Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 47728 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vossejongk

Nou daar zijn we naar deze koudegolf wel aan toe, mn bijenboompjes hebben de nachtvorst niet overleefd ben ik bang :(

TMCThomas

Ook de catalpa's bij ons in de tuin die al knoppen met klein blaadjes hadden zijn helemaal zwart geworden (de blaadjes dan). Die houden zeker niet van matige vorst zo ver in het seizoen. Iemand die hier toevallig weet of deze nog wel weer groen worden/nieuwe blaadjes komen?

Energizer85

Gelukkig weer wat warmte in de kaarten. Ben het koude weer echt meer dan zat aan het worden.

Mike25

Citaat van: Energizer85 op ma 24 apr 2017 - 13:30
Gelukkig weer wat warmte in de kaarten. Ben het koude weer echt meer dan zat aan het worden.

Nou helemaal mee eens,dat hele warme hoeft ook niet maar gewoon lekker voorjaars weertje is hartelijk welkom haha ;D

dennis089

nouja.. wat de opers van gfs en ec nu laten zien met dat rottige laagje midden over Nederland... dat wordt geen fijn lekker weer  ??? ::)

Marsel

Citaat van: dennis089 op di 25 apr 2017 - 10:58
nouja.. wat de opers van gfs en ec nu laten zien met dat rottige laagje midden over Nederland... dat wordt geen fijn lekker weer  ??? ::)

Tja, dat ULL (high over low situatie) zit me al langer dwars. Vandaar dat ik de 'hoezee stemming' niet volledig deel. De ommezwaai tov nu is rond de maandwissel absoluut markant te noemen maar de eerder aangehaalde onzekerheid is blijvend groot, vooral door toedoen van het ULL. Dat systeempje kan de hele setup opblazen waardoor het hoog uiteindelijk te noordelijk uitkomt of het zich in een later stadium wederom richting 'het verboden gebied' tussen Groenland en IJsland verplaatst. Dan zit je dus weer voor langere tijd met een fase met noordelijke winden en kil weer opgescheept. Maar het is te voorbarig om daar nu al bang voor te zijn.

Tot die tijd is het zo dat ongeacht de locatie van het ULL de temperaturen vanaf komende zondag in ieder geval op gaan lopen en de noordelijke stroming (tijdelijk?) verdwijnt. Neemt niet weg dat het dus niet helemaal spotless zal zijn als het ULL in de buurt blijft en de dreiging van het verkeerd weglopen van het hoog in een latere fase reëel blijft. Temperaturen rond 15C en geen vorst meer in de nacht, daar zou ik persoonlijk al gelukkig mee zijn voorlopig, want het huidige weer is niet om aan te zien  >:( en elke verandering is wat mij betreft al een verademing...

dennis089

beide opers weer de noordelijke kou  :( ::) ???

TMCThomas

Citaat van: dennis089 op wo 26 apr 2017 - 10:16
beide opers weer de noordelijke kou  :( ::) ???
als ik gfs mag geloven word het toch best lekker hoor  :)

Arend

Het was hier de hele dag droog. Morgen waarschijnlijk ook. En zoals het er nu naar uitziet, voor de weken daarna ook. Dus: hou je van droog weer en veel zon, kom dan naar Hengelo.  :'(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Ik ben inmiddels wel helemaal klaar met dit weer. De pluimen gaan ook steeds meer achteruit. Eerst 20 gemiddeld, toen iets boven de 15, nu iets onder de 15 gemiddeld. De oper gaat zelfs weer terug naar de 10, en dat in mei. Waarom komen deze periodes met deze drukverdeling gewoon niet voor in de winter waar ze thuis horen, dan heb je direct iedereen blij ;D

Komende 2 weken is de kans op 20 graden opnieuw niet meer reëel, voelt een beetje als terug bij af...

