Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252910 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Johann op di 17 sep 2013 - 14:47
Ik vind groen veel mooier Jan, blauw is ook prima ! Kun je dat niet ff met Twan regelen  :D
Sneeuw blijft altijd weer fascinerend en langzaam gaat het weer prikkelen.
Nederland zal nog even geduld moeten hebben. De vroegste datum met sneeuwval (na een zomerperiode) was 13 oktober 1975." !

Volgens mij gaan we toch nog zeker 2maandjes geduld moeten hebben? Maarja, voorpretjes zijn ook altijd leuk :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 17 sep 2013 - 15:42
*Fluiterstand aan*
Pssst, joh zeg dat nou niet te hard...dit is het WINTER topic he. Eigenlijk horen wij, of althans ik sowieso, hier niet thuis  ;D.
Je hebt overigens wel gelijk.

Haha, ach, ik hou van elk seizoen Marsel. Maar dan moet het ook wel de seizoenstrekken vertonen. Ik ben het met je eens, een winter is leuk als het ook een periode echt koud is, en er sneeuw valt. Het grijze, waaierige en regenachtige weer met temperaturen tussen 0 en 5 graden is nog voor het gevoel kouder dan dat het echt vriest en sneeuwt. Bovendien is het dan erg somber en is iedereen wat minder vrolijk.
Sneeuw geeft juist een vrolijk effect.
Wat de lente betreft, het is lente als het vaak zonnig is (kenmerkend voor lente), er regelmatig losse landbuien vallen door de laatste kou-injecties van de bovenlucht, waarbij altijd de eerste onweersbuien van het jaar zich weer voordoen. Iets wat we dit jaar ook niet vaak hebben gehad.
In de zomer hoeft het niet constant warm te zijn, maar een aantal periodes warm weer afgewisseld door wat koelere dagen met regelmatig wat buien en onweer is voor mij een prima zomer. Dit jaar heb ik natuurlijk ook erg genoten van de twee droge en (zeer) warme maanden. De enige seizoenstrek wat miste dit jaar is het regelmatige zomerse onweer. En laat dat nou net het gene zijn wat de zomer compleet maakt.
In de herfst idem. Wat we nu hebben is herfst, wind, onweer en talrijke Noordzeebuien. Maar ook een nazomerse periode hoort thuis in de herfst, wat het toch niet tot een verschrikkelijk seizoen maakt.
Helaas gaat de laatste tijd geen enkel seizoen voorbij met de bovengenoemde kenmerken.
Één ding zeg ik wel, zomer en onweer heeft mijn grootste voorkeur, maar zoals ik net zei, winter is alleen leuk als het goed vriest en sneeuwt. :) Natuurlijk kan het niet in Nederland dat het de hele winter vriest en koud is, maar ik denk dat je me wel snapt. :)

Elk seizoen heeft z'n charmes.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dennis


Jan van Ooijen

Toch nog even deze video aanhalen:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 17 sep 2013 - 17:02
Toch nog even deze video aanhalen:

Leuk maar meer ook niet. Aan de hand van slechts een aantal "variabelen" de complexiteit van de atmosfeer proberen in kaart te brengen is ondoenlijk zo niet onmogelijk. Kijk je ook terug naar de afgelopen 2 jaar dan zie je dat JB er vwb de div seizoen prognoses er ook af en toe behoorlijk naast zat. Maar goed, we gaan het de komende weken allemaal lekker vervolgen en volgend jaar weten we zeker meer .





