyen.livecam360.net/

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Ijsbloem

Arend,
Met 'kantelpunt' bedoel ik het evenwicht tussen co2 opname in b.v oceanen en
de diverse krachten in natuur en klimaat om de uitstoot te compenseren.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marco_Goes

Citaat van: ron12 op vr 04 okt 2013 - 20:05
Eerste(zeer vroege) sneeuw storm in de VS,Nieuws en video vandaar, http://www.weather.com/news/weather-winter/winter-storm-atlas-forecast-20131001

Een halve meter natte sneeuw Pffff. Dat gaat veel schade opleveren. Zouden sneeuwruimers enzo  eigenlijk wel betaald krijgen nu in die shutdown daar?

winter

Halve meter waar heb je dat gelezen niet meegekregen wel gehoord dat er op sommige plekken al 10 inch was gevallen dus rond de 25cm.
Wegen nog redelijk te berijden aangezien de aarde nog veel warmte bevat. Maar wordt zo natuurlijk zeer snel afgekoeld.


Zelfs weersites van VS te maken met shutdown VB  nsidc.org
Die ijsgroei bij houdt jammer want nu al 5 dagen geen update over de ijsgroei in de noordpool.

Powered by EzPortal