Winterverwachting 2017/2018

Topic gezien door 67020 bezoekers
Gestart door Wghstrfg, za 30 sep 2017 - 10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

De pluimen zijn al weer een stuk aardiger en ook gfs is weer terug van weggeweest met mooie sneeuwkaartjes, wel op de lange termijn natuurlijk maar er is weer hoop.

winter67

Het valt allemaal mee met de recordwarmte. 1 dagje maar echt warm daarna gewoon licht winters met toenemende sneeuwkansen. Voornamelijk pluim Groningen en Limburg zijn toch best wel.koud met temps onder de 5 graden

jaapverheij


TMCThomas

EDIT: Run is uiteindelijk toch een beetje hetzelfde uitgevallen, misschien zelf wat minder. Maar goed nog ver weg. Laat eerst die warmte maar is komen, daarna zien we wel weer verder.

Flippie Flink

Tijd voor een update van wat 'pluimtrends':

GFS is er wel uit als het gaat over de 24e:


ECMWF krijgt voorzichtig hoop voor de 26e:


GFS vindt de 28e nu nog maar spannend"


EDIT: formaat jpg's aangepast.
Feedback welkom!

Armand

Mooi die pluimtrends!

De pluim van EC voor Zuidoost is ook mooi te noemen.
Vrijdag een overgang van veel te warm weer naar temperaturen mogelijk wat onder normaal. Het gemiddelde gaat richting december zelfs onder de 5 graden liggen. We blijven het volgen ;)


jornonweer

hoe groot is de kans dat de eventuele storm op zaterdag werkelijkheid wordt? gfs komt hier terug enkele runs mee maar ec wil hier niets van af weten.
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Citaat van: jornonweer op di 21 nov 2017 - 12:35
hoe groot is de kans dat de eventuele storm op zaterdag werkelijkheid wordt? gfs komt hier terug enkele runs mee maar ec wil hier niets van af weten.

Inderdaad ook even in de gaten houden. GFS oper is wel een uitschieter, maar komt idd al enkele runs met hetzelfde scenario. Ik heb eens gekeken, bij EC wil géén van de 50 leden ook maar iets van een storm weten. Opmerkelijk!

Wghstrfg

De ECMWF seizoensverwachting is vernieuwd en sinds kort voor het grote publiek openbaar:
http://climate.copernicus.eu/s/charts/c3s_seasonal/c3s_seasonal_spatial_egrr_mslp_3m?time=2017100100,1464,2017120100&type=ensm&area=area08

De verwachting van Meteo France krijg je als bonus erbij :).

Het ECMWF gaat voor een normale winter, wat temperatuur aangaat.
De verwachting voor de afgelopen winter is ook opvraagbaar. Die was geen groot succes.

@Flippie Flink.

Een paar suggesties:

Geef aan welke temperatuur je plot: maximum, minimum of gemiddelde.
De punten van de GFS zijn slecht leesbaar in de ene plot, in de andere geldt hetzelfde voor de ECMWF. Wel is het een goed idee om ECMWF en GFS op deze manier met elkaar te vergelijken.
In de ECMWF kan eventueel ook een plot gemaakt worden van de control. Zo kun je mogelijk de reeks verlengen naar 15 dagen.
Vanwege de lengte van de termijn van de control van de EC kan deze goed vergeleken worden met de hoofdrun van de GFS.
Plaats een keer een hindcast, bijvoorbeeld met terugwerking naar vandaag, liefst tot de maximale termijn van 15 dagen.
Gebruik in ieder geval een groter deel van de breedte van de assen, nu zijn er een paar plotjes in een grote leegte. Als dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege ontbrekende data, kun je dat aangeven in de tekst.

Verder heb je een prachtig format, om trends in de berekeningen te visualiseren. Lekker zo, aan het begin van het winterseizoen ;).

TMCThomas

Het echte storm scenario waar GFS eerder meekwam is er vrijwel helemaal uit in de nieuwste run:
eerdere run:

Huidige run:

winter67

Pluim word per run mooier.Bij gfs meer leden voor temperaturen rond de 3 graden. Oper van gfs 12z is 1 van de warmere

Flippie Flink

Citaat van: Wghstrfg op di 21 nov 2017 - 15:19
(...)
Geef aan welke temperatuur je plot: maximum, minimum of gemiddelde.
De punten van de GFS zijn slecht leesbaar in de ene plot, in de andere geldt hetzelfde voor de ECMWF. Wel is het een goed idee om ECMWF en GFS op deze manier met elkaar te vergelijken.
Ga ik mee aan de slag! Het is de Oper, samen met beide uiterste leden. Staat onderaan, in de legenda.
Het blijft spannend hoeveel gegevens er in één plot passen zonder een overload te krijgen.