Marc.S

Citaat van: Ijsbloem op di 17 sep 2013 - 09:12
8)Hoi W(eer)interliefhebbers.
Ook ik (voorheen,onder de naam Sneeuwschuiver)ben weer van de partij.
Kom meteen met een vraag voor de Kenners....
De vorige winters pakten relatief koud uit . De oorzaak zou liggen aan het weinige Poolijs waardoor
er een afwijkend geblokkeerd luchtdrukpatroon ontstaat en een negatieve NAO.
Dit jaar is de ijsbezetting een stuk omvangrijker.
Zou dit kunnen wijzen op een grotere kans op een positieve NAO en dus helaas een 'ouderwetse'
winter met westcirculatie  ?
Ik zou het niet precies weten maar misschien dat er zich nog wel meer factoren afspelen die voor een koude winter kunnen gaan zorgen en niet alleen het poolijs. Ik hoop iig niet op een westcirculatie wintertje..  :(

Jan van Ooijen

Paragnost verwacht een strenge winter

Paragnost J.C van der Heide heeft in zijn voorspellingen voor de winter van 2013 - 2014 aangegeven dat hij verwacht dat de winter van 2013 - 2014 zeer streng zal worden. Volgens paragnost J.C. van der Heide kunnen we een zeer strenge winter tegemoet zien, waarbij hij zelfs vergelijkingen trekt met de ijstijd. Wanneer deze voorspellingen uitkomen, dan gaat de winter van 2013 - 2014 waarschijnlijk behoren tot de top tien van de strengste winters aller tijden.

De revolutiewinter
Sinds het begin van de metingen in 1706 is de winter van 1788 - 1789, of te wel de revolutiewinter, de koudste winter in Nederland. Deze winter is strenger geweest dan de beroemde winter van 1963. De winter van 1788 - 1789 had te maken met een koudegetal van 359 terwijl er tijdens de winter van 1962 - 1963 een koudegetal van 346 werd gemeten. De winter van 1788 - 1789 is daarmee, waarschijnlijk in Nederland en België, de strengste winter van het afgelopen millennium geweest.

Nieuws uitgelicht
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marco_Goes

Ik moest eerst even gniffelen, maar die pannenkoek man had vorig jaar ook wel een beetje gelijk.

" Paragnost Jan C van der Heide voorspelde begin 2012 al dat we een winter zouden krijgen, waarin de ijsberen en pinguïns zich thuis zouden voelen"

http://tekstschrijvert.infoteur.nl/specials/winter-2012-2013.html

mauriceb

ik w8 geduldig totdat Char voorbij komt hier.. :)

theowl999999

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 18 sep 2013 - 10:10
Paragnost verwacht een strenge winter

Paragnost J.C van der Heide heeft in zijn voorspellingen voor de winter van 2013 - 2014 aangegeven dat hij verwacht dat de winter van 2013 - 2014 zeer streng zal worden.

yes i see it as well, it is coming, it is coming.


DSDLimburg

Ik vind het wel grappig de winter moet nog beginnen, en elke keer verloopt de winter toch weer anders als ze voorspellen, maar toch weer voorspellen dat we  een strenge winter gaan krijgen ;D. Hoop het natuurlijk ook, maar het zal toch eerst echt nog winter moeten worden. Dan mijn spannende voorspelling ???  winter wordt het altijd ;D
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: theowl999999 op wo 18 sep 2013 - 15:06
yes i see it as well, it is coming, it is coming.
Come on theowl9999, you know better than this.
You've been a member of this website for almost one year now. Long enough to know that based on only a 500hPa chart you just can't tell how cold it eventually will become. Ok, I agree, the map you've shown looks very promising, but that's about it.
Besides that, we must not forget the fact that the validity of the map is for the start of november, quite early in the season if you ask me. Especially with warm waters of the Baltic- and Northsea and the NE-erly airflow it just won't get extremely cold that time of year.

But it's a start and early winters are always highly interesting.

@DSDLimburg, ik durf te wedden dat jij met je lange termijn verwachtingen de hoogste slagingspercentages ever behaalt. :D

theowl999999

Citaat van: Marsel op wo 18 sep 2013 - 17:22
Come on theowl9999, you know better than this.