Wel lijkt de onzekerheid iets toegenomen dus er is nog een heel klein beetje hoop ;)

dennis089

Het ziet er inderdaad erg triest uit... Vooral EC oper tovert een triest beeld met max 10 graden komende week. We gaan dan alweer richting half mei! :( het begint er steeds meer op te lijken dat Marsel zijn angst waarheid wordt :'(

Marsel

Citaat van: Armand op wo 26 apr 2017 - 22:33
Ik ben inmiddels wel helemaal klaar met dit weer. De pluimen gaan ook steeds meer achteruit. Eerst 20 gemiddeld, toen iets boven de 15, nu iets onder de 15 gemiddeld. De oper gaat zelfs weer terug naar de 10, en dat in mei. Waarom komen deze periodes met deze drukverdeling gewoon niet voor in de winter waar ze thuis horen, dan heb je direct iedereen blij ;D
Komende 2 weken is de kans op 20 graden opnieuw niet meer reëel, voelt een beetje als terug bij af...
Wel lijkt de onzekerheid iets toegenomen dus er is nog een heel klein beetje hoop ;)

Het is en blijft frustrerend om te zien hoe mooie drukverdelingen regelmatig in de verkeerde seizoenen vallen inderdaad. Dat kan natuurlijk met de koude variant zoals nu, maar ook met de warme variant van bijvoorbeeld december 2015. Die laatste had in de zomer een ongekend hitte-overschot geproduceerd, waarschijnlijk op niveau van de grote zomers van 2003 en 2006. En zo zou de drukverdeling van nu mooie winterse taferelen opgeleverd hebben in hartje winter. Ach ja, het is niet anders  ;).

Vwb de komende periode kunnen we stellen dat de onzekerheid met name door het ULL veroorzaakt wordt. De positie ervan bepaalt vanaf begin volgende week mede de vorm en oriëntatie van het enorme hoog wat zich gaat vormen boven Scandinavië. Elke run zien we weer die brede waaier aan mogelijkheden waarbij het ULL soms wegzakt richting de Middellandse zee waardoor de as van het hoog wat meer oost-west georiënteerd is (=warmer), en anderzijds scenario's waarbij het ULL bij ons in buurt blijft tollen en de rug-as eerder NNO-ZZW georiënteerd is (=fris). Onderstaande pluim laat dat laatste scenario in de EC00 oper goed zien. Gelukkig is het overgrote deel van het ensemble anders gezind met een wat zuidelijkere positie van het ULL en dus een wat warmere bovenlucht en aflandige stroming.

Wat dat betreft denk ik dat we nog niet eens zo'n hele gekke periode tegemoet gaan aan de zuidflank van het machtige Scandinavische hoog. Zeker als je onderstaande output in ogenschouw neemt. Ja, warm weer met langdurig 20+ lijkt het niet te worden, althans niet in eerste instantie, maar de algehele setting leidt vanaf zondag wel tot een verandering/verbetering tov de afgelopen drie weken waarbij de 15C toch vaak bereikt of overschreden zal worden. En dat is mijn optiek al een hele stap. We zullen het ULL moeten blijven volgen want zoals eerder aangegeven is het systeem in staat om de hele setup op te blazen waardoor de deur vanaf de pool weer open komt te staan in een later stadium. Maar dat is nog pure speculatie in de koffiediktermijn. Laten we eerst maar eens kijken hoe de kaarten er begin volgende week bijliggen en tot die tijd in ieder geval blij te zijn met een ander weertype :).