Citeer
In de ECMWF kan eventueel ook een plot gemaakt worden van de control. Zo kun je mogelijk de reeks verlengen naar 15 dagen.
Vanwege de lengte van de termijn van de control van de EC kan deze goed vergeleken worden met de hoofdrun van de GFS.
Dit staat nog op mijn verlanglijstje, maar dit lukt nu nog niet met de (historische data die ik kan krijgen). Als iemand een idee (bron) heeft voor me...

Citeer
Plaats een keer een hindcast, bijvoorbeeld met terugwerking naar vandaag, liefst tot de maximale termijn van 15 dagen.
Komt eraan!

CiteerGebruik in ieder geval een groter deel van de breedte van de assen, nu zijn er een paar plotjes in een grote leegte. Als dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege ontbrekende data, kun je dat aangeven in de tekst.
Ik zal eens kijken.

CiteerVerder heb je een prachtig format, om trends in de berekeningen te visualiseren. Lekker zo, aan het begin van het winterseizoen ;).
Dank voor je feedback! Hier kan ik wat mee. Als iemand anders nog kan helpen... Graag!

gilleeesss

Tsjah, EC 12z is wel mooi, maarja. Het is weer nog zolang. Dit weekend wordt een kantelpunt, dat is bijna zeker, maar in hoeverre zal het gaan?

Armand

Citaat van: gilleeesss op di 21 nov 2017 - 19:45
Tsjah, EC 12z is wel mooi, maarja. Het is weer nog zolang. Dit weekend wordt een kantelpunt, dat is bijna zeker, maar in hoeverre zal het gaan?

Inderdaad een mooie blokkade van EC! Er is nog wel wat verschil. GFS Oper is bijvoorbeeld warmer en laat de blokkade mislukken:


Overigens ziet een deel van de GFS ENS een blokkade wel zitten en ligt de Oper redelijk hoog in de pluim.

GEM komt vervolgens meer met een soort tussenoplossing:


Het wordt dus in elk geval wel kouder na het weekend, maar hoe koud en misschien wel met sneeuw is niet te zeggen tot dusver. Wel interessant om te volgen, want de kansen op daadwerkelijk toch wel licht winters weer/kwakkelweer nemen verder toe.

Flippie Flink

De beloofde hindcast. Datum is vandaag 21 nov om 1:00 afgelopen nacht.
Opvallend vind ik:
- De wat langere onzekerheid van EC (GFS zat op 17-11 al op de goede temp)
- EC lijkt de neiging te hebben om steeds mini-trendlijntjes te vormen, stijgend, diep dal, opnieuw stijgend.
- Op de 19e is de kogel door de kerk, wordt de onzekerheid opeens veel kleiner.
- Verder is er bij deze pluimtrend nog te weinig data van GFS om veel conclusies te trekken.
- Met de data díe we hebben (ook van andere pluimtrends) ziet het er naar uit dat GFS doorgaans hoger zit dan EC.

Marcellang

En we gaan in het weekend weer terug naar normale temperaturen  :D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

TMCThomas

ECMWF Pluim is nog weer iets kouder geworden, zeker de oper is mooi te noemen!

Kom maar op met die eerste sneeuw :D

Flippie Flink

Wie gaat er winnen vrijdag? EC mikt momenteel op 6'C, GFS op het dubbele!
Opvallend:
- De onzekerheid van beiden komt overeen: ~6 - ~12
- EC zit onderin, GFS juist bovenin de eigen leden
- GFS 21-11 18Z had even een duiker

Armand

Nu heerlijk in de veranda op het zuiden gericht genietend van de zon de GFS 06z run bekijken  8) ;D

gilleeesss

Ik weet niet wat ik ervan moet denken, het lijkt me eerder naar normalte temperaturen (er mss net iets onder) te gaan ipv een winterweertje. Maar het is alvast interesant... Dat we maar snel van dit 'warm en niet warm k*t' weer vanaf zijn. Het was 12°C ofzo maar het voelde er niet naar met de wind :)

Powered by EzPortal