Hi Marsel, yep you're right but i think you missed my cynicism on that post  ;D

gilleeesss

Citaat van: Marsel op wo 18 sep 2013 - 17:22
Come on theowl9999, you know better than this.
You've been a member of this website for almost one year now. Long enough to know that based on only a 500hPa chart you just can't tell how cold it eventually will become. Ok, I agree, the map you've shown looks very promising, but that's about it.
Besides that, we must not forget the fact that the validity of the map is for the start of november, quite early in the season if you ask me. Especially with warm waters of the Baltic- and Northsea and the NE-ern airflow it just won't get extremely cold that time of year.

But it's a start and early winters are always highly interesting.

@DSDLimburg, ik durf te wedden dat jij met je lange termijn verwachtingen de hoogste slagingspercentages ever behaalt. :D

Jaa... Der moet altijd een opbouw worden gemaakt he :) als de settings in november al goed komen.. Kan het sneller opkoelen in het oosten enzo ;) dus als de settings in december goed zijn, kan de koude rapper bij ons komen

Marsel

Citaat van: theowl999999 op wo 18 sep 2013 - 17:53
Hi Marsel, yep you're right but i think you missed my cynicism on that post  ;D
Ow really :o. Hmm I think so too haha ;D.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 18 sep 2013 - 17:22
Come on theowl9999, you know better than this.
You've been a member of this website for almost one year now. Long enough to know that based on only a 500hPa chart you just can't tell how cold it eventually will become. Ok, I agree, the map you've shown looks very promising, but that's about it.
Besides that, we must not forget the fact that the validity of the map is for the start of november, quite early in the season if you ask me. Especially with warm waters of the Baltic- and Northsea and the NE-erly airflow it just won't get extremely cold that time of year.

But it's a start and early winters are always highly interesting.

@DSDLimburg, ik durf te wedden dat jij met je lange termijn verwachtingen de hoogste slagingspercentages ever behaalt. :D

Bovendien moeten we het van vroege winterperiodes niet hebben van hogedruk boven Scandinavië, ten eerste inderdaad zoals je zegt de nog relatief warme zeeën. Wat ook een punt is, is dat de zon dan nog zijn laatste warme kracht afgeeft, waardoor het met een Scandihoog nooit echt winter zal worden begin tot half november. Je moet het dan meer hebben van koudeputten door middel van lagedrukgebieden en een dikke noordenwind. Ook dan zal meer als de helft van Nederland gewoon temperaturen boven nul hebben en wat regen of kletsnatte winterse neerslag. Enige gebieden die dan goed kans maken op wat eerste sneeuw zou dan het verre binnenland zijn. Naarmate de tijd dichter bij 21 december komt heeft de zon geen invloed meer op de temperatuur en hangt het er vanaf waar de luchtsoort vandaan komt. Dan pas kun je je gaan pinnen op klassiek winters hogedrukweer.
Zo is in ieder geval zoals ik het altijd begrepen heb :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

NitroGenetics


Jan van Ooijen

Mogelijk koudste winter in 100 jaar

Volgens verschillende Russische meteorologische diensten kan Europa deze winter te maken gaan krijgen met abnormale lage temperaturen. Het kan mogelijk de koudste winter worden in 100 jaar tijd, dat schrijft de Russische krant Izvestia. Volgens de prognose, die gebaseerd op berekeningen van de klimatologische indices, zal er een proces zijn van overdracht van Arctische luchtmassa's in Europa, dat zou resulteren in abnormale vorst. Een ander teken dat we een zogenaamde koude winter gaan krijgen is de Noord-Atlantische oscillatie, dat wil zeggen... variabiliteit van het klimaat in de Noordelijke Atlantische Oceaan, die wordt gemanifesteerd door de temperatuurverandering van het zeeoppervlak. Europese landen zullen het zwaarst getroffen worden, maar Rusland zal niet worden beïnvloed door de abnormaal lage temperaturen.

©Topshelf Meteo

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

deventer

En waar moeten we dan aan denken? -50?

Powered by EzPortal