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Auw...GFS12 wat doe je nu :(. ULL ligt volgende week precies vast boven onze hoofden. Hoe verzin je het >:(. Wordt nog behoorlijk ondersteund in het ENS ook. Tja, dan wordt t niks met die prille lente en die 15C natuurlijk. Bah, hopelijk komt EC met wat anders straks...

dennis089

Maar met hulp van de lentezon stijgt de temperatuur zondagmiddag tot tussen maximaal 14 of 15 graden op de Wadden en 19 graden in het zuiden. De laatste keer met (landinwaarts) minstens 15 graden was op 9 april, op die enige warme aprildag van dit jaar. (weer.nl)
2x 15 graden (landinwaarts) in de hele mnd april... en het eind is nog niet in zicht...  >:(

edit: het blijft koud, zelfs tot ver in mei als we gfs mogen geloven. (+384h)
ik ben bang dat die Duiters van dat linkje gelijk krijgen en we moeten wachten tot de start van de meteorologische zomer..

matroesjka-world

Citaat van: dennis089 op do 27 apr 2017 - 21:54
Maar met hulp van de lentezon stijgt de temperatuur zondagmiddag tot tussen maximaal 14 of 15 graden op de Wadden en 19 graden in het zuiden. De laatste keer met (landinwaarts) minstens 15 graden was op 9 april, op die enige warme aprildag van dit jaar. (weer.nl)
2x 15 graden (landinwaarts) in de hele mnd april... en het eind is nog niet in zicht...  >:(

edit: het blijft koud, zelfs tot ver in mei als we gfs mogen geloven. (+384h)
ik ben bang dat die Duiters van dat linkje gelijk krijgen en we moeten wachten tot de start van de meteorologische zomer..

Maak je niet druk, wees blij dat beide warme dagen op een zondag vielen deze maand  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Remy

Enige reden dat ik hier ben is dat Koninginnedag/konings dag ongeveer compleet goed draait ieder jaar. Alsof natuur dat mee geeft. Iemand daar boven heeft de juiste techniek.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

In deze periode van aanhoudende droogte is het wel leuk om een beetje door de neerslagkaartjes van de klimaatatlas te neuzen. Waarschijnlijk is het hier wel eens eerder besproken, maar het blijft toch mooi om te zien dat de randstad voor zichzelf de meeste neerslag genereerd. Kortom, voortaan daar niet meer zeuren over iets dat je zelf veroorzaakt.  :)

http://www.klimaatatlas.nl/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Energizer85

Citaat van: Arend op za 29 apr 2017 - 13:27
In deze periode van aanhoudende droogte is het wel leuk om een beetje door de neerslagkaartjes van de klimaatatlas te neuzen. Waarschijnlijk is het hier wel eens eerder besproken, maar het blijft toch mooi om te zien dat de randstad voor zichzelf de meeste neerslag genereerd. Kortom, voortaan daar niet meer zeuren over iets dat je zelf veroorzaakt.  :)

http://www.klimaatatlas.nl/

Net als de Veluwe dan? Ik zie niet echt het  verband...

Arend

Citaat van: Energizer85 op za 29 apr 2017 - 14:23
Net als de Veluwe dan? Ik zie niet echt het  verband...

Toch wel hoor, er zit wel enigszins verschil in de processen die er aan ten grondslag liggen. Citaat:

In de eerste plaats zien we hogere waarden langs de kust. Dit is te verklaren uit een stijging van de watertemperatuur van de Noordzee sinds 1951.
In de tweede plaats zorgt reliëf in Nederland tot (beperkte) ruimtelijke verschillen. Zo liggen De Veluwe, de Hondsrug en de Vaalserberg hoger dan hun omgeving. Hierdoor moet uit westen aangevoerde vochtige lucht hier opstijgen. Daarbij koelt de lucht af, ontstaan er waterdruppeltjes uit de waterdamp en vormen zich wolken. Uiteindelijk kan het dan ook gaan regenen. Aan de oostzijde van deze gebieden, in de 'regenschaduw', valt gemiddeld minder neerslag.
Tenslotte regent het meer in de buurt van grote steden. Mogelijke oorzaak is het warmte-eiland-effect: steden zijn warmer en luchtstromingen ondervinden meer hinder. Ook bevat de lucht boven steden meer condensatiekernen - fijne deeltje waar waterdruppeltjes zich op afzetten. Beide processen bevorderen het ontstaan van neerslag.

Bron: http://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-jaarlijkse-hoeveelheid-neerslag-in-nederland
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal