Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252919 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 27 sep 2013 - 10:51
Ik zeg dat niet voor niets... Er wordt gesuggereerd dat Amerikaanse weerkundige verwachten dat het een koude winter wordt, niet dat ze het zeker weten. Daarnaast vind ik dhr Otten een beetje laconiek overkomen ten opzichte van die weerkundige uit Amerika. Het is tenslotte wel NOAA die er mee komt en MC gebruikt maar al te graag hun data voor opwarming aarde aan te tonen.

Daarnaast zegt hij ook: "De belangrijkste weermodellen geven geen enkel signaal voor een zogenaamde horrorwinter". Ik ben benieuwd welke modellen hij heeft want alles geeft het juist aan dat het andersom is.

Een ander punt is toch wel dat MC de afgelopen twee "winterverwachtingen" zelfs een te warme winter verwachten, we weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt. Ook heeft dhr Otten vorig jaar het hele land op zijn kop gezet door te zeggen dat we een E;fstedentocht kregen in een week tijd. Iedereen op dit forum wist dat het niet haalbaar was aan de hand van de kaarten al dan niet pluimen.



Wat betreft "laconiek" lees ik zelf juist als tegengas. Daarom vind ik het artikel ook de moeite waard voor de discussie.  Je kan het ook nog lezen als arrogantie;  "" Als ik het niet weet, weten hun het helemaal niet,, . maar dat terzijde.

En ja,  mbt believers en non-believers mbt opwarming van de aarde... Het zal waarschijnlijk wel een rol spelen in de benadering   ;)


Citaat van: Jan van Ooijen op vr 27 sep 2013 - 10:51
In het laatste stukje zegt hij: "Het lijkt erop dat we een zachte winter krijgen". En vervolgens in die zin zegt hij ook: "maar dat durf ik niet te voorspellen".


Precies, daarmee geeft hij juist een realistisch beeld hoe het momenteel gesteld is met het lange termijn kijken. Hij zegt gewoon eerlijk dat hij het niet weet. Das toch wel eerlijk  :)




Edwin

De media, en met name de televaag, zijn altijd bezig met het zo groot en uitgebreid melden van zulk soort dingen. Uit het verband rukken van... Nog steeds vond ik afgelopen winter niet zozeer heel koud maar het duurde wel veel en veel te lang. De zomer was eindelijk eens relatief goed, voor nederlande begrippen dan ;) en op juni na zoals het hoort, 3 maanden zomer is 3 maanden zomer. Wel opvallend is dat het nu op het noordelijk halfgrond al veel eerder dan de afgelopen jaren koud is en her en der zelfs al sneeuw ligt.
Never Stop Exploring

ron12

Strenge winter of niet,ondertussen is de eerste grondvorst van afgelopen nacht in deel van Nederland van deze herfst wel mooi een feit  :P 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherboy

Ik verwacht een iets te koude en te natte winter. Natuurlijk is dat nu nog niet te zeggen, maar op basis van een aantal dingen neem ik deze stelling aan.

Uitleg:
Voornaamste reden om dat te denken is dat het poolijs het dit zomer halfjaar bijzonder goed heeft doorstaan. Het heeft zelfs voor een lichte toename van het ijs oppervlak gezorgd. Dat houd in dat het water rond de poolstreken veel minder is opgewarmd dan bijvoorbeeld vorig jaar, of record jaar 2007. Door het minder warme water zijn de tegenstellingen in temperatuur groter waardoor een blokkade boven de poolstreken zeer aannemelijk is. Afhankelijk van de ligging en sterkte kan je bepalen hoe koud onze winter word.

De blokkade zal een voorkeurspositie hebben in de buurt van IJsland en Groenland. Dat zou betekenen dat we in Nederland te maken hebben met een polaire en misschien zelfs een arctische noord stroming. Nou hebben we een redelijk warme zomer achter de rug en is de Noordzee een fractie bovengemiddeld opgewarmd. Dat houd in dat met zo een noordelijke stroming veel buien worden aangevoerd. De vraag is alleen, wanneer gaat dit spel plaatsvinden?
Gaat dit al vroeg van start, eind oktober, dan heeft de Noordzee voldoende tijd om af te koelen voordat het echte winterseizoen begint. Gaat dit pas eind november en misschien december van start, dan zal je een langere tijd van druilerig nat weer houden (natte sneeuw, drabsneeuw, hagelbuien etc.). De ervaring leert dat als het winterse weer al vroeg start dat de rest van het seizoen behoorlijk droevig is.

Dan hebben we de zonnevlekken nog. Ik meen laatst ergens te hebben gelezen dat de zonnevlekken aan het afnemen zijn. Mocht dat waar zijn dan zou dat betekenen dat de zonkracht weer langzaam toeneemt. Dat heeft gevolg dat de tegenstellingen in temperatuur tussen de Evenaar en de poolstreken zodanig verschilt dat de kans op een WC weer flink word vergroot, vooral in de winters vanaf volgende jaar. Helaas spreken verschillende onderzoeken zich veel tegen. De 1 zegt dat de zonnevlekken afnemen en de ander zegt dat ze toenemen. Weinig duidelijkheid dus.

Als we even de afgelopen winters onder de loep nemen dan is daar zichtbaar dat een patroon zich ongeveer 2 weken stand weet te houden. Zo zien we vaak eind november en rond Sinterklaas een winterse setting en is het met kerst erg warm voor een winter, om vanaf half januari weer de kou in te duiken tot de maandwisseling. Een opvallend aspect. De geschiedenis is uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar opvallend is het wel.

Het blijft natuurlijk natte vinger werk, maar met deze aspecten lijkt dit me een reƫle mogelijkheid.

Persoonlijk zie ik dit het liefst:

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op vr 27 sep 2013 - 15:58
*verhaaltje*

Haha, ja de december van 2010, de maand waarin zowat elke dag sneeuw viel, de maand van mijn eerste sneeuw-onweer en de maand van extreem verkeershinder :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: Weatherboy op vr 27 sep 2013 - 15:58
Persoonlijk zie ik dit het liefst:
Absoluut, zelfs bij mij gaat mijn van oorsprong zomerse meteo hart dan sneller kloppen.
Heerlijk die arctische uitbraken waarbij de Noordzee mee mag doen. December 2010 was wat mij betreft een maand om nooit te vergeten. Sneeuwdekken van 20-30cm en inderdaad soms knallende ontladingen....ongekend. Naast alle ellende die men er van ondervind hoop ik een dergelijke setting nog eens terug te zien. Liefst 2e helft december weer :).

zorba

Citaat van: Marsel op vr 27 sep 2013 - 19:28
Absoluut, zelfs bij mij gaat mijn van oorsprong zomerse meteo hart dan sneller kloppen.
Heerlijk die arctische uitbraken waarbij de Noordzee mee mag doen. December 2010 was wat mij betreft een maand om nooit te vergeten. Sneeuwdekken van 20-30cm en inderdaad soms knallende ontladingen....ongekend. Naast alle ellende die men er van ondervind hoop ik een dergelijke setting nog eens terug te zien. Liefst 2e helft december weer :).

Geef mij maar alleen knallende ontladingen :) de rest hoeft van mij niet  ;D
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

jorentje1997

Sneeuw en onweer, voor mij persoonlijk het mooiste weerfenomeen die er bestaat. Ik hoop ook daarom dit jaar weer op een winter met sneeuw en historisch koude dagen. Maar voor ik ga dromen wacht ik eerst nog even de geloofwaardige voorspellingen af, zoals die van Jan ( vorige winter kwam de beste seizoensvoorspelling voor mij van Jan).


Maar nu nog even genieten van deze nazomer dagen :)

Weatherboy

Citaat van: jorentje1997 op vr 27 sep 2013 - 21:15
Maar voor ik ga dromen wacht ik eerst nog even de geloofwaardige voorspellingen af, zoals die van Jan ( vorige winter kwam de beste seizoensvoorspelling voor mij van Jan).

Een seizoensverwachting is nooit 100% waarheid, maar wat ik hierboven heb neergezet is een samenloop van. Ik heb geprobeerd om verbanden te zoeken en zo op die manier een verwachting te maken. Beetje lullig om die als ongeloofwaardig af te schilderen ;)

Ijsbloem

@ Weatherboy 
Volgens mij worden de tegenstellingen tussen Ijsland en de Azoren
juist groter met meer zee-ijs,(positieve NAO)
Bij een afname van zonnevlekken juist iets meer kans op een winter met kou,
en een winter die te vroeg zijn kruid heeft verschoten is in laatste vijf winters
m.u.v 2011-12 ook ontkracht.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weatherboy

Citaat van: Ijsbloem op vr 27 sep 2013 - 21:41
@ Weatherboy 
Volgens mij worden de tegenstellingen tussen Ijsland en de Azoren
juist groter met meer zee-ijs,(positieve NAO)
Bij een afname van zonnevlekken juist iets meer kans op een winter met kou,
en een winter die te vroeg zijn kruid heeft verschoten is in laatste vijf winters
m.u.v 2011-12 ook ontkracht.

Dat van de tegenstelling klopt inderdaad, ik heb het meteen aangepast.  :)

Naar mijn weten werken de zonnevlekken zo:

Hoe meer zonnevlekken op de zon aanwezig zijn, hoe minder UV en warmte er richting de aarde word gestuurd. Bij een afname van het aantal zonnevlekken, dus minder tegenstand voor straling naar de aarde, hoe meer warmte en UV en vrij komt richting de aarde.

Maar of de zonnevlekken werkelijk afnemen etc. word door verschillende mensen besproken en gediscussieerd. Bovendien heb ik daar verder weinig verstand van.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Citaat van: Marsel op vr 27 sep 2013 - 19:28
Absoluut, zelfs bij mij gaat mijn van oorsprong zomerse meteo hart dan sneller kloppen.
Heerlijk die arctische uitbraken waarbij de Noordzee mee mag doen. December 2010 was wat mij betreft een maand om nooit te vergeten. Sneeuwdekken van 20-30cm en inderdaad soms knallende ontladingen....ongekend. Naast alle ellende die men er van ondervind hoop ik een dergelijke setting nog eens terug te zien. Liefst 2e helft december weer :).

Misschien gaat het toch nog wat worden met jou!   :P

Marsel

Citaat van: Reutel op za 28 sep 2013 - 10:36
Misschien gaat het toch nog wat worden met jou!   :P
Haha, niets menselijks is mij vreemd hoor  :P. Hoewel je dat soms niet zou zeggen  ;D.

Overigens erg duidelijke tegenstellingen langs de frontale zone over N-FR momenteel (ook de komende dagen, zoals eerder beschreven).
Noord van het front de koelere droge luchtmassa onder anticyclonaal regime met Td's die vanmiddag vrijwel nergens boven de 10 graden uitkomen terwijl in de warme massa zuid van het front enkele pittige elevated (onweers)buien tot ontwikkeling komen met Td's van tussen 15 en 18 graden....

De warme luchtmassa stroomt aan de grond echter maar erg traag naar het noorden door tegendruk vanuit het Scandinavische hoog, zo laten de modellen ons deze morgen geloven. Op hoogte gaat dat makkelijker en zien we de warme wig (nu al) mooi vanuit het zuiden over de Benelux heen liggen.
Pas vanaf dinsdag loopt vanuit het zuiden de temperatuur ook aan de grond op en zien we de Td's een rappe sprint omhoog maken.

TaL

Dit krijgen we dankzij jullie scandihoog  >:( Geen slecht weertje maar als je ziet wat er in Frankrijk (WEST!) gebeurd kan je toch wel beginnen 'huilen' als je nog eens een afsluitertje wou. Echt winteren doet het toch nog niet met zo'n hoog, dus ik vind het jammer.

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Misschien is dit wel een voorbode voor de aan komende winter,Frankrijk nat weer,wij hier in Nederland lekker koud winterweer met oosten wind.Ik teken daarvoor :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S


Marsel

Citaat van: TaL op za 28 sep 2013 - 17:55
Dit krijgen we dankzij jullie scandihoog  >:( Geen slecht weertje maar als je ziet wat er in Frankrijk (WEST!) gebeurd kan je toch wel beginnen 'huilen' als je nog eens een afsluitertje wou. Echt winteren doet het toch nog niet met zo'n hoog, dus ik vind het jammer.
Haha tja, je zult begrijpen dat ik het helemaal met je eens ben.

Warm, vochtig en onweersachtig aan de zuidkant van het vrijwel inactieve polaire front (WF) terwijl hier de koele droge lucht aanwezig is. Beschreven scenario eerder deze week klopt mooi.
Je ziet de hele dag op de satpics heel duidelijk de tegenwerking van het hoog. Die anticyclonale invloed is de laatste dagen alleen maar groter geworden. Immers, eerder leek de warme onstabiele massa aan zet...
Die warme luchtmassa met de bijbehorende instabiliteitsverschijnselen wordt het gewoon onmogelijk gemaakt om verder noordwaarts uit te stromen. Dat lijkt nu pas na dinsdag te lukken. Pijnlijk toekijken is het enige wat we kunnen doen want de grove synoptische setting verandert voorlopig nog even nauwelijks.

Jammer absoluut, want het had nog een paar warme en enigszins broeierige onweersdagen op kunnen leveren.



Marsel

Ons Scandinavische hoog is sterk, dat was al duidelijk. Maar uit de 00Z output (opers GFS en EC) blijkt het zo honkvast te zijn dat het de binnenkomst van de warme onstabiele luchtmassa aan de grond weer eens uitstelt.
Woensdag BE en het uiterste zuiden van ons land, donderdag dan weer iets verder noordelijk. Maar dat het moeizaam gaat met de warme massa is wel duidelijk. Tot die tijd een voortzetting van het huidige weertype.
Het heeft wel iets weg van een moeizame dooiaanval. 
Ben benieuwd hoe de EPS data van EC00 eruit ziet.

Powered by EzPortal