Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252844 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ijsbloem

 ;)Alweer die Russen,  Ik meen in 2011 ook al zoiets uit die hoek
gelezen te hebben.
Maar het blijft leuk leesvoer.
Misschien staan we juist aan de vooravond van ........
Laat ik dat maar niet te hard roepen anders krijg ik alle winterliefhebbers
op mijn dak 8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

-50.C  hahaha.....
Na een nacht de E-tocht.
En na een week DE Schaatstocht Van De Eeuw...
Scheveningen-Dover , en terug. ;D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

theowl999999

Citaat van: Ijsbloem op vr 20 sep 2013 - 14:41
-50.C  hahaha.....
Na een nacht de E-tocht.
En na een week DE Schaatstocht Van De Eeuw...
Scheveningen-Dover , en terug. ;D
+1 +1 +1

Weerfreak 1337

Volgens mij is dit al de 4e winter op rij dat de Russen met zoiets komen. Moet toch een keer gebeuren :P
Voorlopig in ieder geval nog even lekker nazomeren :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weerfreak op vr 20 sep 2013 - 15:47
Volgens mij is dit al de 4e winter op rij dat de Russen met zoiets komen. Moet toch een keer gebeuren :P
Voorlopig in ieder geval nog even lekker nazomeren :)

Nee niet de 4de keer hoor, vorig jaar voor het eerst
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 20 sep 2013 - 15:58
Nee niet de 4de keer hoor, vorig jaar voor het eerst

Ah haha, dan zal ik het verwarren met andere verwachtingen. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Weerfreak op vr 20 sep 2013 - 15:47
Volgens mij is dit al de 4e winter op rij dat de Russen met zoiets komen. Moet toch een keer gebeuren :P
Voorlopig in ieder geval nog even lekker nazomeren :)

Achja die drukverdelingen blijven nog altijd in zelfde aard volgens mij :) een stevige blokkade bij groenland :) ik geloof niet meteen ind e koudste, maar ik denk toch wel dat we echt een koudere winter krijgen dan gemiddeld hoor :)

winter

Mooi van die Russen, russen zijn toch wel een van de beste wetenschappers en weerdeskundigen volgens mij.
Heb al meerdere berichten gelezen op het forum over een koude winter.
Daarnaast is er zo'n zonnecyclus en hij bevindt zich nu rond een lage waarde waardoor de kans op een koude winter groter is dus zou kunnen kloppen wat deze russen zeggen, van mij mogen ze gelijk hebben.

Weten jullie wel verwachtingen we nog gaan krijgen de Duitsers, de Noren, Amerikanen en GB of hebben ze al een officiële.
GB verwachte volgens mij ook een koude winter als ik nou niet sta te raas kalken.

winter

Hier interessant bericht weet niet of deze al gepost is.
Maar ook hier zinspelen ze op een koude winter maar houden ze toch nog altijd alle kaarten open! Gaat over GB
http://kasimsweatherwatcher.com/winter-forecast-201314/

Ijsbloem

 :)Eigenwijs als ik ben, geloof ik niet zo in een koude winter.
Ik verwacht door het toegenomen ijsoppervlak in het poolgebied
dat de afwijkingen van het stromingspatroon wat we  de laatste winters
vaak zagen nu minder kans krijgt.
We zien het wel, het is wat ik denk.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marc.S

Eerlijk gezegd geloof ik best wel in een koude winter, maar wanneer het gaat beginnen is altijd afwachten :-\ kan dit jaar al wezen maar kan ook begin volgend jaar zijn dat de echte kou pas ons landje veroverd.

TaL

Citaat van: Marc.S op zo 22 sep 2013 - 15:45
Eerlijk gezegd geloof ik best wel in een koude winter, maar wanneer het gaat beginnen is altijd afwachten :-\ kan dit jaar al wezen maar kan ook begin volgend jaar zijn dat de echte kou pas ons landje veroverd.

Dit jaar kennende? In oktober al :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marc.S

Citaat van: TaL op zo 22 sep 2013 - 22:03
Dit jaar kennende? In oktober al :p
Waar baseer je het op?  :)

Jasneker

Heel mooi die lange termijn verwachtingen, maar ik voorspel dat het gaat vriezen en dooien deze winter ;)
De laatste jaren zijn de winters wat strenger geworden maar dan is de kans op een zachtere tussendoor winter ook net zo groot.
Kortom we weten het pas als het zover is, en tot die tijd kunnen we vooruit kijken en hopen op een goede winter ( of niet als je niet veel stoken wilt) en dat is het dan wel.

Wat de Jetstream gaat doen weten we nu niet net als wat van ( als) blokkades we krijgen en aan welke kant we zitten dan.
Wanneer het weer lantaarpaal staren word zien we wel wat het wordt.

ron12

Wordt al lekker koud in Noorwegen en Zweden met name de nachten http://www.nordicweather.net/ennustekartat.php?en klik op wrf en dan op temperatuur ga door na tijdsbalk ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Citaat van: ron12 op ma 23 sep 2013 - 20:27
Wordt al lekker koud in Noorwegen en Zweden met name de nachten http://www.nordicweather.net/ennustekartat.php?en klik op wrf en dan op temperatuur ga door na tijdsbalk ;)

Juist. Je moet kijken wat er de komende maanden gaat gebeuren ten noorden en noordoosten van ons. Voor een strenge winter is transportkou nodig en die dient te komen vanuit de richting Scandinavie/ Rusland. Zo lang het daar niet echt gaat afkoelen kan de langdurige kou, die hoort bij een strenge winter, ook niet bij ons komen. Maar goed, de herfst is nog maar net begonnen. We moeten dus nog even geduldig wachten.  ::)

Johann

Toenemende contrasten
De tegenstellingen tussen de steeds verder afkoelende Noordpool (Eureka, NU -13°, Alert Airport, NU -18° Canada) worden geleidelijk steeds groter. Noord Europa doet het nog rustig aan maar ook in Scandinavië vanmorgen op veel plaatsen lichte vorst en winterse neerslag. Nog niets dramatisch maar toch gaat het ook daar de komende dagen flink afkoelen alvorens het op de langere termijn naar het westen toe weer wat warmer zal worden.

Temperaturen aarde vanmorgen


In de herfst moet de atmosfeer deze temperatuur tegenstellingen tussen (sub)tropen en Pool compenseren. Middels een sterk meanderende polaire Jet (blokkade) met daarin meetrekkende hoogte-ruggen en hoogte-troggen zien we een voor deze tijd bijna al bijna klassiek patroon. Hiermee kan de warme lucht vanuit de sub-tropen aan de voorzijde van de hoogte-troggen tot ver naar het noorden wordt getransporteerd en anderzijds aan de voorzijde van de hoogte-ruggen de koude lucht tot ver naar het zuiden.

Een eerste venijnige kou-uitbraak zien we momenteel in de steigers worden gezet boven het noorden van Europa. Uitgaande van hogedruk boven het Groenlandse en een apart hoog met centrum in de omgeving van Spitsbergen stroomt de komende dagen een bel koude  poollucht over het noordoosten van Scandinavië en noordwesten van Rusland uit. Ter compensatie stroomt met een zuidwestelijke hoogtestoming uitgaande van een sturend lagedrukgebied op de oostelijke Atlantische Oceaan, warme sub-tropische lucht over ZW en W Europa. In deze luchtmassa's zijn in grote delen van W Europa zonder veel moeite nog temperaturen van 20 tot 25 graden haalbaar ! Gisteren en ook vandaag konden we bv hier in Wallis en ook in Tessin genieten van 23 tot 26° waarbij de zon de hele dag vrij spel had.

ECMWF dinsdag, kou uitbraak noorden Scandinavië


De komende week zullen de tegenstellingen tussen noord en zuid verder toenemen waarbij de uitstroom van de poollucht met het verplaatsen van het zwaartepunt van hogedruk naar het oosten van Scandinavië dan wel oost Europa, via een omweg over west Rusland zal gaan plaatsvinden. In het verder verloop zal deze lucht met een naar continentaal draaiende stroming (noodoost-zuidoost) verder zijn opmars naar het westen proberen te vervolgen. Gevolg van dit geheel is dat de temperatuur tegenstelling tussen noordoost en zuidwest verder zullen toenemen. Waar precies de scheidingslijn komt te liggen (vooralsnog lijkt oost Europa het meest wrs scenario)  en in hoeverre de koude lucht naar het zuiden en westen kan uitstromen is vooralsnog niet geheel duidelijk. Veel zal daarbij gaan afhangen in hoeverre de "Atlantische Oceaan" tegengas zal geven.

ECMWF woensdag volgende week


Uitgaande van het ECMWF verblijft west Europa de komende 10 dagen echter in een zuidwestelijke hoogtestroming die de komende dagen verder in kracht gaat toenemen. De temperaturen liggen dan, afgezien van een dipje oiv koufront -hogedruk Scandinavië, op een vrij hoog niveau voor de tijd van het jaar. Vooral in de noordelijke Alpenlanden en het zuiden van Duitsland kan het met een opkomende Föhn (Südföhn) zomers warm gaan worden. Elders gaan de mooie kantjes er wel geleidelijk van af en wordt het uitgaande van de Atlantische invloeden toenemend (licht) wisselvallig waarbij ook de temperaturen vanaf begin volgende week een langzaam dalende trend vertonen.

Ensembles ECMWF (EC12) T850 hPa (1500m)


Laten we nog even genieten van de thermische verwennerij, het zal niet lang meer duren voordat ook wij moeten zwichten voor de herfst in optima forma en voor we het weten staat de winter alweer voor de deur.  Btw: de vroegste datum met een sneeuwtapijt in De Bilt was op 13 oktober 1975 !



Bronnen: MeteoCentrale, http://meteocentre.com
note: ensembles nog van EC12, EC00 volgt

Ijsbloem

Duidelijk verhaal weer Johann.
Vooral de zinnen  ' Klassiek patroon '  en  ' grote tegenstellingen '
klinken mij bekend in de oren als  eventueel voorspel naar een van die draakwinters van na 1988
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Johann

Nog even over de sneeuw in 1975:
Ook toen hadden we te maken met continentale aanstroming onder invloed van afzakkend noord Europees hoog. Uitgaande van een opdringerige depressie (hoogtelaag) met op hoogte (T850hPa-1500m) temp tot -5° (!) kregen we tegen de  prognoses van het KNMI in (het zou droog blijven oiv hogedruk) toch te maken met opglijdende warmere lucht en neerslag. Door de aanwezige kou (isothermie) viel de neerslag in eerste instantie als sneeuw en vormde zich oa in de Bilt een sneeuwdekje van enkele centimeters.

13 Oktober 1975 500hPa


en sneeuw op dooifront van zuiden



 

Jan van Ooijen

Koude winter?

De eerste computermodellen zijn met een winterverwachting gekomen. Ik kom ook elk jaar met een winterverwachting, net als met de zomerverwachting. Eind september kom ik meestal met de voorlopige winterverwachting. Dus later volgende week. Mijn definitieve winterverwachting komt eind november. Meestal op 29 of 30 november, immers op 1 december begint de weerkundige (meteorologische winter).

Ik wil alvast iets kwijt over mijn voorlopige conclusie. Ik ga uit van een normale of te koude winter, waarbij ik meer aan een te koude winter denk en op de schaats op natuurijs. In de tweede helft van volgende week kom ik met mijn uitgebreide voorlopige winterverwachting.

Piet P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal